Köra varmblodstravare

M

miss_strandberg

Jag tänkte prova att köra min varmblodsvalack.. Han har gått på trav hela livet men ägarna sa att han blir väldigt het vid körning. Har ni några tips? Tänkte försöka hitta någon rutinerad person som kört förut.. Har haft han i lite mer än ett år nu och ridit in honom så vi känner varann bra.. Tycker jag kan hantera hans stress men det kanske blir annorlunda när han får en vagn bakom sig? Någon som har egna erfarenheter av att kört het travare?

Sv: Köra varmblodstravare

japp, egna erfarenheter, men det gick bra. tog tre månader att skola om henne.

var bor du, kanske du kan få hjälp från en körsektion.

Tills dess så jobba mycket med tömkörningen och lär in alla körkommandona, speciellt halten så har du hälften vinnet i din början till trevlig välskolad körhäst.
Ibland är inte travhästarna inkörda, mest bara satta i en vagn rakt fram. Så att svänga, göra halter, backa och trava på lösa tömmar får man lära om.

Halterna är JÄTTEVIKTIGA som sagt.
Räkna sedan med MYCKET skritt träning och MINST LIKA MYCKET tålamod..
Lycka till

Anna-Carin

Var beredd på en lätt personlighetsförändring när vagnen kommer på bakom. Min travare, som förvisso var supersnäll och allt gick bra trots allt, växte 1,5m på höjden och fick plötsligt ett enormt och orubbligt självförtroende. ("det här KAN jag matte, HÅLL I DIG NU...!") :D

tack för alla inlägg! Får ta det sakta och säkert :)

Var beredd på en lätt personlighetsförändring när vagnen kommer på bakom. Min travare, som förvisso var supersnäll och allt gick bra trots allt, växte 1,5m på höjden och fick plötsligt ett enormt och orubbligt självförtroende. ("det här KAN jag matte, HÅLL I DIG NU...!") :D

haha :rofl: det är nog nått sånt som min häst skulle kunna hitta på ;)

En fråga bara. kan du köra häst? Det krävs mycket mera av en kusk än av en ryttare. Mycket kan hända och är du inte säker så ta hjälp innan.

En fråga bara. kan du köra häst? Det krävs mycket mera av en kusk än av en ryttare. Mycket kan hända och är du inte säker så ta hjälp innan.

Har kört mitt förra varmblod, men han var mycket lugnare. Så lite kunskap har jag ju men i det här fallet så tror jag det är bäst med en vuxen kusk som har erfarenhet.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 302
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar