köravlad häst som hoppar hus???

Baddy96

Trådstartare
Har hittat ett jättefint 6-årigt sto som jag är intresserad av att köpa...men har lite funderingar....hon har rent körblod e. ganges-alpinist men hoppar kalas...hur kan det komma sig?...hon är rätt lång i kroppen och rör sig stort och väääääldigt luftigt och har rätt mycket nacke, hals alltså byggd som en körhäst...min fundering är ifall hon, om jag köper henne och använder henne till hoppning har sämre hållbarhet än en häst som är avlad för just hoppning...snälla nån som kan hjälpa mig?:)

Sv: köravlad häst som hoppar hus???

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara sämre hållbarhet. Har hon bevisat att hon duger som hopphäst kan jag inte se att det är problem att hon är avlad för körning. Det finns många hästar som avlas för en gren och får äran att tränas och tävlas för en annan.
U

oki, tack för svaret...fast bevisat att hon håller har hon väl egentligen inte, bara startad några 1-metersklasser...men hoppar som sagt helt kalas....

jag menade att hon bevisat att hon kan hoppa. Jag vet inte varför hon skulle ha sämre hållbarhet? Det ställs ganska stora krav på körhästar, både psykiskt och fysiskt. Jag hade satsat om det hade känts rätt. Har du kollat om samma stam lämnat fler hopphästar?
U

hittar knappt något om hennes stam överhuvudtaget....ganges är godkänd i KWPN:s "körregister" och alpinist har rena hackneyhästar i stammen tror jag...vet du vart man kan söka om det finns fler hästar med samma stam som går hoppning?

De där hoææ
andarna har jag nästan ingen koll på alls, men jag vet att det finns folk här som har och överlåter frågan till dem.
Annars, har du provat att googla efter tävlingsresutlat etc? Jag kan inte holländska men du kanske kan tyda något ;) OM de nu inte går i klasser utomlands. Lycka till i letandet
U

På denna sidan www.paardenfokken.nl kan man söka efter hästar efter KWPN hingstar (och en hel del andra också) i deras stamtavlor står det också om de är tävlade.

Jag har hört från flera erfarna hästkarlar att körhästar hoppar bra.
Kommer dock inte ihåg deras argument just nu;)

vad är en kwpn för sorts häst?

Att en häst är avlad för en specifik disciplin betyder inte att den inte kan göra annat.
PÅ banorna kan man se ett otal exempel på "hoppstammade" hästar som går jättebra i dressyr och tvärtom. Tror inte att det är någon skillnad på det och det du frågar - hoppning med en "körstammad" häst. FUnkar säkert fin. har hästen talang så har den. Lycka till!

För lite sen såg jag en häst från *körregistret* i kwpn som gick utmärkt på dressyrbanan, den hästen hade både hackney och saddlebred i stammen. I england anser man att hackneys är utmärkta hoppare och en del använder såna hingstar i hoppaveln. Jag har ett sto som är e fullblodshingst u hackneysto som hoppar hus, hon har föl i år, men ska sen ut på banan och visa upp sig./Madde

Liknande trådar

Hoppning Ja, snart kanske jag köper mig en ny häst. Jag har ledsnat på mitt stos humör, vissa dagar hoppar hon som hus och andra dagar vill hon...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 773
Senast: traceys
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 075
Senast: Lobelia
·
Körning Det är så att jag hittat ett jättefint 6-årigt sto som jag är intresserad av att köpa. Jag håller på med hoppning och hästen hoppar...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: miamia
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 790
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025