Korfu - restips

McFlurry

Trådstartare
Någon som varit på den grekiska ön Korfu och som har några tips på vad man bör göra där/andra tips inför resan dit (typ hur det funkar med bussar osv)? Reser dit på fredag morgon :)
 
Sv: Korfu - restips

Jag har aldrig varit på Korfu men jag har varit på några andra grekiska öar, och http://www.kalimera.nu (du får klicka dig fram till korfu) har hjälpt oss väldigt mycket! Eftersom det är en stor ö tror jag inte det blir några problem med bussförbindelser och liknande. Annars kan jag rekommendera att hyra moppe eller bil, det gjorde vi den här sommaren på Santorini, Ios och Naxos. :)
 
Sv: Korfu - restips

Var där i juni, helt fantastiskt! :)
Vilken by/stad ska du bo?

Vi bodde i Agios Georgios (St George) och hyrde en fyrhjuling en dag och åkte till Korfu stad. Lätt att åka vilse dock, vi kom till små bergsbyar där de inte kunde engelska :)
Sen åkte vi en bussresa med Apollo, såg de mesta av ön.
En båttur till Paxos/Antipaxos tycker jag definitivt ni ska åka på! Vi åkte med Kostas från våran lilla by. Mer värt än Apollos dyra. Tillbringade dagen i små mysiga byar och badade i turkost vatten.

Albanien kan ju också vara en rolig dagstur, eller Parga på fastlandet!
 
Sv: Korfu - restips

Bra sida - ska kolla in den mer noga ikväll! Hyra moppe/bil blir nog inte aktuellt dock, men jag hoppas bussarna funkar smidigt :) Tack för tips!

Clamour: Det låter ju väldigt lovande! Vi ska bo i Moraitika, hotellet ska ligga 20 m från havet ;)
En båttur till Paxos/Antipaxos är redan bokad. Tack för tips!
 
Sv: Korfu - restips

Jag har bott i moraitika en vecka, tyvärr var det längesen, jag var 13år gammal, det måste varit 2001. Vi bodde på ett jättekomplexhotell som hette Apollo palace i en lägenhet vid utkanten av hotellområdet.
Det jag minns var att vi åkte till en strand som hette mirtiotisa eller något liknande som var rätt häftig. Det var en ganska smal sandstrandremsa och sen en klippvägg rakt upp. Vi var också på en strand som var stenig och jättefint att snorkla vid som hette paleokastritsa.
Nere på stranden i moraitika så låg en taverna som hette dionysos som drevs av en jättegullig familj. Vi åt där flera gånger den veckan och vi barn blev bjudna på glass var gång. När vi var på Korfu ett par år senare så åkte vi tillbaka dit för att äta en kväll och då kom de mycket väl ihåg oss. Sånt är ju himla kul.
Stranden i moraitika var ok men inte fantastisk, stranden är av sand, i vattnet var det blandat sten och sand på botten så se upp för sjöborrar.
 
Senast ändrad:
Sv: Korfu - restips

Bra med tips om sjöborrar! Kul när de känner igen en så :) Verkar vara en lite familjär känsla över hela ön vad jag kunnat läsa mig till. Blir verkligen spännande att åka dit :)
 
Sv: Korfu - restips

Många som badade hade billiga sandaler på fötterna, det fanns på alla supermarkets att köpa om det nu fortfarande är mkt sjöborrar där.
Korfu är en jättemysig ö. Jag skulle gärna åka tillbaka dit igen. Hoppas ni kommer gilla ön lika mycket som vi
 
Sv: Korfu - restips

Där tror jag de går bussar lite oftare än från våran lilla by, så vi hade inget val än att hyra fordon :)
Ha en härlig resa! Är inte alls avundsjuk! :)
 

Liknande trådar

Fritid Min syster fyller jämnt. Vi andra systrar funderar på att ge henne antingen spa och övernattning eller övernattning och en bra middag...
Svar
8
· Visningar
655
Senast: Fille
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 982
Senast: Gunnar
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 408
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp