Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

*kl

Nu är russet levererat till tjejen som ska ha henne i minst ett år om allt fungerar. Dessutom visade det sig att hon numer använder en hovslagare jag känner sen förut, så det kändes toppen.

Coben har jag börjat tömköra lite mer ordentligt. Igår lade jag på bakselen också vilket resulterade i två rejäla rusningar inkl bock och bakutsparkar... Man kan ju tycka att hon borde vara van vid baksele vid det här laget :meh:

Första rusningen så tappade jag henne. Andra rusningen var jag lite mer beredd och hann få bra tag om ena tömmen så till slut stannade hon, då drev jag fram henne i skritt på en gång i väntan på husse, hon hade nämligen ena tömmen fast under svansen och saker och ting hängde i största allmänhet på sned.

Sen var det som om hon pyst ut lite överskottsenergi för hon lyssnade fint på rösten, både framåt och "bakåt". Massor av övergångar och blev riktigt fin i formen. Kunde tom be om galopp utan att hon stack iväg. Visserligen springer hon in i fattningarna men det ger sig med lite mer tid och styrka.

Så planen är fortsatt tömkörning tills jag kan hänga på vad som helst bakom arslet på tanten utan att hon blinkar. Det tar väl ett par år eller så ;) Sen när vi är där så tar vi och lastar in ponny, sele och vagn och åker till en fyrspannskusk inte alltför långt härifrån och fortsätter körningen där i början.

Håller tummarna att det funkar med russet :)

Men, visade du inte bilder på att du/ni körde coben i höstas? Har den tråkiga erfarenheter i bagaget? Eller varför backar ni? Ursäkta dumma frågor, är nyfiken och det känns som att jag missat nåt i berättelsen :o

Jo men det är två gånger sedan hon blev inkörd som tvååring och sedan körd en del hos uppfödaren.

Efter att uppfödaren sålde till den jag köpte av så har hon inte blivit körd någonting förrän vi åkte till AE de två gångerna som jag har bildbevis på :p

Där är hon bara skrittad utan problem.
Och det har inte varit några problem att köra henne förut, det enda som har hänt är att bromsarna låste sig på maratonvagnen hon är inkörd med men då drog hon bara hem den.

Mest troligt så är det bara att haka på vagnen och köra men jag vill ha henne lydigare för rösten och även mer obekymrad över baksele innan vi ger oss iväg. Och helst köra med vår rockard hos folk som kan först. Så att allting sitter så bra det bara kan. Och så vill jag hinna spara till en lädersele, har en billig syntet nu som jag inte är så nöjd med.

Aha, då förstår jag. Låter som en sund approach :)

Jag red ur L idag första gången efter vilan i hop ett gäng stallkompisar. Det var minst sagt spännande till en början :D Han var som en tickande bomb och sprudlade av energi. Han både taktade i skritten och försökte galoppera när vi skulle trava, men på vägen hem hade den mesta energin sluppit ut och han kunde skritta lugnt på lång tygel. Det var riktigt kul idag. Motivationen återvänder :)

Kl
Nu fick jag mejl om att mina tyger jag beställt är på väg. Köpte neongult och ett i mossgrönt . så de blir 2 körtäcken varav ena i reflex, köpte 10 m reflexband=)

Jepp det ska jag=)=)

kl

Idag körde jag ut första gången själv med en i stallet som red framför oss, Jorunn skötte sig som om hon hade dragit vagn i 20 år.
Vi travade massor och som hon drog, hon verkligen älskar de här med att dra vagn:)

Körde förbi ett mindre bostadsområde där det var folk ute i sina trädgårdar, vi mötte folk som var ut och gick, hästar i hagar och Jorunn reagerade inget..Niela är typ så häääääääääääääääääääääääääääääääääär stolt:D

Vad roligt att det går bra :) Min fick komma ut på en galopprunda idag, för att han ska vara lite trött i kväll. Han var pigg och glad till en början, men sedan visade sig hans mindre goda kondis och han blev tlööött :D Vi ska nog få ordning på det också snart :)

wow vilken action du haft! Gillar din approatch!;)

Själv är jag ny inom körning och har tagit andra inkörningen för min häst (18 år sedan den första ) i myrsteg. sålänge hon är lugn med allt har jag gått sakta framåt. Det är nu snart två år sedan jag började tömköra, och igår var vi ute och körde alldeles själva med rockarden! :D

Är grymt nöjd med att kunna platsa i tråden för körfolk!
Körningen kommer verkligen att komma väl till pass under mina dåliga dagar, då jag under inkörningsperioden fått veta att jag har reumatism.

Så gott nytt år önskar jag alla er körfolk!
Ser fram emot ett 2014 med många härliga körturer!

Idag körde vi första gången ut själva utan hästkompis, hade dock en som gick med hela rundan som tog 45 minuter.

Vi mötte rådjur, joggande människor, hästar som sprang och frustade i hagar när vi körde förbi. Samt att vi första gången körde lite terrängkörning och i skogen.

Jorunn Lugn och stabil som vanligt, vi hade totalt 3 ganska kraftiga backar både upp och ner=)

Lite bilder=)

Strax innan vi beger oss in i skogen=)

1520791_10152466882313998_18890475_n_zps0d0327c2.jpg

Och här klättrar vi för fullt upp för backen

1522067_10152466882018998_1355245612_n_zps0c423642.jpg

Så stolt över henne, inkörningen har verkligen gått helt galet bra måste jag säga.

Här kommer lite bilder på mitt körtäcke och bröstan jag sydde idag=)
Riktigt nöjd faktiskt och det vart så som jag ville, enkelt inga spännen på täcket
Och så bröstan som har reflex på sig

1601250_10152478229028998_919370700_n_zps6ca28c4e.jpg

Bröstan

1488316_10152478228818998_874645906_n_zps917430e1.jpg

Blix så man ser hu reflexerna syns=)

1536613_10152478230433998_1494138955_n_zpsc72a688b.jpg

Ska sy ett likadant fast i grönt=)

Kl

Vädret här uppe hos oss har varit så värdelöst länge! Bara is! Men idag kom jag iväg med transporten till en kompis så vi kunde träna lite. Pippi kändes pigg och fin att köra :)

Jag är sjukt inspirerad denna vintern, måste vara det milda vädret och alla bra träningsmöjligheter som gör det! Förra veckan hade jag förmånen att träna för Nicke Pålson, väldigt inspirerande och lärorikt! Han lade verkligen märke till de där små små detaljerna som gjorde så att helheten blev bättre. I lördags var vi på konträning för Susanne, där kändes vi rätt ringrostiga. Jag har aldrig längtat efter nästa träning så mycket som jag gör nu, hade jag haft råd hade jag tränat varje helg ;)

Idag har jag och Menthol varit på besök hos en kompis och kört en runda tillsammans. Åh vad jag älskar denna "vintern", önskar att kylan aldrig skulle komma! Det blev ca 8 km i ett lagom tempo :)

Haha, ja på det viset är det bra nu. Underlaget ute på vägarna är faktiskt riktigt bra :)

Niela: Vad bra det blev :)

Igår blev det tömkörning för oss och äntligen kunde vi galoppera lite på töm! Det har varit svårt för oss tidigare, men nu funkade det ganska bra i alla fall :)

ja tänk omo kylan kunde komma i punkter, enbart i hagen-10 grader så man slipper denna gegga. Tycker synd om hästen, hon är inte glad att gå ut i hagen alltså=(. Tittar bara på en för å säga ta IN mig. Men nä liten stund får du allt va ute säger jag då haha=)

När det väl fryser på är de väl skydd på bena som gäller för då lär hon ha så mkt energi av att få springa i hagen både hon å hennes hagpolare.

Nu springer dom men inte så långt då det är rätt tungt å springa i djup lera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar