Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej ju trängre hästen står är inte säker last i sig utan säker last är hur den den reser lugnast , förutsatt givetvis att lagar och regler följs .
Nej ju trängre hästen står är inte säker last i sig utan säker last är hur den den reser lugnast , förutsatt givetvis att lagar och regler följs .
Du har helt rätt Tyngdpunkten på stora hästar hamnar högt upp o blir "topheavy". vindkänsliga o om hästen rör sig= som tankbilslast.Vad det handlar om är att begränsa den levande kraften hos lasten i förhållande till fordonet, genom förstängning. Skillnaden mellan att tillåta ett halvt ton en dryg meter upp i luften att röra sig exempelvis +/- 10 cm och att röra sig +/- en halvmeter är rätt stor, och det förhållandet ligger till grund för all lastsäkring. Ju större utrymme hästen har att röra sig på vid en hastig och oväntad rörelse, desto större risk att hästen skadar sig själv och/eller transporten. Vilket, som sagt, behöver vägas mot övriga omständigheter.
Men eftersom du redan Vet Allt ser jag inget behov att diskutera saken mer, det står naturligtvis var och en helt fritt att bedöma trovärdigheten i det jag skriver.
Nu var du lite...Det finns ingen haverikommission som har statistik på hästsläpincidenter. De utreds ej heller även om Polis kommer till platsen. De säkrar bara att inga fler olyckor sker under själva räddningspådraget.Ngn rapporterad olycka där det anses vara en grövre olycka pga avsaknad av mellanvägg . Har ni ?
Du behöver inte ta ut väggen utan bara flytta den åt sidan o fästa den på annat sätt.Idag när jag lasttränade min häst konstaterade jag att hon inte riktigt får plats med mellanväggen, eller hon får plats men jag tror hon känner att hon får för lite utrymme. Vi har en lång bakbom men då måste man ta ut mellanväggen helt. Min fundering är då om det finns några risker med att köra helt utan mellanvägg? Jag tror dock att om hon väl ställer sig bekvämt så står hon ganska stilla.
Vad tror ni? kan jag köra helt utan mellanvägg? Transporten är ganska bred i sig, men det är även hästen För jag vill inte att hon ska åka utan bakbom!
Hur brukar ni köra om ni bara kör en häst, låter ni den stå brett även om den kan stå smalt?
Kom gärna med fördelar/nackdelar
härligt att allt gick bra ^_^ att hästen kissade tycker ju på att hen var ngt så när trygg också(eller bara superduper kissig ).Knapp.
Var iväg idag på sadelprovning och de har gått bra! Gick på snällt både hemma och där vi var. Hon stod jättestilla i transporten det var så vi undrade om hon var kvar i transporten när i körde.
Det var lite pinsamt när hon ställde sig och kissade inne i rummet vi provade sadlar Men men, nöden har ingen lag!
Nu ska vi träna med mellanvägg+helbom. Och så småningom förhoppningsvis med vanlig bom men det tror jag ligger ganska långt fram i tiden..
En del släp har mittstolpe som går att flytta åt sidan o sen sätta den delade v'ägen snett. Alt flytta mellanväggen åt sidan.
Ja, men om jag vore du skulle jag bara flytta mellanväggen åt sidan o ha helbommen. funkar för de allra flesta.Hur menar du? typ att mellanväggen har gångjärn på mitten och så är bara halva väggen sned?
: