SiZo

Trådstartare
Jag kör min ena arab ibland, och jag vill gärna ha ett lite skarpare bett vid körning eftersom man ju inte direkt kan påverka hästen genom sätet eller så ;)

Jag provade igår med pelham, det resulterade bara i att hon vek in näsan och spände underhalsen, sänkte ryggen osv osv. Hon är med andra ord väldigt känslig för det bettet.

Har ni några bra tips på ett skarpare bett, som inte bara viker in näsan på hästen?

Gårdagens tur gick sådär lagom bra förövrigt... punka efter 300 meter, och helt plötsligt hade hon glömt bort hur man svänger med vagn... och pelhamet hjälpt inte direkt där kan jag ju säga... upplevde att det var väääldigt svårt att visa vägen åt henne med det. "Drog" i ena för att svänga, och var tvungen att bromsa med andra och då blev det för skarpt och hon gjorde halsen så kort det bara gick och undrade vad tusan jag ville.

Hon är ju inte körd på länge så det kommer nog tillbaks om jag bara kör en ordenklig gång.

Tacksam för tips om bra bett!

Sv: Körbett

Vad har du kört på innan?
Tvådelat/tredelat?
Kanske räcker det med ett rakt bett, ex liverpool, där du bara använder ringen - alltså den mildaste valet - tills hästen förstår bettet. Kanske behöver du inte ens ha det skarpare. Med detta kan du välja mer vilken skärpa du vill ha... Det är svårare med pelham...
Jag kör min ponny på ett grodbett (postkandar utvecklat för att passa bättre till små munnar) i den övre ringen. Det funkar för mig.

Hoppas att du fick ut något av detta och lycka till i framtiden.

Jag har kört på både rakt och 3 delat, med fasta ringar.

Jag rider ju mest, och kör väldigt sällan...

Om jag körde oftare, nej. Då skulle jag kunna fixa det ändå, med lite träning.

Men iomed att jag kör så sällan, och hon blir så pigg när man kör så vill jag gärna att bromssträckan blir liiiite kortare, hon lyssnar, men bomssträckan är som sagt lite för lång för min smak! Och jag vill inte behöva ta i!

När jag rider kör jag mkt med rösthjälper, men dessa speciella ljud jag gör går dessvärre inte att göra så höga att hon hör dem ända där framme.

Hästar har ju bra hörsel! Jag har försökt att öppna foder tunnan utan att hästarna skall höra det men de lyckas alltid höra det iallafall och förväntar sig mat direkt!

Om det bara är att bromssträckan blir för lång få du nog istället öva lydnad så hästen reagera snabbare. Har svårt för att tro att det är en bra lösning att ha ett skarpare bett.

Själva kör vi på stångbett när vi behöver mm precision som tex i dressyren. Hemma i skogen och på maratonbanan kör vi med vanligt tränsbett. Upplever att man lätt råkar ta lite för hårt i bettet på maratonbanan och att man får hästen att gå lite bakom handen istället för frammåt. Vår häst svänger väldigt bra i maratonen på ett ungerskt tränsbett. Vi kör med skygglappar vilket funkar kanon med detta bettet.

Nu bor jag brevid motorvägen, och vet att hästen inte hör mig pga det.

Ja givetvis är det lydnad, men varför kan jag inte få vara lat för en gångs skull?

Hästen är superlydig i övrigt, och när jag är iväg är det många som häpnas över lydnaden på henne, så varför kan vi inte få ha en grejj där hon inte måste lyda minsta vink?

Jag kör henne i dagsläget ca 3-4 ggr/år, och vill med andra ord inte lägga ner massor med tid på lydnaden just där, lyssnar gör hon, bara att det tar lite längre tid.

Jag kör inte med skygglappar.

Har redan skrivit innan, att jag vet att det är lydnaden som brister, och jag vet att jag kan fixa till det. Men jag vill och orkar inte.
Varenda gång jag har kört nu så har jag fått punka liksom, så motivationen på det planet är inte så stort.

Självklart ska du använda det bettet du känner dig säkrare med. Jag använder nästan bara rakt westernbett när vi rider, ibland tvådelat och tredelat.

Men när jag kör har jag alltid "skarpare". Han trivs bättre i det när jag kör och jag har en nödbroms om det skulle behövas och det är det du efterfrågar vad jag förstår.

Min häst är jättelydig, men han är också pigg och hör inte alltid om det är massa trafik eller andra ljud. Total lydnad finns säkert, men man glömmer också då att man har ett flyktdjur, man får sjutton ha det i baktankarna och betta efter det. Att skena med vagn är mycket värre än med sadel och träns.

Lydnad och ledarskap är inget jag ger mycket för som argument och orsaker utan ansvar och preventivtänk är det som gäller och jag anser att du har det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 812
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka