Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Det var verkligen roligt att köra där, nu är jag riktigt tävlingspeppad så det känns lite trist att det är långt till nästa säsong börjar...

Måste ju förresten visa upp min flygande ren också! Skulle väl passat bra ihop med den flygande släden de hade på Friends?

urf.jpg

Nu är det lite tyst här tycker jag;) gör ni inget alls?

Jag försöker ju köra in min väninnas ponny, men det går sakta framåt då jag inte kan åka ut så ofta. ( allergisk son tex)

Just nu är det lite stillastående med körningen. Ardennern vilar, hon fick en hovböld som visserligen är utläkt, men hon får vila lite till från körningen. Inte för att hon arbetat särskilt hårt, men mer än vad hon gjort hitills i sitt 10-åriga liv.

Min ungponny har vilat sen i höstas då vi fick operera såret med svallkött. Det är läkt nu, och hon är verkligen taggad för arbete. Tänkte börja tömköra lite igen, dra lite däck, sen koppla på vagnen igen. Hon är ju lite speciell, hon har stundtals vägrat att dra däck i paddocken. Blir istadig som.. ja, ett ponnysto.. och har till och med lagt sig ner en gång. Jag var ju orolig att hon hade ont, eller att det var för tungt, men hon kan vara lika irriterad bara med en svängel. Om man däremot hänger på vagnen så går hon som en klocka. Likadant om hon får dra däck på grusväg eller på stubb. Med vagnen på grusväg har hon världens bjudning och är jättenöjd. Jag ska se vad som händer nu när hon har vilat länge. Antar att hon kanske är mer en sportkörningshäst än en brukshäst..

Nu är det lite tyst här tycker jag;) gör ni inget alls?

Jag försöker ju köra in min väninnas ponny, men det går sakta framåt då jag inte kan åka ut så ofta. ( allergisk son tex)
Jo då jag kör för fulla muggar=)
Ska ev åka och träna i ridhuset på Lördag så får man träna lite kornkörning=)

Jag ansluter mig till tråden igen, trots brist på aktivitet. Vi vintervilar för fullt. Troligen gör vi det en i en vecka till, även om jag är väldigt sugen på att dra igång igen. Vi avslutade vår höst med en utetur på julafton med en glad och trevlig häst.

10858530_897979156893396_3299587964932206091_n.jpg

Och ja, det är fortfarande grönt ute här. Det är helt absurt, men sant...

Med inspiration från inkörningstråden.. Ni som kör i paddock/på bana, hur stora är dessa banor? Hur upplever ni det? Skulle ni vilja ha större eller duger det som ni har? Och vilken storlek på häst har ni? :)

• Gilla
Reactions: Mli
Med inspiration från inkörningstråden.. Ni som kör i paddock/på bana, hur stora är dessa banor? Hur upplever ni det? Skulle ni vilja ha större eller duger det som ni har? Och vilken storlek på häst har ni? :)

Vår klubb-bana är 40x60m. Det funkar, men drömmen är en 40x80-bana :)
Jag kör shetland, enbet än så länge.

Min bana är 22*45 och det funkade bra det lilla jag dressyrkörde min förra a-ponny. Nu känns det litet med större ponny, men jag har inte testat så noga ännu.

Jag har 20x60. Det är ett minimum för mig, är det mindre blir det mycket tufft för ponnyn/hästen, då blir det som ett konstant voltarbete. Jag kör shetland.

Mitt ridhus är 20x40 och vintertid tränar jag där ofta med enbet shettis. Det funkar med par och enbet stor också, men då känns det trångt så det kör jag inte så ofta där. Självklart skulle en större bana vara trevligt och sommartid eller när jag åker till klubben kör jag på större banor. Ute har jag en gräsplan som är ungefär 40x80 och banan på klubben är ännu större. Men för dressyrarbete tycker jag ändå att mitt hus fungerar rätt bra. Rakt fram kör vi ju ute längs vägarna, så om det varvas med pass med mycket svängar tycker jag är helt ok. Man brukar ändå vilja köra en hel del på volter för att få alla kroppsdelar på plats. Men fick jag önska fritt skulle jag gärna ha typ 30x60.

Idag har vi varit ute och dragit däck i snöstormen. Det var tungt tyckte Bärsen. Det packade på bra med kramsnön, så visst blev det tungt. Ett par gånger till med däck så kan vi nog testa att jobba med vagnen lite mera. Idag tränade vi på att kliva över skaklarna och det var fortfarande jobbigt tyckte Bärsen. Läskiga saker som ligger där.

De få gånger jag kör på bana blir det på den vanliga ridbanan som är 20x50. Det är lite i minsta laget tycker jag, men det funkar för enklare dressyrkörning och jag är ändå väldigt glad att den finns. Kör en nordsvensk bruks.

Nina fick sladda paddocken idag, använder en lastpall i brist på bättre. Det blåser här i Skåne, men inte värre än vanligt tyckte jag. Precis när jag skulle koppla av lastpallen från svängeln så flyger det förbi ett stort stycke kanalplast som knäckts från grisarnas sommarkoja. Den slog i paddockstaketet två meter från henne, och hon reagerade med att fundera på att ta ett steg åt sidan, men ångrade sig när hon kände att hon fortfarande var i drag. Hon är stencool. Kollade smhi när jag kom in och det är tydligen fortfarande över 20m/s i byarna. Fick en tankeställare där, att ha mer respekt för vinden. Saker kan faktiskt blåsa upp och skada.

Jag och Isak var ute på första tömkörningsrundan sen innan vilan. Han skötte sig hur bra som helst! Stormen hade lagt sig här i Danmark men det blåste ändå mycket friskt. Hittade dessutom en ny tömkörningsrunda som man inte behöver vända på :D Och en ny körväg (som jag dock måste vända på).

Söt snäll ponny
10896937_10152712590517637_4473612706285281959_n.jpg

Otålig söt ponny
10917865_10152712590047637_1373343732611457714_n.jpg

är förresten SÅÅÅ trött på denna lera :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar