Koräddsla hos häst.

Sv: Koräddsla hos häst.

Då får hon vänja sig. Det är läge att rida/gå/tömköra förbi kossorna varje dag då, tills hon lugnar sig.
Som många andra skrivit, tänk på hur du själv är. Andas lugnt, var lugn, uppträd inte som om det är något speciellt.

Lycka till.

På tal om kossor, hur vanligt är det att en häst är rädd för granntanten som sitter på huk och påtar i trädgårdslandet?
Min medryttarhäst får frispel!! Det går bra om tanten står upprätt däremot.

Det är inte ovanligt. Hästar ser inte så mkt bättre än oss, och det är svårt att urskilja om någon sitter på huk, då är det ju nåt man inte kan identifiera som dessutom rör sig. Det är farligt!! :D

På tal om kossor, hur vanligt är det att en häst är rädd för granntanten som sitter på huk och påtar i trädgårdslandet?
Min medryttarhäst får frispel!! Det går bra om tanten står upprätt däremot.

Jag har en tant som går med sin katt i koppel och så fort hon hör en häst komma springer hon in i skogen, som om det skulle hjälpa att gömma som bland prasslande löv:rofl: men hästen bryr sig inte om korna andra sidan vägen då iallfall:smirk:

tycker du ska testa ha med en säker hagkompis när du går för bi dom läskiga kossorna.

MIn häst var helt galen stegrade sej vände och ville springa hem igen. räckte att man såg kossorna på långt håll så flög han i luften. SÅ bad min stallkompis följa med på sitt trygga sto och då gick de hur bra som helst sålänge han fick gå bakom henne. vist han blåste upp sej men inte mer. nu kan han nästan gå för bi kossorna själv :D

Va tvungen att gå förbi kossorna idag påväg till de nya stallet och ingen kompis med snäll häst kunde följa med och hade heller ingen son kunde köra mig dit (tar 10 min att skritta.)

Istället för att gå på en smal väg tänkte jag gå på cykelbanan vid stora vägen så långt bort ifrån kossorna som möjligt. Hon stannar lite men jag får fram henne och min lilla skötare går brevid. Hästen stannar flera gånger och frustar jätte högt.

Sedan stegrar hon lite och sparkar bakut men går sedan tveksamt framåt innan hon stegrar högt och skenar in i en tom hage. Sedan kommer en bonde och försöker slå oss med en staketstolpe. Då har en vuxen från mitt gamla stall kommit för att försöka hjälpa mig och då börjar han skrika på henne :eek:

Ska ta med mig ett gäng trygga hästkompisar nästa gång

Oj, hoppas det gick bra för er?!

Du kanske ska gå förbi där ist för att rida... om du har bättre kontroll då? Sen vidhåller jag att det bara är att träna, träna och träna. Det får inte bli en stor grej av det, det är lätt att man börjar tänka 4 timmar innan "idag ska vi förbi kossorna, oj, oj..." men det är ju lättare sagt än gjort.

Hoppas som sagt att det löser sig...

Oj, hoppas det gick bra för er?!

Du kanske ska gå förbi där ist för att rida... om du har bättre kontroll då? Sen vidhåller jag att det bara är att träna, träna och träna. Det får inte bli en stor grej av det, det är lätt att man börjar tänka 4 timmar innan "idag ska vi förbi kossorna, oj, oj..." men det är ju lättare sagt än gjort.

Hoppas som sagt att det löser sig...

Hade en tjej med mig som ledde igår. Amber bara kastade sig bakåt och stegrade när hon kännde att hon höll i henne, något som hon aldrig brukar göra annars :S

Har bara en sak att säga: TRÄNA! :) Oftast är det ens egen fel, omedvetet, eftersom man oroar sig. Man vet vad hästen är rädd för, man undviker det gärna och tänker "att då kommer hon att skena, då kommer hon att bli rädd för det och det", och då blir det så också. Tänk possitiva tankar, ägna en hel dag om det så behövs för att bara gå förbi de där kossorna, fram och tillbaka 100 gånger, till slut måste hästen förstå att det inte längre är någon idé.

Jag flyttade ner till landet från Stockholm för två år sedan. Mina 08:or till hästar visade det tydligt, och var livrädda för korna, sånt fanns minsan inte där "hemma". De fick också panik, den ena försökte att sticka och den andra frös till och vägrade att gå förbi dem, men idag är det inte alls några problem, hästarna älskar kossorna :)

Chagall och jag under ett dressyrpass på åkern med grannens tjurar.
15775295.jpg

Så ge inte upp, för det går att lära dem! :banana:

Min pålle var livrädd för kossor när han kom. Han började skena och kände lukten av ko på långt håll. Han har fått vänja sig, då det går kossor lite varsom här. Sen flyttades kalvar bredvid hästhagen. Då förstod han att de inte var så farliga, inte kossorna heller för den delen.

Min förra ponny var oxå jätte rädd för kor! Hon var helt omöjlig och skenade bara tillbaka när vi skulle gå förbi en kohage. Hon var inte ung så de berodde inte på att hon var oerfaren eller så. Jag har hösrt att det beror på lukten och att det är vanligast bland ston. Det som hjälpte mig något var att jag hade med en annan häst som hon kände sig trygg med och gärna en människa oxå, det fungerade som bra stöd. Oftast skenade hon förbi korna även då, men senare gick det bättre och bättre även om hon stod och tvekade ett tag blev hon inte helt hysterisk och kunde gå förbi med ganska bra kontroll. Men det är nog bara att vänja din häst, så blir det nog till slut lite bättre :)

Min förra ponny var oxå jätte rädd för kor! Hon var helt omöjlig och skenade bara tillbaka när vi skulle gå förbi en kohage. Hon var inte ung så de berodde inte på att hon var oerfaren eller så. Jag har hösrt att det beror på lukten och att det är vanligast bland ston. Det som hjälpte mig något var att jag hade med en annan häst som hon kände sig trygg med och gärna en människa oxå, det fungerade som bra stöd. Oftast skenade hon förbi korna även då, men senare gick det bättre och bättre även om hon stod och tvekade ett tag blev hon inte helt hysterisk och kunde gå förbi med ganska bra kontroll. Men det är nog bara att vänja din häst, så blir det nog till slut lite bättre :)

Precis så är det med mitt sto med xP Idag va kossorna lite längre bort i hagen och de va ganska mörkt när vi gick förbi tillsammans med en hästkompis och då reagerade min häst inte alls. Tror faktiskt inte att hon såg dom :P

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 219
Senast: SkorpSmulan
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar