Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, lite bakslag idag. Var ute (relativt) tidigt i stallet idag, eftersom jag ska iväg senare, och körde en runda. Det började ganska bra med att L fixade att bli omkörd av en bil med ett litet, öppet släp och mötte en traktor utan att flippa ut helt och hållet. Sedan mötte vi en traktor med stort släp bakom och då sade L upp sig. Så vi har varit offroad och kört idag kan man väl säga. L hoppade nämligen över diket och var på väg ut i skogen, dessbättre fick jag vänt tillbaka honom ut på vägen igen och så fick jag vända och köra framför traktorn en bit (förbi tror jag nämligen inte att vi hade kommit) innan det kom en avtagsväg där vi kunde köra in och släppa förbi den. Efter detta missöde gick det dock rätt bra faktiskt och L var lyhörd och trampade på energiskt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla det här med hans trafikrädsla. Å ena sidan fixar han ju de allra flesta normala fordon på vägen, typ personbilar och skåp och så, men å andra sidan blir han ju tokrädd för lite mer ovanliga fordon. Det är ju inte sådär jätteofta man möter traktorer på vägen, och framförallt inte traktorer med släp. Det är ju i princip bara nu under skörden som de är ute och jag har heller inga bekanta som har traktor som jag be att få träna med heller. Plus att jag misstänker att bönderna kanske inte skulle uppskatta en sådan fråga nu när de har som mest att göra. Jag är egentligen inte för att undvika svåra och läskiga saker. Jag har alltid haft som filosofi att hästen ska tränas till att stå ut med det mesta, man jag vet inte med L om det känns vettigt i och med att han kastar sig och kan ta vägen vart som helst. Hur är era hästar i trafik?

Jaha, lite bakslag idag. Var ute (relativt) tidigt i stallet idag, eftersom jag ska iväg senare, och körde en runda. Det började ganska bra med att L fixade att bli omkörd av en bil med ett litet, öppet släp och mötte en traktor utan att flippa ut helt och hållet. Sedan mötte vi en traktor med stort släp bakom och då sade L upp sig. Så vi har varit offroad och kört idag kan man väl säga. L hoppade nämligen över diket och var på väg ut i skogen, dessbättre fick jag vänt tillbaka honom ut på vägen igen och så fick jag vända och köra framför traktorn en bit (förbi tror jag nämligen inte att vi hade kommit) innan det kom en avtagsväg där vi kunde köra in och släppa förbi den. Efter detta missöde gick det dock rätt bra faktiskt och L var lyhörd och trampade på energiskt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla det här med hans trafikrädsla. Å ena sidan fixar han ju de allra flesta normala fordon på vägen, typ personbilar och skåp och så, men å andra sidan blir han ju tokrädd för lite mer ovanliga fordon. Det är ju inte sådär jätteofta man möter traktorer på vägen, och framförallt inte traktorer med släp. Det är ju i princip bara nu under skörden som de är ute och jag har heller inga bekanta som har traktor som jag be att få träna med heller. Plus att jag misstänker att bönderna kanske inte skulle uppskatta en sådan fråga nu när de har som mest att göra. Jag är egentligen inte för att undvika svåra och läskiga saker. Jag har alltid haft som filosofi att hästen ska tränas till att stå ut med det mesta, man jag vet inte med L om det känns vettigt i och med att han kastar sig och kan ta vägen vart som helst. Hur är era hästar i trafik?

Jorunn är supersäker men de är inge som hon varit men jag har å andra sidan tränat rätt mkt på att få henne trafiksäker.
Nu när höstskärden är så kan man fråga bönderna om man kan få gå runt tröskan, traktorn samt stå och titta på när den startas och åker iväg.
Samt att man kan be någon köra förbi en när man går med hästen på vägen med bil och släp som gärna skramlar åk förbi en 20 ggr tills hästen inte reagerar.
om man slänger sig så ha longerlinan

Min stallägare har massa olika maskiner framme nu när han skall ta in skörden så vi har gått förbi alla varje dag hon har nosat och haft sig och bryr sig inte det minsta.
Jag kan möta allt möjligt utan att hon bryr sig idag!

Ta det via ridning så här i början lättast om hästen hoppar till och vill vända farligare om man kör.

Allt går att träna bort frågan är bara hr villig man är på att lägga ner egergi på att få de fixat=) Man ska inte ge upp=)

Skönt med lite svalare väder! Har kommit igen nu och njuter av sensommaren och de nu lite mjukare grusvägarna.
Ponnyrackaren verkar trivas med sin nya sele och vagn och idag gick hon som en klocka och det ger verkligen mersmak:)
Hur går det för körfolket därute? Är ni på G?

Skönt med lite svalare väder! Har kommit igen nu och njuter av sensommaren och de nu lite mjukare grusvägarna.
Ponnyrackaren verkar trivas med sin nya sele och vagn och idag gick hon som en klocka och det ger verkligen mersmak:)
Hur går det för körfolket därute? Är ni på G?

Jag håller på å tränar LB programmet för fulla muggar och nu när det inte är 34 grader varmt vart hästen superpigg så jag njuter=)
Nu är hon igång igen fullt ut=)

Jag tränar som en galning inför KBI. Det största problemet är att hagkompisen också ska göra KBI och min "lille krake" skriker som en stucken gris när hon är mer än sådär 12 meter bort (när vi är på bortaplan, inte hemma), vilket gör det hela till en "aning" större utmaning. Själva körandet är vi rätt bra med på, bara han inte vimsar efter henne precis när han ska kliva i skaklarna så ska det nog fungera.

/AA

10534129_10153038150263998_3252028923466515066_n_zpsc24ea443.jpg

Efter ett bra dressyrpass=)
Nu börjar LB programmet sitta=)

idag när vi körde så öppnade sig himlen efter ca 200 meter och ner kom en störtskur jag sällan skådat!
haha till och med en bil stannade och visade tummen upp åt att man trotsade vädret=)

Jorunn knatade på som om inget hän medans jag oh hunden satt mestadels och morrade haahahah

idag när vi körde så öppnade sig himlen efter ca 200 meter och ner kom en störtskur jag sällan skådat!
haha till och med en bil stannade och visade tummen upp åt att man trotsade vädret=)

Jorunn knatade på som om inget hän medans jag oh hunden satt mestadels och morrade haahahah

Ja, man är nog inte riktigt klok ibland!
Sist vände vi men då var det åska och blixtar och vi var precis på väg ut på den enda vägen vi har, mellan åkrarna.

Då kände vi oss som åskledare och vi vände, lite spaka kan man säga.

Ja, man är nog inte riktigt klok ibland!
Sist vände vi men då var det åska och blixtar och vi var precis på väg ut på den enda vägen vi har, mellan åkrarna.

Då kände vi oss som åskledare och vi vände, lite spaka kan man säga.
Ja åskar de då slänger jag in handduken jag med, Nu var det "bara" hellregn=)

Var på körtur ikväll, har inte haft möjlighet att köra på några veckor. Min lilla dam skötte sig kanon från början men sen när vi närmade oss ett hus på skogsvägen så blev det plötsligt väldigt läskigt och hon vägrade gå fram. Hon hoppade runt och lyckades vända vagnen en gång även fast jag skickade fram groomen. När hon var på väg att vända om över min groom igen så stoppade vi och tog av vagnen. Sen tömkörde jag förbi stället och en bit bortöver och tillbaka. Fick ha en diskusson om hur man uppför sig men sen gick det bra. När vi va tillbaka där jag hade tagit av vagnen tog vi på den igen och körde hemåt och då var hon lika duktig igen. När vi var nästan hemma så styrde vi upp mot en plats därde hade placerat flera jättestora kontainrar och dom brydde hon sig inte om allt, kunde köra mellan dom där det var trångt till och med. Sen avslutade vi med lite kort travjobb på volt. Det är tur för min fröken att hon är så snygg och charmig som hon är ;-) Tokfia :-)

hh så fina ni är=) så kul å se en annan som har likadan vagn som en själv=) måste få någon att ta bilder på mig med när jag kör dressyr=)

Idag beställde jag vagnslyktor i mässing till maratonvagnen. Fick även ett jättefint körförkläde i ull i födelsedagspresent som jag invigde på turen i morse. Nu kan hösten komma om den vill för jag är helt redo!

@Lazer09
Bakslag som slutar bra brukar jag se som optimal träning - hästen lär sig ofta väldigt mycket på det, när det inte går åt pipsvängen. Och den får större anledning att lita på sin kusk. Har gjort några sådana grejer också som slutat bra och man lär sig på det även om det är obehagligt.
Tycker du ska vara stolt över dig och din häst att ni redde ut det så bra och relativt enkelt vad det låter :)

Tack @Egonson_ det kändes fint att höra :) Dessvärre kom han nog på att han kan komma undan genom att vända och springa åt andra hållet vid saker han inte vill förbi. Det jobbar vi med uppsuttet nu och han har inte kommit undan med det sedan dess så snart ska vi nog testa framför vagn. Tack för din uppmuntran, den ger mig hopp om att det kan bli bra tillslut :)

Ah, jag hade själv ett liknande problem med Egonson. Han vände sällan eller aldrig runt men så fort man skulle förbi en infartsväg så nästan kastade han sig in på den och sedan var det skitsvårt att få fram honom, han bara tryckte åt sidorna och hade sig. Fick ha medhjälpare hela tiden som kunde gå av och hjälpa till. Han kunde göra så redan när jag tömkörde, Lärde mig till slut att verkligen köra genom sådana incidenter men det var nog någon sorts error jag gjorde i inkörningen av honom. Han gjorde inte så när man red nämligen.
Lärde mig av det också :p

Vi har en mobil återvinning alldeles bredvid hemmet nu så vi kan träna lite special maratonhinder ;-) Cosan tvekar inte en sekund, hon hade helst gått in i containrarna för å undersöka vad det är :-P Knasponnyn som håller på att dö av en gård där inget händer är totalt lönlöst att träna konstgjord miljöträning på för då är inget farligt alls :-D

Vi har en mobil återvinning alldeles bredvid hemmet nu så vi kan träna lite special maratonhinder ;-) Cosan tvekar inte en sekund, hon hade helst gått in i containrarna för å undersöka vad det är :-P Knasponnyn som håller på att dö av en gård där inget händer är totalt lönlöst att träna konstgjord miljöträning på för då är inget farligt alls :-D

Såntdär är super att träna på.. jag brukar också köra runt bland konstiga saker:D
Jorunn har börjat blivit van nu att matte kan köra in och runt alla möjliga konstiga saker så hon reagerade ingenting genom att gå in här=) Ibland står de skördetröskor, traktorer och lite annat smått och gott=)

Jorunniladan_zps586bd82f.jpg

Ja, jag har väl inte hittat nåt riktigt optimalt sätt att hantera det ännu. Å ena sidan vill jag inte lägga för mycket press och riskera att göra det till en större grej än det behöver vara, men å andra sidan måste han ju lära sig att hantera trafiken förr eller senare.

Jag har för övrigt lite rapportering att göra. Det har blivit två dagar med körning för vår del nu och igår gick det riktigt bra. Idag hade vi lite mer utmaning. Vi var ute på eftermiddagen, ungefär när folk slutar jobba, så vi hade en del störningsmoment på vägen så att säga. Vi mötte både cyklar och bilar, och en skördetröska och en traktor (som visserligen stod still), men den största utmaningen kom när vi var nästan hemma. Det kom ca 10 motorcyklar mot oss, men vi hann ta oss in på en avtagsväg där vi tryggt kunde stå och titta på dem. Det var bara det att när L som bäst står och tittar på motorcyklarna, och är helt upptagen med det, så kommer det en bil från motsatt håll från motorcyklarna, dvs snett bakom oss, som han inte alls uppmärksammar. Det resulterar i att L blir skiträdd och far iväg, men dessbättre fick jag stopp ganska snart och vi kunde gå hem i lugn och ro. Allt som allt får jag nog säga att L hanterade trafiken bra idag, det var bara synd att det skulle skita sig på slutet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar