Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Åh, vad roligt :) Jag kör min nordsvenska bruks för rockard på grusvägarna runt stallet i nuläget. Han är inkörd nu under året och jag själv är inte jätteerfaren av körningen så fokuset har varit att bli trygga med vagnen och körningen generellt. Nu börjar jag bli lite tuffare och vill gärna prova på mer saker :) Skickar ett PM så vi inte kapar tråden helt och hållet :D

*kl*

I helgen var vi med på ridskolans luciashow. Välbehövlig inspirationskick att få rejsa lite inför fullsatta läktare!

1485082_10151775020760950_1393131131_n.jpg

I övrigt går det väldigt trögt med träningen här... Hur gör ni andra för att hålla motivationen uppe så här års?

Åh vad mysigt!

Tyvärr är motivationen i botten och jag åker snart till Sverige på jullov. Så Isak får ca 1 månads vila allt som allt. Hoppas på att kunna ta nya tag nästa år och framför allt hitta den jäkla motivationen igen!

Mitt russ åker till en tjej som vill ha ett projekt. Hon är införstådd med att Lime blev rädd sist. Jag tar hennes som behöver vila och så kör hon Lime och får henne inriden under året. Kommer också att löshoppas för treårs :)

Toppenlösning!!

Vilka fina julhästar :love:

Min motivation har verkligen gått i botten efter denna veckan. Det bara regnar och regnar här. Det är vattensjukt precis överallt, till och med de sandade hösthagarna är fyllda med vatten. Lerigt, smutsigt och jävligt är det också och L är risig i magen, vilket i och för sig inte är så konstigt med tanke på all lera. Vill mest gå i ide :meh:

Hoppas det blir lite vinter snart, med snö och kyla.

Gud vad påhittigt med "Rudolf" :D, och snäll ponny :). Fina ekipage!

Jag har äntligen fått hela hjul på rockarden, nu ska det "bara" till lite dagsljus och en medhjälpare OCH inte blåst och spöregn, så kan det bli lite kört igen (frågan är väl hur lång tid den listan tar att uppnå:crazy:).

/AA

Åh så fina ekipage! Jättekul att se! :)

Ang motivation så fick jag en dipp förut, men nu känner jag att jag vill komma igång igen... Framför allt ridsuget har kommit tillbaka så jag hoppas kunna sätta igång min treåring snart. Men nu har vädret varit så förbannat dåligt så det lär väl sätta käppar i hjulen. :meh:

KL
Jag är nästan helt hel efter min sista åktur. Balder är go å gla som alltid och vill med matte ut ur hagen jämt. Dock känner jag mig fortfarande osäker på fortsättningen. Det som är klart är ju att vi borde vara minst två, helst tre nästa gång det blir tal om att spänna för. En som står framför, två som sätter fast, en som sätter sig på redan innan den framför släpper så att man åtminstone åker med så man har en suck i planeten att rå på den lilla lymmeln... Han verkar då inte ha fått några men av det hela, lika busig och pigg som alltid. Bara min hjärna som ska släppa efter lite.

Motivationen håller jag uppe tack vare ridhuset och jag varvar med ridningen. Idag red vi ut 3 stycken i mörkret och regnet men de var roligt ändå=)

Körningen blir nog roligare när jag får vårat ljus, hur löser ni andra ljuset påvagnen.
Tänkte först bilbatteri och ljus men det är så bökigt att släpa bilbatteri hela tiden. Så jag letar efter bra cykelbelysning som är gjorda för skogskörning med minst 1500 lummen.
Hittade en som verkar super på1600 lummen för strax under 600kr styck.
Så de blir till att sätta fast dom lätta att ta av och ta hem och ladda!=)

Jag kör i mörker men har vita och röda lampor på vagnen för att synas och tänder pannlampan när det kommer bilar men släcker den så fort bilen har passerat. Jag ser lika bra utan så varför slösa på batterier:p
Jag har inte mycket inspiration i denna lervälling men harvar på med ponnyn jag inte kan rida.
Maratonvagnen är dock undanställd i väntan på inspiration och framförallt bättre väder den hästen rids nästan enbart nu alt springer bakom rockarden som handhäst.
I gårkväll var jag duktig och körde upp till travbanan och körde två varv där. Perfekt underlag och plats att träna lite kondis på trots att det inte är några travhästar jag har:p

KL

Idag blir det andra körlektionen för oss och den ska börja i ridhuset men sedan ska vi köra ut för första gången på riktigt=)

kl

Så har man tränat igen då, denna gång gick det otroligt bra är så stolt över Jorunn.
De blåste massor, det regnade, hästarna i hagarna bredvid paddocken bockade och sprang om kring, en lastbil höll på, på stallplan. Ja det var verkligen massor av saker som händer runt om kring oss idag!

Jorunn vart lite rädd en gång och travade iväg men saktade av efter 5 meter typ,

Hon har svårare för vänstervarv och få in bogen så vi fick några läxor att träna på här nu som ska hjälpa henne att få in bogen bättre.

Fick till en bild på oss idag färgglatt värre, hade ju tänkt att köra ut också därav alla reflexer men vi struntade i de pga vädret.

1508055_10152439204538998_1029061890_n_zpsd29abf5e.jpg

Idag fixade vi fast svängeln på min fyrhjulsvagn och skulle ut en sväng och träna inför julafton. (Skulle köra familjen på en tur). Allt gick bra ända tills vi hade 200m kvar.. Det är en vänstersväng ner på skogsvägen och en backe neråt. Jag sa åt sambon att hoppa av vagnen och hålla honom när vi skulle ner där ifall han skulle reagera på att vagnen sköt på lite. Det tog inte en millisekund sen var han i fullt sken.. Jag lyckades hålla honom på vägen, men i svängen precis utanför stallet välte vagnen och jag flög ur. Sambon skrek på mig, han trodde att jag hade fått vagnen över mig.. Men jag hade bara lite ont, inget brutet, så jag sa till honom att springa till hästen. Jag har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv, minuten innan jag kom fram till min älskade häst, jag hann tänka 1000 otäcka tankar om hur skadad han kunde vara, men han mådde bra, var helt lugn och jag kopplade bort de lilla bitarna av skackeln som satt kvar och vi gick in. Han hade inte fått en skråma! Då kom choken.. Gud vad jag lipade.. Som en liten flicka.. Och kramade min älskling.. Fy vad hemskt!

Vi tog väl hand om hästen sedan gick vi ut och kollade på vagnen. När den välte hade hela fram stycket gått av, skaklar och draglinor hade gått av.. Det måste väl ändå ha varit en jäkla tur att de gick av, annars hade ju vagnen inte lossnat från hästen?
Vagnen kan jag nog skrota..

Kan han ha blivit så rädd för att vagnen tryckte på? Jag kanske hade spänt bakselen för löst?

Men vad gör jag nu? Vågar man köra honom igen?
Usch vilken hemsk dag :( ligger i soffan och är mörbultad, fortfarande skärrad :(

kl

Åhh idag körde jag och det gick suuuper, körde först lite i paddocken och tränade på våran läxa från körlektionen.
Jorunn har svårare i vänster varv och skjuter gärna ut bogen och har svårt å böja halsen innåt. Men efter ett tag mjuknade hon upp och sökte sig neråt och det lossnade fint.
Tar man för mkt i henne slår hon över i n i passage.. inte riiktigt de jag vill när vi kör så vi har en del å jobba med i traven.

Efter detta körde jag ut ur paddocken och körde runt hela stallet tar väl 4 minuter iallafall:D
Mötte en bil runt ett hörn och Jorunn reagerade nada bara lunkade på:)

Så idag ä hon dyyyyr min fislisa=)

En filmsnutt=)

http://s6.photobucket.com/user/Blobas/media/Filmkoumlrning_zps45f3f01e.mp4.html

Senast ändrad:

[Kör inge mer utan lämna iväg hästen på träning hos en erfaren kusk.De kan bara behövas någon vecka så de behöver inte alls bli så dyrt. Men mkt viktigt är att hästen nu får erfarna människor som kan de här med körning så allt blir bra igen.

Här är inspirationen inte på topp men helt ok :)
Försöker komma ut och köra 1 gg/v och sen röra på ponnyn minst 2 ggr till, brukar bli antingen promenader eller som handhäst. Så han rör sig 3-4 ggr/v.

Ska man ut på vägen (och det är enda stället man kan köra på nu, vallarna är alldeles för blöta) så får man styra ut sig som julgran :D

Vad det ser härligt ut :) Det är sådana bilder som gör att min motivation börjar återkomma :) Tror bannemej att jag ska ta och dra igång igen efter vilan nu!

kl

Idag körde vi ut på riktigt första gången och fick hjälp av en i stallet som gick vid siadan av Jorunn=)
Så idag körde vi både upp och nersvör en kraftig backe första gången, och Jorunn reagerade ingenting av att få bakselen i spänning runt om baken.
Körde ut på grusvägen och mötte bil igen och Jorunn bara lunkade förbi, Hon skötte sig galet fint och en bild innan vi bar iväg ut togs så klart.
Här är vi:D

1493232_10152456854668998_1817403477_n_zps6daa4ed1.jpg

Letar efter ett fint körträns och så länge får vårat vanliga träns duga=)

Härligt :) Mer inspiration!

Min körhäst fick löshoppa lite idag. Han var väl inte jätte med på noterna, men när jag väl fick övertygat om att det var mellan hinderstöden han skulle gjorde han som han brukar rusade så att matte fick hjärtat i halsgropen ett par gånger. Nu drar vi igång med tömkörning och ridning tills vädret blir lite varmare och mer pålitligt. Sedan blir det körning för fulla muggar i vår :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar