Körbilder

Sv: Körbilder

Har haft lika tömmar (presis efter redskapet) och jag nästan snubblade av att gå så nära, vill iaf ha en meter till :angel:

Men jag tycker tömmarna kan ha nån form av ihopsättning som gör att de går sönder ifall man skulle fastna om man nu tycker det är mer riskfyllt med delade.
På mina reptömmar till lokselen sitter de ihop med en läderbit - går iof inte att dela men om man fastnar går säkert läderbiten sönder ist! :idea:

Ang uppsamlade tömmar så är det lite svårt att avgöra.
På första bilden ser det ut att vara lite oordning men kanske bara för ögonblicket! :)
På andra bilden vet man ju inte eftersom det inte finns mkt kvar av tömmarna att hålla reda på :smirk:

Om ett par vanlig vävbandstömmar fastnar är jag då tämligen säker på att spännet snabbt ger efter, och på den andra bilden undrar då jag hur du kan veta hur mycket töm som finns kvar, eftersom den är tagen så att man ser kuskens rygg, och inte ser hur långa tömmarna är. :smirk:

Jätte vacker häst du har! :love: Hoppas att det går bra för er med körningen!

Nu kör jag för det mesta med bara huvudlag och ett rakt bett, det är det som funkat bäst.
Vilket gläder mig att få höra. :)

Återkom gärna med frågor och funderingar kring det här med körning/inkörning. Räkna inte med att alltid bli struken medhårs, men jag tror du är en sådan person som klarar både plus och minus, huvudsaken svaren är seriösa. ;)

LIA

Jag förutsätter att det är samma tömmar på båda bilderna, varvid dom kanske blir väl korta när timmerkälken kommit till. Det känns också så när man ser kuskens kroppshållning.
Men som Pepa skriver, får man försöka gå vid sidan av då.

Öppna tömmar? För egen del vill jag alltså ha dom hopsatta. Det är en av grunderna redan i tömkörningen, att man håller reda på töm-överskottet. En anledning till det ser vi just på bilderna. Man måste kunna hantera tömmarna säkert hela tiden, trots att man använder olika längd under körning.

LIA

Varför håller du på och tjafsar då?
men sen om man har ett vanligt "ridträns" och vävbandstömmar som kanske är i kortaste laget kan jag tycka spelar mindre roll!
Vilket tror du nybörjare har mest behov av?
Inlägg i stil med Tycker det ser jättefint ut! Jättevacker häst! och Så kämpa du på, tyckte det såg jättefint ut och Guuud så söta tofsar den har i manen och din mössa är sååå häftig osv.

Eller handfasta råd och åsikter, även om det ibland innebär viss negativ kritik (dock inte i detta fall vad jag tycker) av den man ser. Sådant du kallar för att påpeka småtjafs. Typ oväsentligheter som för korta, trasliga tömmar och fel sorts träns!
Korta tömmar är farligt, trassliga tömmar är ännu farligare och folk som inte inser det är allra farligast.

LIA

Precis - har fått ta lite vad jag kommit över och hittat i gömmorna först, men nu tror jag att det mesta är ganska OK vad gäller utrustningen. Det är inte dom dyraste sakerna jag hittat, men prisvärda och OK enligt tränaren.

Om 20 år kanske jag oxå har en fin tärnsjösele och är duktig på att köra *drömmer * :)

Vilket gläder mig att få höra. :)

Återkom gärna med frågor och funderingar kring det här med körning/inkörning. Räkna inte med att alltid bli struken medhårs, men jag tror du är en sådan person som klarar både plus och minus, huvudsaken svaren är seriösa. ;)

LIA

Nä då - det räknar jag inte med :smirk:
Så länge det är konstruktiv kritik kan jag allt ta den - det är ju av den man kan lära sig! Räknar inte heller själv med att det jag gjort är perfekt, utan är väl medveten om att på denna front är jag ett blåbär! Så jag återkommer säkert med dumma frågor ! :angel:

Fast liiite kul är det om dom tycker att guldklimpen är fin oxå
:o :angel:

Varför håller du på och tjafsar då?

Vilket tror du nybörjare har mest behov av?
Inlägg i stil med Tycker det ser jättefint ut! Jättevacker häst! och Så kämpa du på, tyckte det såg jättefint ut och Guuud så söta tofsar den har i manen och din mössa är sååå häftig osv.

Eller handfasta råd och åsikter, även om det ibland innebär viss negativ kritik (dock inte i detta fall vad jag tycker) av den man ser. Sådant du kallar för att påpeka småtjafs. Typ oväsentligheter som för korta, trasliga tömmar och fel sorts träns!
Korta tömmar är farligt, trassliga tömmar är ännu farligare och folk som inte inser det är allra farligast.

LIA

Men jösses! Coola ner dig!:p
Jag inser väl självklart oxå riskerna med trassliga tömmar! Menar bara att man inte ska börja klanka direkt pga en eller två bilder man sett!
Givetvis vill man ju ha tips och bra råd när man lägger in sina bilder här-även jag. Tycker bara att man kan lägga fram det på ett lite trevligare sätt än det som jag tycker ni gjort här. Att vara trevlig i sitt sätt har ju inget med att göra att man påpekar saker som att "Guuuud vilken söt häst" osv. Konstruktiv kritik framlagt på ett bra sätt är de bästa råd man kan få!

Som sagt alla är vi nybörjare nån gång....:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Precis - har fått ta lite vad jag kommit över och hittat i gömmorna först, men nu tror jag att det mesta är ganska OK vad gäller utrustningen. Det är inte dom dyraste sakerna jag hittat, men prisvärda och OK enligt tränaren.

Om 20 år kanske jag oxå har en fin tärnsjösele och är duktig på att köra *drömmer * :)

Exakt! Det är ju så här man får göra! Ta lite i taget! :)

En Tärnsjösele ja... *drömmer mig bort* :d
Vet dock inte om 20 år är ett tillräckligt tidsperspektiv för min del, varken när det gäller att va duktig på att köra eller selen! *haha*:angel:

Jo, det tycker jag med även om jag inte skrev det. Å andra sidan tycker jag nästan alla hästar är speciella och fina så det skulle bli en smula tjatigt att skriva om det i varje inlägg.
:)
Å du, det finns inga dumma frågor. Möjligen då sådana som är onödiga eftersom informationen redan finns att läsa i Bukes trådar.

Det är inte dom dyraste sakerna jag hittat, men prisvärda och OK enligt tränaren.
Det är inte en prisfråga (eller statusdito) men väl en fråga om att man ska ha grejer som passar för sitt ändamål och som håller god kvalité. Ett problem kan vara att hitta detta till lågt pris. En dyr grej behöver inte vara bra, men en billig är det nästan aldrig. Ekonomisk lag. ;)

LIA

Jag är lugn, men gillar inte inlägg i stil med: "påpeka småtjafs som för korta, trasliga tömmar och fel sorts träns!" Det kan ge helt fel signaler! Säkerhet och kunskap ska inte betecknas som tjafs!!

man kan lägga fram det på ett lite trevligare sätt än det som jag tycker ni gjort här
Vilka ni? På vad sätt skulle mina svar till Pepa varit otrevliga?

LIA

Gah - nu är det änligen dax för lilla mig att dela med mig av mig lilla pärla :love:
Köpte honom för drygt ett år sedan och har sedan dess pysslat med att köra in honom. Då varken han eller jag kunde något alls om körning har det tagit lite tid och vi har skyndat långsamt för att så att lite som möjligt skulle gå fel.
Men oj vilken känsla det är nu att veta att man faktiskt gjort jobbet själv :rofl:

http://i26.photobucket.com/albums/c142/Pepa75/KrningPelleden24Juli032.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c142/Pepa75/Nordsvenskar028.jpg
Det var all ena finer häst du har. Men jag tyck du har på tok för korte tömmer. Sedan så hör inte nosgrimme till körning. Den skall du bare ta och hänge unden.
Rut.

Jag är lugn, men gillar inte inlägg i stil med: "påpeka småtjafs som för korta, trasliga tömmar och fel sorts träns!" Det kan ge helt fel signaler! Säkerhet och kunskap ska inte betecknas som tjafs!!

Man kan väl ändå anta att folk som är här på detta forumet, som kör och/eller kör in sina hästar (som dessutom får hjälp av tränare) har lite vanligt hästvett!?!:crazy: Visst är det bättre att påpeka en gång för mycket att "tänk på det nästa gång" osv. Å visst att man ber om tips och råd inför nästa steg eller om man ställt in sin sele eller annat på rätt sätt-men därifrån till att tänka att folk inte tänker på sin hästs och sin egen säkerhet bara för att dom är nybörjare behöver man väl inte tro??!

En sak gillar jag dock inte. Tränset! :(

Kan inte se något speciellt med att köra med en pullarnosgrimma - ur säkerhetssynpunkt då!:crazy:

O.T.
Sen det där med att köra med delade eller ihopsatta tömmar är nog olika från tränare till tränare!
Min tycker att man ska köra med delade pga att han har varit med om att se en hemsk olycka med ett fyrspann som kunde orsakat stora skador på de 2 bakersta hästarna, om inte tömmarna varit delade!
Sen kan jag givetvis se det säkra i att ha dom ihopsatta oxå-just ifall man skulle tappa tömmen!
Påpekar man det till tränaren så säger han bara: Man ska INTE, under några som helst förutsättningar, tappa tömmen!!! :o :cool:
Vilket ju kan hända hur mycket man än vill hålla kvar i den! :smirk:

Cämz skrev:
Tycker bara att man kan lägga fram det på ett lite trevligare sätt än det som jag tycker ni gjort här.

Eg gjorde jag bort mig då jag kommenterade bilderna utan att TS bad om det... Ursäkta!! :o :crazy:
Men det är några nu som velat haft kommentarer och jag tänkte mig inte så noga för i denna tråd...
Men jag erkänner att det blev mer påståenden än frågande lixom men jag menade inte att vara det det är ju det som är så svårt med bara text :angel:
Vissa kan ju tom ta fel på gubbarna ;) :D :p
Men jag menar iaf positivt med :smirk: fast den heter som den gör :D
Detta kan diskuteras i andra tråd :angel:

Håller helt och hållet med dig!
Det är rent ut sagt SKITsvårt att formulera sig på ett bra sätt i en text! Å det är ju inte alltid lätt att få gubbarna på rätt plats-å vid rätt tillfälle dessutom! :D

Helt klart är detta en diskussion som inte alls hör hemma i denna tråden!
Ursäktar till trådskaparen :bow:-det var nog inte alls detta som var meningen med din tråd kan jag tänka :angel:!!!!

Frågan är om man nånsin skulle komma fram till något då vissa personer helt enkelt inte har samma åsikter om allt och alla!;)

Man kan väl ändå anta att folk som är här på detta forumet, som kör och/eller kör in sina hästar (som dessutom får hjälp av tränare) har lite vanligt hästvett!?!
att tänka att folk inte tänker på sin hästs och sin egen säkerhet bara för att dom är nybörjare behöver man väl inte tro??!

Varför inte? Är det inte just nybörjare som har minst kunskaper? Jag menar inte att någon medvetet skulle strunta i säkerhet, göra fel eller ha för lite hästvett. Men risken finns och det syns både nu och då att även baskunskap saknas. Därför är jag (liksom andra) av den uppfattningen att det är bättre att upplysa en gång för mycket än tvärtom.
Om du tar och tittar i gamla trådar, är du kanske försiktigare med kommentarer om småtjafs när det gäller säkerhetsaspekter och korrekt hanterande. Fr allt beträffande körning. Att korrigera felaktiga tömmar är faktiskt viktigare än att stämma in i kören om att hästen är sååå söööt sååå!
Även om hästen är det.

Kan inte se något speciellt med att köra med en pullarnosgrimma
Vad har du för körkunskaper? Läs f ö Pufffans svar.

Får jag be om svar på dom här två frågorna: Vilka ni? På vad sätt skulle mina svar till Pepa varit otrevliga?
Därefter är den här delen av tråden förhoppningsvis avslutad.

LIA

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Gnägg 5 månader har redan gått (igår egentligen) sedan jag tog beslutet att ta bort min fina Vit efter lång tids sjukdom som vi aldrig fick...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: KrullTroll
·
Övr. Hund Jag ska äntligen bli med hund - igen! :bump: Efter min älskade schäferhanes Nero's bortgång där han sommaren 2012 fick somna in endast...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 081
Senast: Zvinto
·
Gnägg av min älska Kaka. Efter bara ett halvår tillsammans tog vår saga slut och det hat har verkligen varit som en saga. I januari sålde...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 842
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård