Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Kl
Ja, jag har fortsatt att promenera mitt monster och han börjar verkligen bli otrevlig nu när han vilat från arbete i en och en halv vecka :meh: Det riktigt känns hur det kryper i kroppen på honom nu. Så jag funderar på att börja rida ett par dagar i veckan nu för att ventilera energin lite, jag vägrar faktiskt köra fram till våren, det är för kallt helt enkelt. Men, han är ju bara fyra och jag skulle egentligen vilja att han fick vilat ordentligt i vinter. Å andra sidan vill jag inte att han ska bli för odräglig att ha att göra med eftersom jag inte har (eller kan ha) honom hemma och således är beroende av att andra ska tycka att han är ok att ha att göra med. Hur gör ni andra med vintervila? Hur tänker ni kring unghästar och vila?

Ha han ute på lösdrift om han ändå ska vila? då får han ju röra på sig ändå, Och så kan du 2 ggr i veckan longera bort lite extra energi kanske?
Så slipper du att andra ska hantera han under vilan om han är lite energisk=)

Balder vilade ju nästan två månader nu i höst när underlaget var dåligt. Jag körde honom nån månad efter sommaren och sen fick han helvila och bara gå i hagen.

KL
Nu behöver jag lite råd här. :( Det gick ju bra att köra i fredags, så i söndags tänkte jag upprepa. Min sambo hjälpte mig, först tömkörde jag en stund tills pålle verkade nöjd, sen skulle vi spänna för. Sambon stod framförställ och höll i medan jag kopplade på, sen tog jag tömmarna och sambon skulle leda Balder framåt första biten, men han hann bara kliva åt sidan så stack hästen iväg i fullt ös helt utan förvarning. En mycket förvånad sambo tappade och hoppade undan, men vad gjorde jag? Höll i och släpades efter såklart. :cool: Jag klamrade mig fast i tömmarna ca 100 meter innan jag gav upp, och hästen försvann ner längs en stig ut i skogen. :crazy: Han sprang längs stigen och kom ut på lägdan intill vår gård där bonden har plöjt, där är alltså puckelpist deluxe under snön. Jag och sambon sprang och mötte honom och han kom så nöjt travandes och stannade med huvudet en dm från sambon som haffade tag i honom. :meh:

Vi ledde in honom på vår lägda, jag kollade att allt var helt, satte mig på stöttingen och körde den rundan jag hade TÄNKT köra från början. Hög på adrenalin. Gubben tyckte jag var korkad. Och tänk att lilla hästen skötte sig så jävla bra som aldrig annars! Jag har bara suttit på max femtio meter förut, men nu kände jag att jag inte tänkte gå bakom, sitter jag på så åker jag ju iaf med om han sticker. Vi tog en tur som tar kanske 15 min, orörd 3-4 dm pudersnö längs en väg som går både ganska brant upp/ner korta bitar och slätt. Han drog av hjärtans lust, tog i uppför, bromsade nerför, flyttade fint undan för skaklarna i svängarna. Öronen spetsade och glada pigga steg i både skritt och trav. Han lyssnade jättefint både när jag bad om trav (innan uppförsbacken så att han skulle orka) och skritt. Tillbaka hemma stod sambon och väntade och höll i när jag kopplade ifrån. Pålle var jättesvettig, men JÄTTEnöjd, fick en avborstning och sen täcke på sig för andra gången i livet.

Jag däremot hade visst fått mig en jävla smäll, så när jag satt där på stöttingen och skulle parrera den lite kändes det mer och mer att nånting gjorde ont i benet. När jag klev av och efteråt i stallet och sen inne kunde jag plötsligt inte gå. En natt på akuten visade inte jättemycket, läkarna tror på antingen en REJÄL lårkaka eller ett muskelfäste, tydligen svårt att bedöma. Det har iaf blivit bättre sen dess så nu kan jag hanka mig fram, men det är inte på kartan att göra nånting med nån häst. Knät känns "löst" och det hoppar lite i låret i vissa ställningar = obehagligt. Har dessutom haft ont i typ hela resten av kroppen samt en jävla huvudvärk, det blev ju ett starkt ryck när han stack så det är inte så konstigt. Och jag har bara mig själv att skylla. :banghead:

Så nu behöver jag hjälp... Han hade alltså INTE klivit fel, han bara tvärdrog när vägen var fri. Han skötte sig fullkomligt klockrent efteråt, drog hur jävla bra som helst, så fruktansvärt onödigt att han skulle sticka... Jag tänkte ju att eftersom han inte klivit fel så stannar han väl när han känner att jag hänger i munnen på honom, men icke. Jag har pratat med lite duktiga kompisar här hemma som tyvärr inte har nån möjlighet att ta honom, jag skulle vilja att nån duktigare tar igenom det här så han inte får in det som en dålig vana... En nisse sa att jag skulle byta till ett skarpare bett ("Du väger ju för lite, släpar du efter i djupsnö ska hästen stanna!"), i dagsläget har han ett tredelat med parerstänger, tips på något annat? Och backa i utbildningen, tömköra och verkligen träna på att stå stilla och gå långsamt ur halten osv. Men det kommer ju inte direkt ta nån energi ur honom, han är ju som en tickande bomb full med energi! Nu saknar jag farbror Prins mer än nånsin, hade han stått kvar här så hade jag ju bara hakat i unge herrn och sen kört. *suck*
Jag har funderat på om jag kanske ska rida in honom nu ändå, tidigare hade jag tänkt vänta tills nästa år, men som läget är kanske det vore bra. Då kan jag iaf motionera honom mer ordentligt från ryggen. Åååh, jag vet verkligen inte... :(

Hade det alternativet funnits hade det varit kanon, men dels finns inga lediga lösdriftsplatser på rimligt avstånd och dels känns det inte helt optimalt att flytta iväg en och en halv månad för att flytta tillbaka sedan (för att inte nämna att stallägarens häst blir själv kvar i stallet). Så tyvärr har jag ingen möjlighet att släppa ut på lösdrift, även om det hade varit fiffigt. Just nu går tankarna kring att fortsätta promenera en och en halv - två veckor till och dra igång sedan och sedan lägga in en - två veckors vilor genom våren. Ja, den som lever får se...

Oj, vad otäckt :nailbiting: Det är väl varje hästägares mardröm att hästen bara drar sådär, vilken tur att ni fick tag på honom sedan. Har tyvärr inga råd att ge om hur du ska lösa det. Som du själv skriver hade det ju varit bra om någon riktigt duktig kunde ta igenom beteendet, men finns ingen i närheten som kan så finns det ju inte. Men, jag tror att det kommer att lösa sig (förr eller senare), du har ju faktiskt gjort ett bra grundjobb med honom.

Det är jädrigt läskigt men låter inte som att han blev rädd, bara "överladdad-explodera" lite nordsvenskt överenergisk efter vilan, typ. Han tog liksom saken i egna händer innan du ens han tänka framåt för han visste att NU ska jag få röra på mig? Egonson gjorde så med mig någon gång när jag tömkörde på en åker, jag ledde tillbaka och fortsatte köra och han gjorde det aldrig mer efter den gången.
Tror du vunnit massor på att köra honom direkt efteråt!

Hade inte satt skarpt bett om han lyssnar i vanliga fall. Han måste ju våga lita på handen. Jag brukar tänka som så att en gång är ingen gång, två är inte riktigt lika bra.
Så tror inte så som du beskriver det att han fått något för sig ännu utan att det bara hände.

Hur gammal är han nu förresten? Rida in behöver ju inte betyda köra fullt ut och rida 5 dagar i veckan utan kanske 10 minuter ett par gånger i veckan eller något. Så känns han redo psykiskt kanske han mår bra av att få göra något extra någon dag i veckan?

Träna att stå stilla gör man ju bäst när han är lite småtrött i huvudet, när han fått leva ut lite av energin.

Han är knappt 2,5. Född i juli 2011, jag hade inte tänkt rida in honom förrän nästa höst eftersom att han är ganska sent född och eftersom att han vuxit så ända in i norden det här senaste året, och fortfarande växer. Han känns inte riktigt redo i kroppen, men det märks att han vill jobba. Att jag funderat på det nu är ju mest för att han ska få göra av med mer energi... Som du säger är det ju enklare att öva "stå stilla - gå sakta" när lite av energin redan är borta. Sist hade jag tömkört honom ca tio minuter innan vi spände för, men det räckte ju tydligen inte. Tidigare har han varit jätteduktig på att stå stilla tills jag bett om skritt, men nu sist så bara flög han.

På onsdagen var han ju sådär tokladdad och blev jättejätteglad och bockade och slog över skakeln och skenade. Det gick bra, jag tömkörde honom efteråt med skaklar utan problem. I fredags tömkörde jag först en lång stund och spände sedan för med stötting och körde en vända i skogen utan problem, men i söndags blev det alltså total jätteexplosion utan förvarning. Nu råkade jag ju dessutom göra illa mig så jag själv gör inte så många knop än på några dagar.

En kompis som har nordisar säger mest att det är jag själv som har hjärnspöken och måste komma över det, och att hästen måste lära sig att kontrollera energin och kunna stå stilla även fast det kryper i kroppen. Det håller jag med om! Men det känns svårt med ett energiknippe som bara vill framåt framåt framåt. Han har ju alltid varit väldigt energisk.

Ang skarpare bett håller jag med dig. Jag tyckte inte det lät som ett roligt alternativ för han lyssnar på bra på det i vanliga fall. Men jag ville veta andras åsikt/erfarenhet.

Justde han hade fått benet över också. Eller det kanske du inte skrivit om tidigare men det känns som att jag minns det nu när du säger det.
Då kanske det är läge att be om hjälp ändå, nu när du är skadad också då blir det inte så lätt :)

Klart de måste lära sig att hålla sig i skinnet men kanske inte som 2,5 åringar, det kommer.

Har du tips om nån i mina trakter får du gärna dela med dig... Om inte här så i PM. Jag har pratat med folk runt ikring, men som sagt inte fått napp. Det är mitt förstahandsval - att lämna bort. Just eftersom jag själv har blivit lite skrämd av dessa två turer. Har visserligen några travtränare här i krokarna som jag skulle kunna höra med...

Egonson_: Ja det känner jag också. Klart att de ska lära sig att ta det lugnt, framför allt när man spänner för och så. Men problemet nu var ju att han stod så snällt tills jag tagit tömmarna, men sen hann sambon bara flytta sig så drog han järnet. Svårt att säga om det var för att han tyckte det var kul, nånting han bara fått för sig eller om han blev rädd för nåt. Han stod lugnt, sen bara pang. Hade jag suttit på stöttingen hade jag ju hängt med och haft lättare att få stopp, men nu hade jag tänkt gå bakom och hade inte en suck.

Nått som kan räcka är att aktivera hjärnan på han, kör lite trickträning då gör han av med energi och blir trött men kroppen vilar ändå=)

Tack för tips och engagemang :) Jag brukar trickträna och leka med honom ibland, men nu var det längesedan. Dags med ett nytt ryck igen kanske, i kombination med promenader ibland :)

Nej för långt söderut :( Mitt tips alltså! Men hojta om du vill ha det ändå. Han är mjuk men bestämd och betslar inte upp "bara för att", kör med alla typer av redskap osv.

Men FNH borde väl ha koll?

KL

Wiii nu har jag varit och hämtat min fina vagn, så sjukt smidigt att den går att montera ihop så man får in den i bilen=)

vagnen123_zps5b2b2833.jpg

Åh, vad liten den blev! Hur lätt/svår är den att sätta ihop?

Jag har insett att om det ska bli något tränande på bortaplan måste jag hitta en liknande lösning (fast jag har ju en stor häst så riktigt så smidigt lär det ju inte bli), tidaholms 204 får ev göra ett stort hål i plånboken.

/AA

Åh, vad liten den blev! Hur lätt/svår är den att sätta ihop?

Jag har insett att om det ska bli något tränande på bortaplan måste jag hitta en liknande lösning (fast jag har ju en stor häst så riktigt så smidigt lär det ju inte bli), tidaholms 204 får ev göra ett stort hål i plånboken.

/AA

Vad jag förstår ska denna gå att använda till stor häst med, fast med större hjul då bara.
den jag har är från B-D ponny med dessa hjul.

Leta begagnat de gjorde jag, denna kostar 22000 ny, jag fick tag på en för 10000 kr så jag gjorde ett fint kap=)

Så det gäller att ha is i magen=)

Har börjats tömköra Lime igen och idag har hon fått bekanta sig med en plastpinne. Vi börjar om från början helt enkelt.

Hon bryr sig inte om pinnen mot kroppen osv men gillar inte ljudet när den släpas i sanden.

Hej alla.

Jag är ny här och vill presentera mig :)

Har en ardenner på 8 år som jag kör och rider. Hon är inkörd som brukshäst och det är väl det jag hållit på med mest. Har ägt henne sen hon var 3 år.

Har börjat intressera mig för att tävla i körning (precision, maraton och dressyr) men är helt grön på det mesta i utrustningsväg och regler mm. Hoppas kunna lära mig en del här. I dagsläget kör vi med loksele och jag har en stor remmalagsvagn (Orsavagnen) som jag har kört lite turer med. Vi har hållit på en del med jordbrukskörning, harvat och dragit timmer.

Har hört att det under året finns träningar vid Tjolöholms slott så dit tänkte jag bege mig så fort de kör igång igen. Någon som brukar träna där?

Åh, mina trakter ju! Vi håller till i Fjärås, strax norr om Tjolöholm. Har tänkt hela året att jag skulle ta mig ner på träning, men det blev aldrig av :o Nya tag nästa år! Ska vi göra sällskap?

Kör du mycket brukskörning? Skulle gärna lära mig mer om det om du vill visa :)

Åh, mina trakter ju! Vi håller till i Fjärås, strax norr om Tjolöholm. Har tänkt hela året att jag skulle ta mig ner på träning, men det blev aldrig av :o Nya tag nästa år! Ska vi göra sällskap?

Kör du mycket brukskörning? Skulle gärna lära mig mer om det om du vill visa :)

Absolut!

Du får jättegärna vara med när jag kör :-) Jag har tävlat i skogskörning och brukskörning med vagn för några år sedan, men det är mycket svårare än det ser ut! Vi kom sist men jag var ändå jättenöjd med min och hästens insats. Det brukar finnas träningstillfällen i Veddige att prova på brukskörning, de brukar bygga upp en bana där, ligger intill Stättareds gård.

Vad kör du med för häst? Vad brukar du göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar