Sv: Körfolkets snacktråd!
Balder vilade ju nästan två månader nu i höst när underlaget var dåligt. Jag körde honom nån månad efter sommaren och sen fick han helvila och bara gå i hagen.
KL
Nu behöver jag lite råd här.
Det gick ju bra att köra i fredags, så i söndags tänkte jag upprepa. Min sambo hjälpte mig, först tömkörde jag en stund tills pålle verkade nöjd, sen skulle vi spänna för. Sambon stod framförställ och höll i medan jag kopplade på, sen tog jag tömmarna och sambon skulle leda Balder framåt första biten, men han hann bara kliva åt sidan så stack hästen iväg i fullt ös helt utan förvarning. En mycket förvånad sambo tappade och hoppade undan, men vad gjorde jag? Höll i och släpades efter såklart.
Jag klamrade mig fast i tömmarna ca 100 meter innan jag gav upp, och hästen försvann ner längs en stig ut i skogen.
Han sprang längs stigen och kom ut på lägdan intill vår gård där bonden har plöjt, där är alltså puckelpist deluxe under snön. Jag och sambon sprang och mötte honom och han kom så nöjt travandes och stannade med huvudet en dm från sambon som haffade tag i honom.
Vi ledde in honom på vår lägda, jag kollade att allt var helt, satte mig på stöttingen och körde den rundan jag hade TÄNKT köra från början. Hög på adrenalin. Gubben tyckte jag var korkad. Och tänk att lilla hästen skötte sig så jävla bra som aldrig annars! Jag har bara suttit på max femtio meter förut, men nu kände jag att jag inte tänkte gå bakom, sitter jag på så åker jag ju iaf med om han sticker. Vi tog en tur som tar kanske 15 min, orörd 3-4 dm pudersnö längs en väg som går både ganska brant upp/ner korta bitar och slätt. Han drog av hjärtans lust, tog i uppför, bromsade nerför, flyttade fint undan för skaklarna i svängarna. Öronen spetsade och glada pigga steg i både skritt och trav. Han lyssnade jättefint både när jag bad om trav (innan uppförsbacken så att han skulle orka) och skritt. Tillbaka hemma stod sambon och väntade och höll i när jag kopplade ifrån. Pålle var jättesvettig, men JÄTTEnöjd, fick en avborstning och sen täcke på sig för andra gången i livet.
Jag däremot hade visst fått mig en jävla smäll, så när jag satt där på stöttingen och skulle parrera den lite kändes det mer och mer att nånting gjorde ont i benet. När jag klev av och efteråt i stallet och sen inne kunde jag plötsligt inte gå. En natt på akuten visade inte jättemycket, läkarna tror på antingen en REJÄL lårkaka eller ett muskelfäste, tydligen svårt att bedöma. Det har iaf blivit bättre sen dess så nu kan jag hanka mig fram, men det är inte på kartan att göra nånting med nån häst. Knät känns "löst" och det hoppar lite i låret i vissa ställningar = obehagligt. Har dessutom haft ont i typ hela resten av kroppen samt en jävla huvudvärk, det blev ju ett starkt ryck när han stack så det är inte så konstigt. Och jag har bara mig själv att skylla.
Så nu behöver jag hjälp... Han hade alltså INTE klivit fel, han bara tvärdrog när vägen var fri. Han skötte sig fullkomligt klockrent efteråt, drog hur jävla bra som helst, så fruktansvärt onödigt att han skulle sticka... Jag tänkte ju att eftersom han inte klivit fel så stannar han väl när han känner att jag hänger i munnen på honom, men icke. Jag har pratat med lite duktiga kompisar här hemma som tyvärr inte har nån möjlighet att ta honom, jag skulle vilja att nån duktigare tar igenom det här så han inte får in det som en dålig vana... En nisse sa att jag skulle byta till ett skarpare bett ("Du väger ju för lite, släpar du efter i djupsnö ska hästen stanna!"), i dagsläget har han ett tredelat med parerstänger, tips på något annat? Och backa i utbildningen, tömköra och verkligen träna på att stå stilla och gå långsamt ur halten osv. Men det kommer ju inte direkt ta nån energi ur honom, han är ju som en tickande bomb full med energi! Nu saknar jag farbror Prins mer än nånsin, hade han stått kvar här så hade jag ju bara hakat i unge herrn och sen kört. *suck*
Jag har funderat på om jag kanske ska rida in honom nu ändå, tidigare hade jag tänkt vänta tills nästa år, men som läget är kanske det vore bra. Då kan jag iaf motionera honom mer ordentligt från ryggen. Åååh, jag vet verkligen inte...