Körbilder

P

Pepa75

Gah - nu är det änligen dax för lilla mig att dela med mig av mig lilla pärla :love:
Köpte honom för drygt ett år sedan och har sedan dess pysslat med att köra in honom. Då varken han eller jag kunde något alls om körning har det tagit lite tid och vi har skyndat långsamt för att så att lite som möjligt skulle gå fel.
Men oj vilken känsla det är nu att veta att man faktiskt gjort jobbet själv :rofl:

http://i26.photobucket.com/albums/c142/Pepa75/KrningPelleden24Juli032.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c142/Pepa75/Nordsvenskar028.jpg

Sv: Körbilder

Jag kommer gnälla lite på dig nu eftersom man som nybörjare inte ska köra in sin häst själv!
Men många gör det ändå och hästarna är oftast snälla så det går bra! Men det kan gå riktigt illa om man gör fel och olycksrisken är tom större vid körning än vid ridning.
Men du har kanske tagit hjälp vilket jag inte kan få ut av ditt inlägg - men då får jag ursäkta! :o

Men vad fin nordsvensk (visst är det det?) du har och vad kul att det gått så bra! :)
Lite för korta tömmar + att de helst ska vara delbara ifall man fastnar!
Bakselen ska upp lite...
Det du har på nackputan är kanske för att höja upp lokorna eller skydda manen??

Nej vad fin nordis, vad är det för stam på den färgen?

Har ni kört något med hjul oxå eller det är nästa projekt?

Jag kommer gnälla lite på dig nu eftersom man som nybörjare inte ska köra in sin häst själv!

Om jag inte ser helt fel är det Pelle som går brevid på första fotot, och då har hon haft suverän hjälp med inkörningen. :cool:

Lite för korta tömmar + att de helst ska vara delbara ifall man fastnar!
Tycker tömmarna är tillräckligt långa. Dom räcker ju bakom släpan! ;)
Nackdelen med delade tömmar är, att om man tappar den ena så kan det bli knepigt att få fatt på den igen. Bättre att vara noga med uppsamlade tömmar, vilket jag tycker att man är på bilderna.

En sak gillar jag dock inte. Tränset! :(

LIA

Tycker tömmarna är tillräckligt långa. Dom räcker ju bakom släpan! ;)
Nackdelen med delade tömmar är, att om man tappar den ena så kan det bli knepigt att få fatt på den igen. Bättre att vara noga med uppsamlade tömmar, vilket jag tycker att man är på bilderna.

En sak gillar jag dock inte. Tränset! :(

LIA

Har haft lika tömmar (presis efter redskapet) och jag nästan snubblade av att gå så nära, vill iaf ha en meter till :angel:

Men jag tycker tömmarna kan ha nån form av ihopsättning som gör att de går sönder ifall man skulle fastna om man nu tycker det är mer riskfyllt med delade.
På mina reptömmar till lokselen sitter de ihop med en läderbit - går iof inte att dela men om man fastnar går säkert läderbiten sönder ist! :idea:

Ang uppsamlade tömmar så är det lite svårt att avgöra.
På första bilden ser det ut att vara lite oordning men kanske bara för ögonblicket! :)
På andra bilden vet man ju inte eftersom det inte finns mkt kvar av tömmarna att hålla reda på :smirk:

Hej!

Tycker det ser jättefint ut! Jättevacker häst! :love:

Visst e de kul att folk kan glädjas med en när det går bra-istället för att påpeka småtjafs som för korta, trasliga tömmar och fel sorts träns! ;) :crazy: :D

Dubbelt inlägg

Senast ändrad av en moderator:

:smirk: du får gnälla lite på mig då jag slarvade med att berätta att jag så klart haft hjälp av en kille som är naturbrukslärare och har en oerhörd kompetens.
Men som han säger så är det bra att"göra" jobbet själv, för då lär du dig själv oxå säkerhetstänkande och att köra korrekt.
Om man lämnar iväg för inkörning så lär sig ju hästen, men inte jag..

Vävbandstömmarna har jag haft mest när jag tömkört och kört med skaklar - nu har jag andra som är längre och med läder längst fram och rep att hålla i. Men delbara är dom inte...

Vi har varit tvugna att höja lokorna lite då de var liiite stora - ingen vacker lösning, men jag tror att han kommer att växa i dom :smirk:
Lika så hade vi bara bundit fast bakselen i svanskappan på bilderna - men nu är det fastsatt och glider inte bak och ner som den gjort på bilderna.

Tack!
Han är efter Hilmer, undan Kärra-Borka ( där han fått färgen ifrån )

Nej, än så länge har det varit en sladd, en harv och stöttingen vi dragit - det där med hjul tyckte träänaren att vi skulle vänta lite med. Vi behöver väl bli lite säkrare både han o jag :smirk:

Nä, gillar inte heller det - men det var den enda nosgrimman i min samling som passade i storlek :o
Anledningen till att vi satte på den var att han kom på att han kunde gapa och bara släppa ner bettet i munnen och skita i mig, oavsett vilket bett jag hade.
Efter ett tag med nosgrimma kan jag nu köra utan!

Nu kör jag för det mesta med bara huvudlag och ett rakt bett, det är det som funkat bäst.

De "nya" tömmarna har en läder bit med svirvel, eller vad det heter, i änden. Så där borde det kunna gå sönder då om något skulle hända?

Hrm, det är nog inte alltid jag har full koll på tömmarna - är som sagt HELT nybörjare, men det går framåt i alla fall.

När jag tycker att jag kommer för nära bakom ett redskap (snubbelrisk) brukar jag köra från sidan i stället. Vet inte om det är en bra lösning, men är skönt att kunna göra på båda sätten tycker jag. Längre tömmar är jag rädd att jag inte kan hantera så bra... :angel:

Tack! Tycker oerhört mycket om honom :love:

Ni får gärna kommentera o hjälpa mig - jag försöker lära heeela tiden. Men det är mycket att ta in, så allt blir absolut inte perfekt alla gånger - men jag ska väl ha något att jobba mot :)

Det där med utrustning känns som en hel djungel för mig som endast ridit förut - men attans vad kul det är att lära sig nya saker!

Tack :bow: men än har jag en bit kvar...
Känns i alla fall skönt att vi kommit dit vi gjort i alla fall!

Tack! Tycker oerhört mycket om honom :love:

Ni får gärna kommentera o hjälpa mig - jag försöker lära heeela tiden. Men det är mycket att ta in, så allt blir absolut inte perfekt alla gånger - men jag ska väl ha något att jobba mot :)

Det där med utrustning känns som en hel djungel för mig som endast ridit förut - men attans vad kul det är att lära sig nya saker!

Ja, det var lite det jag menade-att i början får man ju ta lite vad man har för att se om det funkar, både för hästen och en själv, det här med körning! :)
Man går ju inte å köper dyr utrustning innan man ens riktigt vet hur det går!
Alla är vi ju nybörjare någon gång å så har ju även alla våra "all-vetare" här på Buke varit...Tror jag iaf!!! :o ;)

Håller fullständigt med om att det är guld värt att ha en tränare med sig när man lär sig att köra, just för allt säkerhetstänkande, men sen om man har ett vanligt "ridträns" och vävbandstömmar som kanske är i kortaste laget kan jag tycka spelar mindre roll! Det är även kanon att ha Buke till hjälp för det finns många här som har sysslat med detta under en längre tid och helt enkelt kan mer än en själv. Fast däremot kan man ju tänka lite på hur man formulerar sig när man ger sin kritik!:crazy:

Så kämpa du på, tyckte det såg jättefint ut!
Man lär ju så länge man lever och alla måste vi börja någonstans!!! :bump:

Och som du skrev-man måste ju ha ett mål-något att jobba mot! :banana: :)

MVH
Camilla, som kommer att vara nybörjare hela livet! :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Gnägg 5 månader har redan gått (igår egentligen) sedan jag tog beslutet att ta bort min fina Vit efter lång tids sjukdom som vi aldrig fick...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: KrullTroll
·
Övr. Hund Jag ska äntligen bli med hund - igen! :bump: Efter min älskade schäferhanes Nero's bortgång där han sommaren 2012 fick somna in endast...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 081
Senast: Zvinto
·
Gnägg av min älska Kaka. Efter bara ett halvår tillsammans tog vår saga slut och det hat har verkligen varit som en saga. I januari sålde...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 842
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård