Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Nielaa , precis, fodringen är gråbeigeaktig ev med en lila touch, jag kan inte beskriva den. Här är den enda bild jag har där fodringen syns, dels på däckeln och på bakselen. Den är mer vinröd irl än på kortet.

10363368_10152239954927991_6264538089813511297_n.jpg

Ahh ser likdan ut som mig ser jag=)
Mysko för på selar.se ser selen verkligen brun brun ut och inte en uns av vinrött.
Tur för mig.. då kan jag beställa skyddlappar till huvudlaget nu=)

förresten.. vart hittar ni märkningen påselen vilken storlek det är på den? Hittar bara ett C på tränset meninge alls påselen.. helmysko.

de ska va cob på min men är tveksam Jorunn är en liten C-ponny och selen är så den precis passar.
eller så är de småååå i storlekarna

Tror inte min är märkt alls, alla lösa delar hade en egen pappersetikett märkt med storlek, jag hade små gröna lappar överallt när jag packade upp min. Har huvudlaget hemma och kan inte hitta någon märkning på det (visserligen bara en snabbtitt, men ändå).

Tror inte min är märkt alls, alla lösa delar hade en egen pappersetikett märkt med storlek, jag hade små gröna lappar överallt när jag packade upp min. Har huvudlaget hemma och kan inte hitta någon märkning på det (visserligen bara en snabbtitt, men ändå).

Vad dumt att de inte märker storleken på selen.
Tror min är ponny kan omöjligt vara en cobsele.

Nöjd iaf över selen, bra kvalité för de priset. gav 4500 då ingick ett bett samt ett sprillans nytt körtäcke i ylle, bara körtäcket å bettet kostade 1000 kr tillsammans, så selen kan man säga gav jag 3500 för:D
Värsta kapet=)

Jag tror inte de är små i storleken, jag hade en i strl ponny till mitt gotlandsruss, och den var på innersta hålet på så gott som allt (förutom bukgjorden då!:p )

Jag tror inte de är små i storleken, jag hade en i strl ponny till mitt gotlandsruss, och den var på innersta hålet på så gott som allt (förutom bukgjorden då!:p )

Ja jag kan ju bara jämföra mellan min förra sele och denna i ponnystorlek, och då är denna mindre i storleken och den förra selen större=)

Jag menade mer att känns din liten, men enligt uppgift ska vara en Cob är det kanske troligt att det är en ponny ändå, eftersom jag inte upplevt min som liten :)

Nu var i alla fall nya bakseleremmar beställda, de saknades på selen upptäckte jag när jag skulle sela för vagnen. Men säljaren var seriös och jag fick dra av för nya remmar på priset=)

Prinsen drar pall och kedjor utan att blinka och när han fattade att man måste DRA så så tycks han ha roligt. Spetsade öron, hyperkonventrerad och ligger i bröstan (tung pall, haha!!).

Han har dragit rockarden ett par hundra meter också inkl ojämnt underlagg och den lilla backe vi har.

När vi stannade så höll han självmant emot när rockarden tryckte på lite.

Han är nog född till körponny.

Det enda som "bekymrar" mig är att han kan vara så förbenat tittig när man är ute och rider. Det är bara dumheter i hans orastade hjärna och han sticker aldrig men ett rejält sidoskutt med vagn är ju inte så roligt.

Tror ni det kan hjälpa med skygglappar?

Gör hela inkörningen utan för jag vill att han ska se vad vi gör och vi håller oss på hemmaplan till att börja med men fortsätter det gå såhär bra är han snart redo för turer ut i naturen. (Naturligtvis vänjs han vid skygglappar hemma först om det känns som en bra idé).

Prinsen drar pall och kedjor utan att blinka och när han fattade att man måste DRA så så tycks han ha roligt. Spetsade öron, hyperkonventrerad och ligger i bröstan (tung pall, haha!!).

Han har dragit rockarden ett par hundra meter också inkl ojämnt underlagg och den lilla backe vi har.

När vi stannade så höll han självmant emot när rockarden tryckte på lite.

Han är nog född till körponny.

Det enda som "bekymrar" mig är att han kan vara så förbenat tittig när man är ute och rider. Det är bara dumheter i hans orastade hjärna och han sticker aldrig men ett rejält sidoskutt med vagn är ju inte så roligt.

Tror ni det kan hjälpa med skygglappar?

Gör hela inkörningen utan för jag vill att han ska se vad vi gör och vi håller oss på hemmaplan till att börja med men fortsätter det gå såhär bra är han snart redo för turer ut i naturen. (Naturligtvis vänjs han vid skygglappar hemma först om det känns som en bra idé).

Jag skulle träna på saker som är "farliga" så han blir mer van och till slut inte är så tittig först.Träna på olika skrämmselsaker
Jag har kört in Jorunn utan skygglappar och skall snart börja vänja henne vid skygglappar, inte för att hon är tittig utan för jag tycker de är snyggt för kommande bröllopskörningar=)

Jag skulle träna på saker som är "farliga" så han blir mer van och till slut inte är så tittig först.Träna på olika skrämmselsaker
Jag har kört in Jorunn utan skygglappar och skall snart börja vänja henne vid skygglappar, inte för att hon är tittig utan för jag tycker de är snyggt för kommande bröllopskörningar=)

Han fungerar inte så.
Han är bombsäker.

Det är när hans hjärna är understimulerad som han letar efter saker som kan vara läskiga och passa bra att skygga för så man livar upp ridturen lite.

Han har varit så sedan han var liten (känt honom sedan föl). Han är lite som en understimulerad terrier när hjärnan inte fått jobba.

Kombinerar man honom med en lite harig ryttare så blir det pannkaka för han tycks roas av att skrämmas ;) När han var ridskoleponny så var han antingen favoriten eller den läskigaste ponnyn på hela ridskolan.

Har alltså känt honom i 16 år med ett avbrott när han var såld "utanför familjen".

Han fungerar inte så.
Han är bombsäker.

Det är när hans hjärna är understimulerad som han letar efter saker som kan vara läskiga och passa bra att skygga för så man livar upp ridturen lite.

Han har varit så sedan han var liten (känt honom sedan föl). Han är lite som en understimulerad terrier när hjärnan inte fått jobba.

Kombinerar man honom med en lite harig ryttare så blir det pannkaka för han tycks roas av att skrämmas ;) När han var ridskoleponny så var han antingen favoriten eller den läskigaste ponnyn på hela ridskolan.

Har alltså känt honom i 16 år med ett avbrott när han var såld "utanför familjen".

Du gav nyss svar p åproblemet själv=)

Det är när hans hjärna är understimulerad som han ser spöken säger du=)

Då får du se till att hans hjärna inte blir understimulerad helt enkelt=)
NH övningar där han får använda hjärnan är super=)

Vi kämpar på här i värmen. Eller regnet.
Min förlöpare har varit ofräsch, men börjar nog komma tillbaka. Han går inte med på dom värsta galopprundorna, men när vi joggar fram på ängen får han följa med.
Jag tror orange ska få bli vår färg också (för visst har du orange till Jorunn @Nielaa ?) Tycker det är en ganska snygg färg. Ska beställa två underlägg i orange med grått kantband. Och försöka hitta skydd som är orange, lycka till liksom:p

tand6_53c19f30e087c32a60a9d474.jpg

Vi kör med hela utrustningen påkopplad på rockarden nu. Husse leder än så länge men det börjar bli dags för husse att släppa.

Kör hemma på ängen, har klippt upp en väg. Ska klippa ratorna i den delen av hagen som vilar och sen köra där också. Sen när Hovis kommer i slutet av augusti borde det vara okej att ge sig ut på vägarna :-)

Vi kör med hela utrustningen påkopplad på rockarden nu. Husse leder än så länge men det börjar bli dags för husse att släppa.

Kör hemma på ängen, har klippt upp en väg. Ska klippa ratorna i den delen av hagen som vilar och sen köra där också. Sen när Hovis kommer i slutet av augusti borde det vara okej att ge sig ut på vägarna :-)

KUL att det går så bra nu=)

Varit ute och kört nu på kvällen. Det var himla härligt och L var på gott humör :) Han blev lite busig för en stund när några hästar i en hage vid sidan om vägen kom farande i full fart och skulle kolla på oss, men vad gör det när han är glad :)

Långtur ner till sjön hela 5 timmar var vi ute heeelt underbart vacker omgivning jag har nästan så man fäller en tår av lycka!
Denna långritt kommer jag leva länge på!

Terrängkörning på hög nivå:D
10513458_10153006237048998_5023111761176352570_n_zpscf7b2496.jpg

Kom till sandgropen som innerhåller massor av fina klätterbackar i varierande lutning=)
Denna är flera km lång:love:
Och den har en sjö i början=)
10485388_10153005674633998_6385748722482028996_n_zps15b66fc3.jpg

Selade av och badade lite med Jorunn som tyckte det var skönt att få svalka sig i värmen.
Själv har jag full skå att hålla reda på 8 meter körtöm haha

10574142_10153006242868998_4508056232256504395_n_zps65346df1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar