Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Isak fick ett låååångt sommarlov (hela Augusti) pga jag var på semester. Sen började jag på universitetet och hade väldigt lite tid. Nu känns det äntligen som jag fått ordning på rutinerna. Isak var extremt slö och varm förra veckan så han klipptes i helgen och nu jäklar ska vi komma igång igen :)

Bild från idag:
10649597_10152456642237637_6839572752619940305_n.jpg

Vet inte om ni kan se filmen men provar. Glad bockande ponny ;)

<div id="fb-root"></div> <script>(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/sv_SE/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));</script>
<div class="fb-post" data-href=" " data-width="466"><div class="fb-xfbml-parse-ignore"><a href=" ">Inlägg</a>

Jag vill ha en fyrhjulsvagn men hittar ingen som är lämplig till en minishettis:(

Hittade förvisso en som vägde 68 kg, men bara med 100 cm spårvidd (går säkert att fixa till) och den kostade strax under 12 K som ny, så jag blir jävligt tveksam över kvalitén...

Kör någon liten ponnyägare här med fyrhjulsvagn av maratonmodell? Alltså ingen flakvagn eller så.

2 filmer från helgen..
Ena är från då de sköt på skjutbanan som är några 100 meter bort bara, vi är på väg bort från den här i filmen men vi var väl ca 50 m bort bara som närmast.
Jorunn är ju skottränad så hon bryr sig inget alls..Skönt=)
Andra filmen är från när vi klättrade i våran superbraiga backe, denna backe bygger muskler=):d

• Gilla
Reactions: Mli
2 filmer från helgen..
Ena är från då de sköt på skjutbanan som är några 100 meter bort bara, vi är på väg bort från den här i filmen men vi var väl ca 50 m bort bara som närmast.
Jorunn är ju skottränad så hon bryr sig inget alls..Skönt=)
Andra filmen är från när vi klättrade i våran superbraiga backe, denna backe bygger muskler=):d

Dina videos är privata så man kan inte se dem.

Hur har du skottränat?

Skönt med hästar som inte är skotträdda! Mina tränas naturligt varje höst då vår jättekastanj bombarderar både plåttaket i ligghallen och plasttaket ovanför utestallgången med jättekastanjer.. Och så kör vi i välbesökta jaktmarker.

Idag körde jag ut på en ny runda med min ardenner. Hon har aldrig gått längs 70-vägen innan så jag tog med mig sällskap. Trafiken var det minsta bekymret, hon struntade totalt i diverse bilar. Men när hon ser andra hästar så blåser hon upp sig och blir lite svårstyrd. Jättebra att vi fick något att träna på, nu ska vi promenera förbi dessa hästar mååånga gånger tills hon vänjer sig vid dessa också. Hon, och de, lär ju tröttna tillslut. Härligt ändå att kunna köra ut på mina gamla körvägar igen, jag har verkligen saknat det.

Jag vill ha en fyrhjulsvagn men hittar ingen som är lämplig till en minishettis:(

Hittade förvisso en som vägde 68 kg, men bara med 100 cm spårvidd (går säkert att fixa till) och den kostade strax under 12 K som ny, så jag blir jävligt tveksam över kvalitén...

Kör någon liten ponnyägare här med fyrhjulsvagn av maratonmodell? Alltså ingen flakvagn eller så.

Jag hade en hemmabyggd maratonvagn till min a-ponny. Den var tung, men väldigt lättrullad. En lätt, smal vagn känns väldigt ostadig att köra med, det är ju dilemmat för små ponnys att allt blir så tungt annars.. Hur är det nu, får man tipsa om företag och länka här på buke? Annars kan du skicka ett pm, så har jag tips på vart man kan hitta vagnar för smått.

Jag är snart klar med renoveringen av min fyrhjulade, bara dessa förbenade bromsar som ska smörjas upp. Evighetsjobb, och så tråkigt. Men sen så, är det dags för ardennern att lära sig dra den också. Kan hon iofs göra i paddocken redan nu, det är ju bara i backarna som bromsarna behövs. Jag har aldrig varit med om att hästar har brytt sig när man bytt vagn, hon är ju precis inkörd med rockard.

Hon har idag ingen vidare kondition, vi har en runda på 6 km som vi mestadels skrittar (hon travar bara om hon känner för det..) och då är hon rejält svettig när vi kommer hem. Hon bär tyvärr på en del övervikt sedan betet, men hovslagaren tycker att det börjar bli muskler på henne nu. Lättare för honom att se förändringen, jag blir lätt hemmablind. Oavsett så är hon tung, mätt till ca ett ton, och har mest gått som sällskap i 10 år. Mitt mål är en runda som är 9 km, varav sista biten en hemsk backe. Det går att ordna med en halvtimmas proviant/drickapaus efter 4 km. Backen kan hon få gå upp utan vagn, bara med barnens vikt på ryggen. Vi fortsätter ett par skritturer i veckan, varvat med korta gympass med harven i paddocken och gårdsplan, och hoppas på att konditionen kommer.

Är det inte svårt att träna kondis i skritt? Jag upplever att man måste få upp flåset ordentligt och träna intervaller. Skritta tycker jag är mer styrketräning, speciellt om de får segdra i backar. Jag brukar busgaloppera i alla backarna och mina har bra kondis även fast jag inte har tid att träna så ofta som jag skulle önska. Har man kuperad omgivning så blir det liksom automatiskt intervallträning om man rejsar uppför, travar där det är platt och skrittar nerför.

Är det inte svårt att träna kondis i skritt? Jag upplever att man måste få upp flåset ordentligt och träna intervaller. Skritta tycker jag är mer styrketräning, speciellt om de får segdra i backar. Jag brukar busgaloppera i alla backarna och mina har bra kondis även fast jag inte har tid att träna så ofta som jag skulle önska. Har man kuperad omgivning så blir det liksom automatiskt intervallträning om man rejsar uppför, travar där det är platt och skrittar nerför.

Skritt bygger massa kondis, iaf om man ger sig ut rakt i skogen där hästen får lyfta påtassarna, man klättrar lite i backar å sånt i skritt=Hästen döflåsig= toppenkondisträning=)

Min ardenner är av den lugna och sävliga sorten. Trav är ingen nödvändighet, därför exklusivt.. Hon verkar vara avlad för att dra tungt som satan i ett lågt tempo. Och känner hon att det är dags för en liten paus så stannar hon och pausar. Och jag har aldrig bråttom, njuter lika bra av turen om vi står stilla och tittar på omgivningen. Men ju mer vi skrittar desto högre tempo orkar hon hålla, och tycker då att det är roligare att trava. Att få upp henne i trav utan hennes goda vilja innebär pisk - och den vägen väljer jag bestämt att inte gå. Hennes temperament passar mig utmärkt, hon har en stark vilja och verkar "ta hand om sig", vilket har en otrolig charm.

Men jäklar i mig vad hon kan ta i när hon arbetar i tungt drag - vad hon verkar tycka är henne "värdigt" arbete. Då minsann kan hon bli så upphetsad att hon taktar framför redskapen.

Jag har ju inte gjort en vettig uppdatering på länge...

Lilleman och jag har fått två körkompisar med oss, i våran storlek! Hur kul som helst! :) Tillsammans har vi kommit på att vi ska ha en precisionsinspirerad körtävling, vi har dock bara hunnit med ett par vettiga träningar och just nu är en av kuskarna upptagen med mycket annat. Så vi får se om vi hinner med tävlingen innan det blir för kallt, annars får det bli en trevlig vårtävling :)

Någonstans hoppas jag såklart på att fler i min ridförening ska få upp ögonen för körning och kanske våga prova på lite. Ibland känner man sig lite ensam här i norra inlandet med att köra... Det glädjer mig att körningen verkar bli större och större i Norrland och även i Norrbotten, ser t ex att en förening i Piteåtrakten ofta verkar ha körträningar, tävlingar och event. Så jag hoppas på att det sprider sig hela vägen upp, kan fästingarna kan väl kuskarna, tänker jag :D

Utöver det har jag och Lilleman tävlat för första gången, dock inte i körning. Vi blev övertalade att ställa upp i en liten klubbtävling i dressyr, fast vi fick göra det på töm då. Gick inte så bra, är ju för all del en shettis jag har och han tycke att uppvärmningen räckte! Det var verkligen soppatorsk i honom på banan och jag vågade knappt be honom om något för han kändes så stingslig av sig.

Sååå vi travade igenom nästan hela LC:2 programmet - även där det skulle galopperas och skrittas, det sistnämnda pga att jag kom på efteråt att det skulle vara skrittinslag på vissa travmoment. Oh well, någon måste ju förlora och då får man ju tröstäta morötter, skulle Lilleman ha sagt :D

Skritt bygger massa kondis, iaf om man ger sig ut rakt i skogen där hästen får lyfta påtassarna, man klättrar lite i backar å sånt i skritt=Hästen döflåsig= toppenkondisträning=)

Ja skritt på plan backe är nog inte så konditionskrävande - iallafall om man inte har ponny som lätt börjar släpa benen efter sig ;) Då är skritt i paddocken med sladden + stenar efter bättre! ;)

Hur långt upp/in i norr bor du lillkumpula? I västerbotten finns ju mycket tävlingar men det är kanske "hur långt som helst" dit...

När jag var ensam kusk i min klubb så brukade jag se till att få komma på klubbdressyrtävlingarna och köra mitt program, när det ändå fanns dressyrstaket och domare på plats. Man får många bra tips av riddomare också och kul att kunna komma iväg och träna. Det finns ju ridhusprogram för 20x60-bana. Och kör man shettis så går det att trycka ihop det till 20x40 också om det kniper...

Nu har vi blivit betydligt fler körekipage i klubben och i helgen arrangerade vi våran första fullständiga tävling! Vi har kämpat massor i sommar med att bygga hinder, 3 fasta och 2 flyttbara har vi fått ihop. Det var så himla roligt att få tävla på hemmaplan på våran egen fina bana!

Jag och en av mina ponnyer debuterade i MSV och fick med oss ett DM-guld hem.

Kan man länka till FB..? Här är film från precisionen som vi vann med 15 sekunders marginal. (Det syns när omkörningen startar :D )
Ett av maratonhindren.

Och dressyren, 59 straff.

Dressyren behöver tränas mycket mer, det är långa sträckor samling/ökning för en så liten ponny... men jag tycker att han kämpade på bra <3

@Anna_
Oh det är låååångt borta:) Bor i Kiruna, långt norrut i inlandet. Men vi blir allt fler kuskar, måste bara mobilisera oss också och kanske starta igång en egen liten körförening eller nått sånt:)

Att tävla med ryttare är faktiskt något jag har tänkt försöka göra mera. Även om det såklart kan bli svårt för dommaren att göra en helt korrekt bedömning utifrån ett körperspektiv, så är det ju en rolig grej och ger en i alla fall lite feedback:)

Jag läste faktiskt för någon dag sen att du hade vunnit ett DM, supergrattis!!! Får kolla på dina filmer senare ikväll dock, sitter med telefonen och den tjorvar bara.

Tack :)

Ja Kiruna är ju förskräckligt långt bort! Hoppas att ni kan bli ett gäng där så ni kan få till roliga aktiviteter. Jag tycker inte det brukar bli så stor skillnad i kritiken om det är en riddomare som dömer. Hästen ska ju gå likadant :) Sen bara man kommer igång med lite aktiviteter och folk upptäcker att det finns så är det ju lättare att fler hakar på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar