Körbett??!

C

Cämz

Håller på för fullt att köra in min lille pålle å har nu kommit så pass så att vi åker efter honom i skritt! :)

Min fråga till er som kan lite mer om det här är då: Vad ska man ha för bett när man sen, så småningom, kommer igång lite mer???

Jag rider honom på ett vanligt tredelat som jag även använder nu vid tömkörning å körning. Men ganska ofta blir han lite stark för mig (kallblod) när jag rider (inte så jag inte klarar av det) så jag tänkte att man kanske ska prova något lite skarpare när man ska köra för att vara på den säkra sidan! Vill ju inte behöva sitta å slita honom i munnen bak i vagnen!

Har läst om två olika körbett, Liverpoolbett å Postkandar! Vad är skillnaden? Vilket är det mildaste? Behöver ju inte börja me ett superskarpt... :crazy: Finns det några andra körbett som ni provat å trivts bra med?

Mkt tacksam för alla svar! :bump:
MVH
Cämz

Sv: Körbett??!

Det är inte så stor skillnad på dem. Men postkandaren är mjukare att bli kliad mot :) och trasslar inte in sig lika lätt som en pinne på liverpoolet kan göra. Ett körbett är inte så skarpt om man inte sitter o håller i det och spänner kedjan rätt.
Köp ett rakt, inte delat.

Kul att du kör in och att det går bra! Fortsätt så, så har du snart en trevlig kompis att köra ut med i alla gångarter.

/jenny

Du kan ju ha ett körbett spänt på översta ringen så blir det inte allt för skarpt, men du har ändå lite hävstång (kedjan) om nåt skulle hända. Sen är det ju handen som avgör. Tömköra bör du fortsätta göra med tränsbettet, och du kan ju köra på tränsbett också men säkrast är att göra det i inhägnat område. Sök här på forumet så hittar du en massa information om körbett!!

OK! Tack för ditt svar! :D
En fråga till: varför ett rakt å inte ledat???
*kan ingenting om bett*

Ja de va preis så jag tänkte! Men det är bra å få de "bekräftat" att man inte är helt ute å reser i tankegången! :D
De e så svårt när man aldrig tidigare haft något med körning att göra!
Tack för hjälpen! :)

Ett ledat bett får lite fel inverkan.

stang7.jpg

"Delad pelhamstång. Varför lägga på nötknäckareffekt utöver stångens övriga verkan? Ger inte samma klara, enkla och tydliga signaler som en odelad stång. Verkar genom att knipa runt om hela underkäken."

http://web.telia.com/~u49818651/Bettbibliotek/castang.htm

Aha-vilken bra sida! :)
Mycket bra läsning!
Tackar!!!

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 544
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka