körbilder

Sv: körbilder

Hästen ska ju dra i bröstan (/lokan/liknande) inte i gjorden...
Ja det kan man tro, men inte i alla lägen. Travselar är konstruerade så att man ska låta hästen dra i gjordarna. Bröstan är bara till som säkerhet. En travsulky går extemt lätt så det duger gott att ha det på det viset. Men jag tror inte att det är så lämpligt till "vardagskörning". Och defenitivt inte med en vagn som är tyngre.
Att låta bröstan vara helt friställd skapar extremt fria bogar på hästen, vilket är nödvändigt för en tävlingstravare.

ftelite3.jpg

Här ser man att "bröstan" inte är mycket att dra i

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet mycket väl hur en travsele fungerar. :)

(Dock är detta ett forum för skolkörning så då får man ju ifrågasätta
;) )

Hoppas skogskörning går bra?
Här drar det Nordsvenska Bruksstoet Monami 23124 (f-00 eDon-Aron-Granat) timmerkälke julen 2006!

SkogskrningMonami061230019.jpg

Vet att vi inte har någon baksele där...men i våras beställde vi en helt ny loksele till henne, då med baksele; vid tillpassningen av selen såg hon ut så här:
Nysele070311013.jpg

Bakselen har fått komma upp lite och blivit några hål kortare oxå sedan dess;)

/Kristin

*kl*

Här var det dåligt med bilder, provar att lägga in en bild på Thor som är halvsyskon med Monami.
Thor är också född 2000 e. Don

9103281.jpg

En bild från Malmköping där vi var förra året och knallade runt lite till allmän beskådan. De som inte gillade hästen kollade efter kalven i buren :)

/M

hmmm... får tyvärr bara in en bildlänk...

Senast ändrad av en moderator:

Går det bra med bilder från tömkörning och skakelträning? Vi har inte kommit riktigt till vagn ännu...:p

Halvblodet som vi håller på och kör in, gissa hur gammal hästen är!

Tömkör
tmkrframifrn.jpg

Kör med 1 skakel på vänster sida, uppe mot hästen
1skalkelv2.jpg

Byter sida
bytersida.jpg

1 skakel på höger sida, släpar i mark
1skakelhnere.jpg

Klara! Det gick jättebra!:banana: Nästa steg är två lösa skaklar, sedan släpa, och sedan rockard.:)
krkurs074.jpg

Jag har sett dom bilderna i nån tråd på gnägg(?) och har för mig att hästen är typ 25 år. Hoppas allt går bra och lycka till!

Några bilder på min 1½-åriga Shiloh (halvblodskorsning)! :) Christell som hjälpt mig att köra in honom, bakom tömmen!
krftor125.jpg

krftor138.jpg

krftor140.jpg

krftor142.jpg

Tagna i går!:rofl:

roligt att det går framåt.
jag har provkört rockarden nu :-)
men vi är bara på ett amatörstadie jag och hästen.
men kul är det.

11.jpg

Några bilder på min 1½-åriga Shiloh (halvblodskorsning)! :) Christell som hjälpt mig att köra in honom, bakom tömmen!
krftor140.jpg

Tagna i går!:rofl:

WOW!!! Det ser verkligen jättelugnt och fint ut! :bump: Vilken duktig unghäst du har! :)

Måste bara fråga, för jag e nyfiken och inte alls insatt i travutrustningen, men vad gör den remmen som går över baken/korset för ngt? Sitter fast i båda sidorna på vagnen men det ser bara ut som den ligger över rumpan på hästen? *nyfiken i en strut*

Xbella!! Ser ju hur bra ut som helst! Tur för dig att jag inte var mer på hugget med vagnen! :rofl: Förresten är vi fyra på amatörstadiet! (Jag o Shiloh oxå! ;))

WOW!!! Det ser verkligen jättelugnt och fint ut! :bump: Vilken duktig unghäst du har! :)

Tackar, tackar! Idag fick han täcke på sig för 1:a gången! Lyfte inte ett ögonbryn ens!

Måste bara fråga, för jag e nyfiken och inte alls insatt i travutrustningen, men vad gör den remmen som går över baken/korset för ngt? Sitter fast i båda sidorna på vagnen men det ser bara ut som den ligger över rumpan på hästen? *nyfiken i en strut*

Det är en sk slagrem. Ska förhindra om hästen får för sig att slå bakut! :eek:

Har en fin bild från Göteborg horse show!

Gillar verkligen den vänstra förlöparens uttryck!:love:

oh jag älskar det där ekipaget! De är så himla fina... såg dem i globen förra året! *slurp*

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: Mli
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 234
Senast: cewe
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 720
Senast: ameo
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka