Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fin vagn=) jag känner att jag har nästan allt jag behöver i vagnfronten=)
Vill köpa DO röda släde som kostar 14000... men de får la bli till nästa vinter=)

Tack!
Släde verkar så himla mysigt! Här finns det sällan tillräckligt med snö för släde. Och är det snö på vägarna är det is under och då behöver jag sko och brodd. Så de dagar vilar vi :)

Jag har ju som mål med min inkörning att kunna hämta barnen i skolan igen med häst innan terminen är slut. Jag funderar nu på hur man bäst julpyntar en sådan vagn. Granris, men vart? Bjällror på selen är ett måste. Röda fleecefiltar att bädda in sig i? Fårskinn är ju annars lyx, men det tar vi snar ändå. (Har tre gutetackor som börjar bli till åldern...)

På lördag ska vi på pay-and-drive på Thorsholma! Ska bli SÅ kul! Dessutom fick jag hem nya fina selen (DO Diplomat) idag så ikväll ska vi prova sele, håll tummarna att allt passar så vi kan ha det på lördag!
Får återkomma med bilder(förhoppningsvis), jag blev sjukt inspirerad av den omklädda kuskkilen här ovan... tänk om man skulle hinna klä om sin i limegrönt... det skulle vara något det :love:

skuggi.. limegrönt är min tävlingsfärg.. =) Sååå fint tycker jag=)

Jag ska måla om min maratonvagn till våren velar som bara den men de lutar åt att de blir svart.. då kan man ju ha alla färger till.
Metallicsvart=)

Vad roligt! Jag är där som funktionär. Jag kommer vara i sekreteriatet och ta emot när du kommer. Säg hej och presentera dig som ditt nick så jag får se vem du är.
Vad kul! Fast tänk om det inte är du som är där då? Bättre att du säger till om det är du som checkar in oss :) ponnyn heter Baldur, så känner du igen mig :)
När ska man vara där och checka in btw?

Hoppar in i tråden då ja äntligen kommit mig för att hämta min rockard från gamla stallet (som vi flyttade från för över ett år sen :o), så nu tar vi igen all körning vi missat det senaste året! :D Dock bara hobbykörning för vår del, gamla travaren tycker det roligaste som finns är att sträcka ut i sin megatrav kilometer efter kilometer i skogen. Vi har iallafall stor ridplan på nya stallet, så ska nog prova köra där litegrann nån dag också! På önskelistan står en riktig rockard/gig så man kunde se nåt annat än en stor hästrumpa nör man kör.. ;)

Vad kul! Fast tänk om det inte är du som är där då? Bättre att du säger till om det är du som checkar in oss :) ponnyn heter Baldur, så känner du igen mig :)
När ska man vara där och checka in btw?

Kuskmeddelande kommer. Sekreteriatet är öppet från halv nio. Jag ska komma ihåg Baldur och säger hej när jag ser dig.

Jag har tagit hem mitt sto nu, och hon har gått från klarhet till klarhet! Helt cool med vagnen, spänt för henne själv, varit ute och kört bredvid en vältrafikerad väg, hon har verkligen tagit allt med ro! I förrgår skulle vi köra ut med stallkompisen första gången, och de fick lite för långt försprång (säker 2-300 meter). Jag lät min häst börja trava lite för att komma ikapp, då började de också trava. Min oerfarna unga ponny ville ikapp, och jag höll in lite. Då blev hon märkbart irriterad så jag lät henne öka lite så att vi skulle komma ikapp. Otränad som hon är råkade hon falla över i galopp, och hej vad kul. Ponnyskrutten brallade till, och fick benet över skakeln, sen jävlar hoppade hon. Rakt ner i ett dike, där föll jag ur vagnen och då stannade hon. När hon väl stannat var det bara att ta loss vagnen, som har en rätt konstig skakel nu, sen var det inte mer med det. Hon verkade helt obrydd, men eftersom skakeln behöver rätas ut har jag inte kunnat spänna för igen. Men det ska nog gå bra, hon verkade verkligen helt oberörd när hon väl fått av vagnen. Den har rätt höga skaklar så jag förstår att det gjorde ont att hänga över där med benet. Nu backar vi några steg, men jag tror inte att hon har fått några med av det. Har provat dra slanor mellan bakbenen på henne och det brydde hon sig inte om. Men jag ska nog köpa en slagrem!

Jag har tagit hem mitt sto nu, och hon har gått från klarhet till klarhet! Helt cool med vagnen, spänt för henne själv, varit ute och kört bredvid en vältrafikerad väg, hon har verkligen tagit allt med ro! I förrgår skulle vi köra ut med stallkompisen första gången, och de fick lite för långt försprång (säker 2-300 meter). Jag lät min häst börja trava lite för att komma ikapp, då började de också trava. Min oerfarna unga ponny ville ikapp, och jag höll in lite. Då blev hon märkbart irriterad så jag lät henne öka lite så att vi skulle komma ikapp. Otränad som hon är råkade hon falla över i galopp, och hej vad kul. Ponnyskrutten brallade till, och fick benet över skakeln, sen jävlar hoppade hon. Rakt ner i ett dike, där föll jag ur vagnen och då stannade hon. När hon väl stannat var det bara att ta loss vagnen, som har en rätt konstig skakel nu, sen var det inte mer med det. Hon verkade helt obrydd, men eftersom skakeln behöver rätas ut har jag inte kunnat spänna för igen. Men det ska nog gå bra, hon verkade verkligen helt oberörd när hon väl fått av vagnen. Den har rätt höga skaklar så jag förstår att det gjorde ont att hänga över där med benet. Nu backar vi några steg, men jag tror inte att hon har fått några med av det. Har provat dra slanor mellan bakbenen på henne och det brydde hon sig inte om. Men jag ska nog köpa en slagrem!

Usch var tråkigt med olyckan :( Skönt att ingen av er skadade sig.
För ett år sedan vurpade jag och min ponny rejält då ena skakeln släppte (skruven som gjorde den ställbar gick sönder) vilket gjorde att båda skaklarna hakade ur från selen. I värsta uppförsbacken också såklart.. Vagnen for bak och ponny drog iväg den släpandes i draglinorna. Efter 100 meter kraschade de totalt, ponnyn blev liggande fast under vagnen vars skaklar hade helt vikt sig. Jag kom fram, tråcklade ut ponnyn, och gick hem. Inte en skråma på någon av oss. Och ponnyn hade aldrig bekymmer med att dra vagn igen, han gick vidare precis som inget hade hänt. (och sedan dess kör jag aldrig med bara piggar på skaklarna).

Jag har aldrig använt slagrem, hur pass hårt sitter den över korset?

Usch var tråkigt med olyckan :( Skönt att ingen av er skadade sig.
För ett år sedan vurpade jag och min ponny rejält då ena skakeln släppte (skruven som gjorde den ställbar gick sönder) vilket gjorde att båda skaklarna hakade ur från selen. I värsta uppförsbacken också såklart.. Vagnen for bak och ponny drog iväg den släpandes i draglinorna. Efter 100 meter kraschade de totalt, ponnyn blev liggande fast under vagnen vars skaklar hade helt vikt sig. Jag kom fram, tråcklade ut ponnyn, och gick hem. Inte en skråma på någon av oss. Och ponnyn hade aldrig bekymmer med att dra vagn igen, han gick vidare precis som inget hade hänt. (och sedan dess kör jag aldrig med bara piggar på skaklarna).

Jag har aldrig använt slagrem, hur pass hårt sitter den över korset?

Vad skönt att ni också klarade er oskadda, och att ponnyn gick att köra igen!

Slagremmen sitter lite bakom korsets högsta punkt, inte för löst för då hindrar den inte hästen från att slå, och inte för hårt för då kan hästen börja slå på grund av den!

1461586_10153277670408998_2259581438523452559_n_zps971c15fc.jpg

Mina cykellampor har nu kommit och detta är från en lampa=) När jag kör har jag en på varje sida av vagnen och jösses vad bra jag ser..
Nästan så jag vill köra i mörker nu för de är så kul=)

Här står de och äter i hagen i går kväll=)

Hade egentligen inte tänkt förstöra den här trevliga tråden med gnäll men bestämde mig tillslut för att lätta mitt hjärta här.
Jag kraschade med min ponny och min nya vagn för tre veckor sedan. Ponnyn, vagnen och jag gick sönder och jag sitter nu och funderar på hur jag någonsin ska tycka att det är kul att köra igen?
Har ju en till körhäst, mycket trygg och trevlig, men inte ens där känns det bra nu när jag äntligen kravlat mig upp i vagnen bakom henne och kan hålla i ett par tömmar.
Känns pest och skit med körningen just nu.
Lite pepp, någon?:(

Hade egentligen inte tänkt förstöra den här trevliga tråden med gnäll men bestämde mig tillslut för att lätta mitt hjärta här.
Jag kraschade med min ponny och min nya vagn för tre veckor sedan. Ponnyn, vagnen och jag gick sönder och jag sitter nu och funderar på hur jag någonsin ska tycka att det är kul att köra igen?
Har ju en till körhäst, mycket trygg och trevlig, men inte ens där känns det bra nu när jag äntligen kravlat mig upp i vagnen bakom henne och kan hålla i ett par tömmar.

Åh vad jobbigt. Hur gick det med ponnyn? Dig? Körolyckor tenderar ju till att bli mycket mer allvarliga än om man bara ramlar av när man rider( jo jag vet att man kan ha maximal otur där oxå).

Men floskeln upp i sadeln direkt är inte så pjåkig. Det bästa är att övervinna rädslan, för visst är det mysigt att en ljummen sommarkväll ta en mysig körtur i skogen, eller efter ett svettigt pass på körbanan i samspel med hästen få till den där perfekta ryggningen.

Eller när man tragglat ett tag kunna fickparkera med fyrhjulsvagnen.

Men om du har varit i vagnen och kört ett par gånger och det fortfarande känns pest och pina så finns det massor du kan göra med din häst. Träna från marken, göra samspelsövningar, rida, eller bara stå och borsta och mysa.

Stora peppkramen från mig.

Men oj, stackars er! Blev ni mycket skadade?

Nu vet jag inte vad som hände för er just, men en olycka händer lätt och oftast när man minst anar det. Vore himla trist tycker jag om du lägger av när det annars gått så bra för er...

Kan du definiera mer exakt vad som gör att du vill lägga av? Rädsla, bakslaget, självförtroende?... Kan du börja bena ut där och jobba med det problemet kan du nog hitta tillbaka till glädjen med körning.

Oj vad tråkigt att höra.. kanske du kan ta hjälp av någon som åker med vagnen så om de skulle hända nått så kan denna hoppa av och ta tag i hästen.
Hur gick de medhästen? går den att köra dg eller vart de rädd?
Kör inne i en paddock eller hage framöver tills ni känner er mer trygg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar