Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Allt som allt får jag nog säga att L hanterade trafiken bra idag, det var bara synd att det skulle skita sig på slutet.

Fast du får inte se det så, tror jag.
Det var obehagligt och något man kanske inte vill uppleva. Men varje gång det händer något som man klarar ut och hästen märker att den "överlever" stärker både eran relation, hästens tolerans och trygghet.

Nu kan jag få komma in här:) jag har ju bara smugit runt och läst.

Jag ska köra in min kompis westernhäst och det ska bli så kul. Jag har ju inte hållit på på flera år för att sonen är allergisk, men nu börjar det klia i fingrarna.

Nu kan jag få komma in här:) jag har ju bara smugit runt och läst.

Jag ska köra in min kompis westernhäst och det ska bli så kul. Jag har ju inte hållit på på flera år för att sonen är allergisk, men nu börjar det klia i fingrarna.

Så idag har jag varit och köpt rep och karbinhakar och splitsat mig 12 meter töm.

Det ska bli så kul.

Fast du får inte se det så, tror jag.
Det var obehagligt och något man kanske inte vill uppleva. Men varje gång det händer något som man klarar ut och hästen märker att den "överlever" stärker både eran relation, hästens tolerans och trygghet.

Tack för peppen :) Jag har nog lätt att måla saker lite i svart ibland.

Tack för peppen :) Jag har nog lätt att måla saker lite i svart ibland.

Det var så lite. Men, det var nog faktiskt lika mycket till mig själv eftersom jag har en häst som är precis inkörd och har samma "problem" att det ibland händer en massa som man helst inte vill ska hända (mycket trafik, folk som dyker upp bakom häcken o.s.v.).

Jag måste också metalt tänka som jag själv säger........lätt eller hur? ;)

Det var så lite. Men, det var nog faktiskt lika mycket till mig själv eftersom jag har en häst som är precis inkörd och har samma "problem" att det ibland händer en massa som man helst inte vill ska hända (mycket trafik, folk som dyker upp bakom häcken o.s.v.).

Jag måste också metalt tänka som jag själv säger........lätt eller hur? ;)

Skitlätt :D:angel:

Idag vart de en halvlång tur på strax över 2 timmar. Körde förbi den lilla sjön och var bara tvungen att hoppa av och ta lite bilder=)
Tur att Jorunn är så cool av sig som står still när matte får sina knasiga ideer:D

Nu börjar kondisen komma mer och mer på Jorunn, travar 5 km utan problem nu och hon är inte ens flåsig
Målet är milen utan uppehåll... För oss bägge haha... men börjar med hästen hahaha=)

10660116_10153079228028998_4742950798832479444_n_zpsc1cc0f25.jpg

Sötaste Jorunn:love:
10612568_10153079297488998_1254166768672836811_n_zpsf6f9de29.jpg

Nu när mina båda hästar/ponnys (vad säger man när en är ponny, och en är 149cm?) satta för vagn känner jag hur mycket jag har saknat körningen. Det blev ett ofrivilligt körglapp när vår förra körponny fick akut avlivas i februari. Längtar till den dagen man vågar köra ut själv utan groom med min 7-åriga son som sällskap. (Han kan inte hjälpa till om det händer något, men väl snabbt ta sig ur vagnen på mitt "kommando".)
Min häst, en ardenner på 11år som bara varit riden innan, har jag kört själv i paddocken ett par gånger, och idag ska vi ut på grusvägar. Hon har också dragit diverse redskap. Hon skiter fullständigt i allt som skulle kunna vara läskigt, stabilare psyke får man leta efter. Min pärla. Eller jo, första gången hon kände av ytterskakeln klev hon ett hastigt steg åt sidan för att sedan stanna och titta.
Vet ju att det är att rekommendera att aldrig köra själv, men det är en omöjlighet för mig att ha sällskap.. Hur länge väntar ni innan ni känner er trygga med det?

Det är ju så mycket som kan hända när man kör, och än mer när man är ensam i anspänning, körning och frånspänning.
Jag tycker det är viktigt att verkligen tänka över vad som kan hända när man kör, en sorts riskanalys.

När jag började att köra själv i våras fick jag till en början hjälp vid anspänning, då jag tycker det är störst risk vid den.

/AA

Nu när mina båda hästar/ponnys (vad säger man när en är ponny, och en är 149cm?) satta för vagn känner jag hur mycket jag har saknat körningen. Det blev ett ofrivilligt körglapp när vår förra körponny fick akut avlivas i februari. Längtar till den dagen man vågar köra ut själv utan groom med min 7-åriga son som sällskap. (Han kan inte hjälpa till om det händer något, men väl snabbt ta sig ur vagnen på mitt "kommando".)
Min häst, en ardenner på 11år som bara varit riden innan, har jag kört själv i paddocken ett par gånger, och idag ska vi ut på grusvägar. Hon har också dragit diverse redskap. Hon skiter fullständigt i allt som skulle kunna vara läskigt, stabilare psyke får man leta efter. Min pärla. Eller jo, första gången hon kände av ytterskakeln klev hon ett hastigt steg åt sidan för att sedan stanna och titta.
Vet ju att det är att rekommendera att aldrig köra själv, men det är en omöjlighet för mig att ha sällskap.. Hur länge väntar ni innan ni känner er trygga med det?

Jag har ingen möjlighet att ha sällskap jämt då jag kör så Pippi min shettis kör jag alltid själv. När jag kör unghäst som jag inte är riktigt hundra på så börjar jag köra själv när jag känner att vi är trygg på ett visst ställe. Som med Cosan nu, jag kommer snart börja köra henne själv på vår "dansbana" en stor grusparkering som ligger precis hemma nästan. Men jag kommer inte ge mig ut själv längs vägarna med henne än på ett bra tag. Men när vi håller oss till dansbanan så är hon så pass trygg att jag bedömer risken att något skulle hända väldigt liten, ungefär samma risk som man tar varje dag med hästar även dom snällaste. Därför kommer jag börja köra henne själv så jag kan få in lite kontinuitet i körningen. Däremot kommer jag bara ta körturer ute längs vägarna då jag har sällskap med för där är risken mycket större.

Min förra a-ponny körde jag alltid själv, det känns så mycket mer lätthanterligt än en ardenner.
Det är lättare med en häst med lite nerv att avgöra när det är tryggt nog att vara själv. Men min ardenner har gått alla grusvägar, stora vägar, mött konstiga bilar/traktorer/lastbilar etc och verkligen aldrig regagerat. Första gången jag red henne när jag köpt henne mötte vi åtta brandbilar i full utryckning - på en smal grusväg. Jag skulle vilja se det som så att hon inte heller i framtiden kommer att reagera för någonting. Men någon gång måste ju också vara den första. Ja ja.. jag ska se hur det går i eftermiddag när jag kör ut med sällskap.

Min "gamla" häst körde jag själv ända från början. Han har alltid varit tryggheten själv även om det "hänt saker". Vi har fastnat, saker har dykt upp och han har blivit rädd för saker men aldrig varit rädd för vagnen eller det som har med själva körningen att göra.
Denna häst har jag också ägt sedan han var 6 månader. Dessutom har jag skickat ut (utan betänkligheter) min ringrostiga medryttare med familj och allt i vagnen att sköta sig själv med denna häst.
Hon har ridit honom i ett halvår men aldrig kört honom före dess.

Den nya har jag ännu inga planer på att åka själv med av flera anledningar. Det är mer blod i honom samt att han har en skenhistoria och mer känslig för ljud.
Han har en väldigt bra skalle men det betyder också att jag har min mest kunniga, starka och snabba hästkompis med minst i ett halvår innan mina andra kompisar, mycket hästvana men med mindre kvickhet, får följa med.

Få se om jag någonsin kan åka själv med den nya. Kanske själv i vagnen med kompis ridande på den andra? Tiden får utvisa.

Om man alltid ska va 2 när man kör skulle jag få lägga ner körningen.
Jag är alltid själv kan få sällskap i form av en stallkamrat som hänger med på en tur då och då, tror jag har fått sällskap 6-8 ggr sedan Feb så det är ju inte så där superofta direkt.:D
Jag har tränat min häst på allt möjligt just för att få en sån trygg häst som möjligt.
När jag spänner för och av så vet jag att jag gör fel enligt regelboken men min häst är så trygg så jag har henne helt lös, tömmarna i ögglan i däckeln.
Och jag selar på och av henne med fullt av traktorer, skördetröskor, långtradare och annat "smått" och gott som far förbi på gården nu i skördetider.
Sånt som hon inte ens tittar en sekund på utan har fokus på mig och vad jag gör=)

Hade jag haft en nervös häst som hoppar till för lilla minsta skulle jag göra helt annolunda.
Så allt beror ju på hur hästen är tycker jag!

Kan ta en bild hur vyn ser ut där jag selar på=)

@Nielaa Haha, det låter exakt som hemma hos mig.
Däremot var jag inte själv när jag körde in mina djur, då tyckte jag det var väldigt bra att vara minst två i början.

Jag har ju som Nielaa en fantastiskt trygg häst. Men, jag vill ändå påpeka att det inte på något sätt ska ses som bra eller ens önskvärt att köra utan groom. Man får inte se oss som kör utan groom som någon sorts förebild. Det vill jag inte. Snarare tvärtom.

Det är bara något man kan tänka sig göra, för att det måste ske. Som Nielaa och någon annan sa......annars skulle inte hästen bli kör alls.

Idag har vi fixat vatten i hagen så nu går Jorunn och en till på bete fram till 1 Oktober=) känns superbra.
Kommer bli en hel del ridning framöver för vi tränar inför en grej vi skall göra här under hästen. Tyvärr kan jag inte avslöjja vad utan de får ni se sedan när allt är klart=)
Men kul att Jorunn och jag fick förfrågan iaf att vara med tycker jag:D

Var ute och körde idag. Värmde upp runt korta slingan innan vi gick in på ridbanan. Den är väl inte riktigt lagom stor för körning (20*50), men vi får använda vad vi har. L är grymt tittig för närvarande (eller egentligen åtminstone det sista halvåret), inte så att han hoppar omkring, men han glor på allt. Jag hoppas verkligen att det ska ge med sig med mer vana och träning. Han är ju ändå bara fem, men jag irritera mig lite på det ibland. Idag var det några som trimmat lite buskar och lagt riset vid sidan av vägen och då kom tefatsögonen fram och samma visa vid soptunnan som flyttat på sig en meter i förhållande till dess vanliga plats :banghead: Annars var han fin. Inne på banan tyckte jag att vi hittade en bra balans och takt. Mer körning imorgon tänkte jag och då tränar vi vidare :)

Kört en runda på ca 1h, mestadels skritt men ganska mycket backar upp och ner. Tränade stillastående då jag klev av och plockade svamp i dikena, det var han verkligen jätteduktig på :)
Matte var sugen på att fräsa i väg i galopp på den här åkern men sällskapet hade nog inte uppskattat det så fick låta bli :)
995648_10152708551279648_2934275520872253918_n.jpg

10665677_10152677728002380_4400968437609748561_n.jpg

Körde en tur själv igår. Har kommit fram till att jag inte har så mycket val. Men jag minskar risken genom att bara köra när min man är hemma beredd att kasta sig i bilen och möta upp. Har alltid telefonen på och funktionen "hitta telefonen" påslagen. Säkerhetskopplingar och kniv i vagnen. Och en klippa till häst såklart ;)

Mitt mål är att kunna hämta barnen igen från skolan med hästen. Det är bara 3,5km dit och 5km hem om man tar omvägen runt den värsta uppförsbacken (Romeleåsen... bor på toppen). Skrittar absolut mestadelen av vägen. Hästen har verkligen noll kondis, har gått som sällskap hela livet, är 11 år. Hon är tung efter betet, men det blir bättre. Men en promenad på 8km är ju inget för en häst? Kan ju dessutom pausa halvvägs. Min förra a-ponny fixade detta utan bekymmer även när han var ur kondition, vet inte varför jag inte tror att min stora inte skulle orka. Förmodligen för att hon är så tung..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar