Köra travare fast på vanligt sätt, vad tänka på...

a1agnlju

Trådstartare
Hoppas på lite tips nu då jag har beställt sele och rockard till min varmblodstravare. Hon är inte körd på de två åren jag har haft henne, men mycket körd och lite tävlad innan dess.

Jag har tänkt att gå långsamt fram med tömkörning med nya selen och så vidare, så jag tänker inte hoppa i vagnen direkt och inbilla mig att det ska gå hur bra som helst.

Vad ska jag mer tänka på när jag börjar köra hästen.

Sv: Köra travare fast på vanligt sätt, vad tänka på...

Har det inte hänt något tidigare och hon är vettig torde det gå bra men det ät skoj att se ryttare ta ledande tygeltag vilket inte fungerar vid körning.

Har det inte hänt något tidigare och hon är vettig torde det gå bra men det ät skoj att se ryttare ta ledande tygeltag vilket inte fungerar vid körning.
Hon skulle vara snäll att rida och köra enligt säljaren, och säljaren hade rätt när det gäller ridbiten i alla fall. Tyvärr är det en ganska stor tränare som ägde henne tidigare, så av naturliga skäl så finns inte kontakten kvar, så om något har hänt, så är det svårt att ta reda på det. Men eftersom de sade att hon var snäll att köra så tror jag inte att något har hänt. Det enda som var speciellt med henne när det gällde körningen var att hon inte gillade att ha tussar i öronen:D

Jag lovar att jag inte ska försöka mig på att ta ledande tygeltag:rofl:

Tömkör och se vilka kommandon ni ska ha i vagn och se till att de sitter innan ni går till vagnen.
Var beredd på att vissa svängar känns väldigt udda..
Å om du kör ut efter väg eller så och vänder på vägen se upp så de inte blir "startvolt" i hästens huvud.
Ta det lungt så kommer det att gå super!
Anna-Carin

Tömkör och se vilka kommandon ni ska ha i vagn och se till att de sitter innan ni går till vagnen.
Var beredd på att vissa svängar känns väldigt udda..
Å om du kör ut efter väg eller så och vänder på vägen se upp så de inte blir "startvolt" i hästens huvud.
Ta det lungt så kommer det att gå super!
Anna-Carin
Tack för tipset, det ska jag komma ihåg. Lite sådana tendenser när det gäller startvolt kan man märka ibland när man rider också, så det ska jag absolut tänka på.

Det tog nog nogot år at få min kallblodstravare att sluta nypa i vid vändning medsols.

Att verkligen vänja vid bakselen, även med tryck.

Hoppas på lite tips nu då jag har beställt sele och rockard till min varmblodstravare. Hon är inte körd på de två åren jag har haft henne, men mycket körd och lite tävlad innan dess.

Jag har tänkt att gå långsamt fram med tömkörning med nya selen och så vidare, så jag tänker inte hoppa i vagnen direkt och inbilla mig att det ska gå hur bra som helst.

Vad ska jag mer tänka på när jag börjar köra hästen.
Jag tycker ochså du ska tänka på att en med en trevsele så sitter vagen fastsurrad/fastklickad i vagnen. Vad jag förstår så med en "kör"sele så sitter inte skacklarna fast ordentligt? Eller har jag fel här. (eller kanske min kompis, som jag brukar åka med hennes ponnier) Jag vänjer mig aldrig vid att vagnen åker fram och tillbaka när man kör. Mycket obehagligt och jag undrar om inte fler av våra supersnälla travare skulle bli lite på tårna om en vagn skulle spännas för på det viset. Men min kompis ponnier bryr sig inte ett dugg.
gulan

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar