Köra varmblod med rockard ?

T

Twigs_Honey_

jag vill börja köra mitt varmblod med rockard. Hon har gått trav så hon är inkörd, och jag har tömkört henne ett flertal gånger. är de nån annan här som kör sitt varmblod med rockard ? jag har bara kört shettisar förut så jag vet inte hur de går med varmblod :eek:
Svara på det här snälla !!!:D
Tycker de är så kul att köra:love: så de skulle va så himla kul att kunna köra min egna häst !:love: :d

Sv: Köra varmblod med rockard ?

Klart du kan köra ditt sto!
Jag har själv omskolat en travare till att bli skolkörningshäst med lyckat resultat. Lätt klass i körning klarar de lika bra som någon annan.

Vägen dit är förstås olika beroende på häst, men den är oftast lite krokig, så var beredd på jobb.

Jag tror vi har många bra trådar härinne om du söker på "varmblod" eller "omskolad" kanske "travare".

Vad har du för utrustning att tillgå? Till rockard behövs en bröstsele med draglinor och baksele, och en svängel och bakselefästen på rockarden. Den bör även vara balanserad så den har 5 kilos vikt längst fram i skaklarna när du sitter i och skaklarna är mitt på magen på hästen.

bild på min på första tävlingen. Hon var visserligen riden o tävlad la dressyr, men i vagn blev hon travare första 3 månaderna, så det var lite kamp innan hon kunde stå still eller trava avslappnat i form ute.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kör min travis i rockard utan problem. Har du inte kört henne själv nångång å hon inte blivit körd på länge rekomenderar jag slaggjord =)

Varför allt detta om de är en gammal travis?

Jag har vanlig travsele på min. å jag har kört in min andra häst helt själv utan tränare.

Travare är ju vana att bli körda

Behöver ju inte allt de där hockuspockus för å köra. d är ju svindyrt jue

Om din travare tävlat, så har den med 100% säkerhet körts för rockard många gånger. Travare tränas inte enbart med sulky, utan rockard brukar vara vanlig vagn vid träning. Du kan använda egentligen vilken sele som helst vid rockardkörning: bröstsele, travsele eller loksele, det spelar ingen roll vad du använder.

nej, men kanske om du vill att din häst ska göra annat än springa rakt fram o slita ut sig så bör man skaffa riktig körutrustning. ursäkta för att jag spräcker din travbubbla.
Jag strävar efter en mjuk, välkörd häst som är balanserad i alla gångarter, ställer sig, böjer kroppen och styrs utifrån yttertömmen och accepterar pisken som styrmedel och alla röstkommando.

Detta är ett körforum, ställer man frågor här förväntar jag mig att man kanske vill mer än travträning. Kanske du kan tänka dig att bryta på gamla mönster och träna lite dressyr nån gång. Då duger inte travutrustning långt. Du är jättevälkommen att börja prata här :)

jag vill börja köra mitt varmblod med rockard. Hon har gått trav så hon är inkörd, och jag har tömkört henne ett flertal gånger. är de nån annan här som kör sitt varmblod med rockard ? jag har bara kört shettisar förut så jag vet inte hur de går med varmblod :eek:
Svara på det här snälla !!!:D
Tycker de är så kul att köra:love: så de skulle va så himla kul att kunna köra min egna häst !:love: :d

Jag har en "gammal travare" och kör med:love: :love: Min Pelle har VÄLDIGT lite travare i sig/ är väldigt väluppfostrad av sina tidigare ägare så han står STILLA i vagnen och har gjort så från dag 1 när jag började köra honom.

Mina kompisars varmblod och även kallblod som har gått på travet har lite mer bråttom iväg när de väl står i vagnen.

Första gången du ska iväg med din häst se till att ha SÄLLSKAP med dig i vagnen. ATT ha sällskap ut med dig när du kör KAN om du har "otur" väcka eventuell tävlingsinstinkt till liv.

Vårat förra varmblod var jätte snäll att spänna för och stod still tills 1 person satt i vagnen sen ville han gå iväg. Det gick att rida någon annan och köra honom. MEN att köra honom och min andra häst samtidigt var HEMSKT.

Anna-Carin

Förlåt så mycket för mina synpunkter om körning av travis då.
Å jag tror inte en travsele sliter nå mer på en häst än va en annan sele gör.

Läste just mitt eget inlägg:o
Jag menade att han har Lite travarinstinkt i sig.. inte lite travare..
Min lilla häst springer i från honom om vi är ute och han bryr sig inte..

Pelle och jag ska debutera i dressyr och precisson i Villvattnet i sommar. OM jag hinner få min nya vagn och känner att jag har koll på det här med broms så finns en liiiten chans att vi kör maraton också..

Anna-Carin

Förlåt så mycket för mina synpunkter om körning av travis då.
Å jag tror inte en travsele sliter nå mer på en häst än va en annan sele gör.

Då tror du helt fel. Som sagt, för att springa rakt fram duger den, men vill man göra något annat och vara snäll mot hästen väljer man riktig utrustning.

Men du vet inte, du kanske ska prova att ge hästen rörelsefriheten en bröstsele gör :)

Jag har provat båda modellerna. Har även jobbat på travet så lite kan man.
Och det behöver inte bli dyrt, en bröstsele är inte dyrare än en travsele.

Läste just mitt eget inlägg:o
Jag menade att han har Lite travarinstinkt i sig.. inte lite travare..
Min lilla häst springer i från honom om vi är ute och han bryr sig inte..

Pelle och jag ska debutera i dressyr och precisson i Villvattnet i sommar. OM jag hinner få min nya vagn och känner att jag har koll på det här med broms så finns en liiiten chans att vi kör maraton också..

Anna-Carin

Tycker jag absolut ni ska prova på, det är jätte kul! Lycka till! :)

skulle ha med mig nån som är van första gångerna....

många gammla travare tas ju bort från travet för att det inte fungerar så vissa kan ju känna obehag av vagnar

(säger inte att alla gör det så missförstå mig inte...

vet bara att man ska vara väldigt försiktig

har själv varit med om en rejäl olycka när jag körde in häst :eek: (hade hjälp av en som va/är van....)

bröstselar tror ja inte går att få fast på min rockard. behövs vär ringar att fästa i då? Eller? Sen kör väl iofs jag bara för motionsskull. Inte massa krussiduller =)

Både friesern å travarn funkar bra med travselen iaf. å båda jobbar på bra även om vi inte anstränger oss.

Men har man tänkt sej lite mer "uppvisningskörning" Så förstår jag att man kanske väljer en annnan sele.

för övrigt, om man ska bortse från min sk lallkörning. Så skulle jag gärna vilja köra lite annat med min frieser. Skulle va kul att ha riktigt fina grejer på honom.

Vet inte var forshaga ligger, men kanske kan vi hitta någon som kan låna lite grejer till dig. :) jag hade gärna gjort det. har fin gigg o bröstsele, svart. Det skulle vara så tjusigt!

Vet inte var forshaga ligger, men kanske kan vi hitta någon som kan låna lite grejer till dig. :) jag hade gärna gjort det. har fin gigg o bröstsele, svart. Det skulle vara så tjusigt!

Tack va snällt!!
Synd bara att de är typ halva landet mellan oss.:crazy:
Bor lite utanför karlstad

bröstselar tror ja inte går att få fast på min rockard. behövs vär ringar att fästa i då? Eller? Sen kör väl iofs jag bara för motionsskull. Inte massa krussiduller =)

Både friesern å travarn funkar bra med travselen iaf. å båda jobbar på bra även om vi inte anstränger oss.

Men har man tänkt sej lite mer "uppvisningskörning" Så förstår jag att man kanske väljer en annnan sele.

Fast man kör ju inte med "riktiga" grejer bara för att det är fint, det är ju snarare funktionen man vill åt. Kör man med travsele får man ju förutsätta att vägen inte går uppför, inte nerför och inte svänger för kraftigt ;)

Fast man kör ju inte med "riktiga" grejer bara för att det är fint, det är ju snarare funktionen man vill åt. Kör man med travsele får man ju förutsätta att vägen inte går uppför, inte nerför och inte svänger för kraftigt ;)

Men travhästar tränas väl i uppför å nedförs backar åxå?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 487
Senast: miumiu
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka