Köra sin ridhäst-ryggmuskler?

QuickStar

Trådstartare
Pållan fick en släng av korsförlamning för en månad sen och vid röntgen visade det sig att hon har Kissing Spines, mitt i sadelläget, 4 kotor. Nåt positivt är att hon inte har ont av dessa och har inga pålagringar eller fula kanter. Framtidsutsikterna är med andra ord ljusa. Och jag ser det snarare som en fördel att jag nu vet om det så jag kan arbeta henne på rätt sätt som förebygger pålagringar och smärtor.

Så, tömkörning är ju jätte bra men vi har sååå fina vägar här som går att köra på så jag kan inte låta bli att leka med tanken om att köra in henne.

Jag tänker som så att ju mer ryggmuskler (eller ja muskler öht) minskar ju risken för ryggproblem så om man kör har man ju också bra koll på HUR hon går och man kan ju även där lägga henne i en korrekt och bra form men hon vid dom tillfällena slipper ha min på ryggen.

Så jag tänkte titta in här o se vad ni mer körkunniga tycker?
Är det en bra idé, tror ni det kommer att ge den effekt jag önskar?
Synpunkter och råd önskas!

Sv: Köra sin ridhäst-ryggmuskler?

Har du tömkört/kört mycket innan?

Eller kan du ta hjälp av någon som har erfarenhet?

Nackdelen med tömkörning och hästar som har ryggproblem är att är man inte tillräckligt kunnig så kanske man inte kan avgöra om hästen jobbar rätt med musklerna och därmed förvärrar ryggproblemen!

Senast ändrad:

Bra idé, nu är det bara själva praktiken kvar då. DU ska utbildas, och hästen ska utbildas.
Man kan köra in med hjälp av kunniga medhjälpare, och man kan lämna bor för inkörning. Viktigt ändå att man blir lite tränad av den som kör in så man inte bara får hem hästen inkörd. Men det förstår du.

Man bygger lite andra muskler när hästen drar, mina brukar ha fina bröstmuskler, länd o rumpa, lår.
Största tipset blir ändå att framförallt bygga det via tömkörningen, med bra övningar och lite bommar får en toppenrygg på mindre än 3 månader.
Har du bra utrustrning nu? Tömkörningsgjord med stående ringar överallt, och minst 16 meters lädertömmar? Bra utrustning underlättar.

Jag började min körkarriär med att köra in min ponny när jag var 13år, hade ingen erfarenhet då men det gick bra ändå :) sen har jag jobbat lite i travstall o kört travhästar. Har tömkört alla mina unghästar så att de är styrbara och ganska välmusklade innan jag suttit på dom första gången så jag har lite koll på läget :) är självlärd från början men har gått både på kurs och clinics efteråt.

Var ute och tömkörde i skogen igår för första gången och hon skötte sig utmärkt, gjorde lite öppna o sluta, lite tempoväxlingar i skritt och lite halter. Var fruktansvärt imponerad av henne och hon tycker att det är riktigt kul!
Ska försöka tömköra varje dag i veckan nu och sen dra lite bildäck i helgen, funkar det bra och snön ligger kvar så ska vi nog till att tolka lite på söndag :)

Har både tömkörningsgjord + sele med brösta och svanskappa. Någon har dessvärre stulit mina lädertömmar :´( så just nu har jag vävband men nya lädertömmar är beställda, borde komma idag eller imorgon..

sen har jag jobbat lite i travstall o kört travhästar

Då tvivlar jag inte en sekund på att du kan det mesta själv!:D :p

Just kissing spines kan jag väldigt lite om.
Antagligen för att jag har hållt på med körning (trav) och det är väl mest ett ridhäst-relaterat problem?

Det enda som jag inte får ihop riktigt..är att om hästens har problem just med kotorna osv..är det inte en otroligt fin balansgång mellan att bygga upp eller "fördärva"?

Jag vet en i stallet som hade just KS på sin pålle.
Hon löshoppade hästen på veterinärens inrådan.

Va skönt att prognosen ser bra ut för din häst och jag håller alla tummar att allting kommer bli bra inom kort!:love:

Ps!
Kom på en annan sak jag har hört just om ryggproblem.
Vi hade en sandgrop där hästarna fick klättra för att bygga upp (rygg) muskler men de fick inte gå nedför utan då gick man en specialväg ner och sedan klättrade man upp.

KS finns väl eg på alla hästar men det men upptäcker det oftast på ridhästar, hästen är ju eg inte byggda för att ha nåt på ryggen så självklart blir det ju slitage där. Sen tror jag att aveln har mycket med det att göra, man har sen några år tillbaka avlat för att få en kortare kompaktare ridhäst och då blir det ju automatiskt mindre plats för kotorna, kotorna blir ju inte färre för att ryggen blir kortare utan mellanrummet imellan kotorna minskar istället. Korta ryggar är mer regel än undantag på fullblod dessvärre - min är rent fbl så klart :/

Jo visst är det en balansgång, hade jag varit "nybörjare" eller inte så erfaren så hade jag hellre sålt hästen än att riskera att förstöra henne.
Men nu anser jag mig vara rätt så duktig så jag tror att jag ska kunna göra det bästa av situationen, som extra hjälp är min lilla loppa väldigt arbetsvillig och trampar under sig och bär upp ryggen i hagen också :D

Har också fått tips om att löshoppa, dock på låg höjd och gärna studs, klättra gör vi mycket.
Tömköra är jätteskoj men jag är lite lat :crazy: och orkar inte gå så länge ute i skogen som loppan skulle behöva var på jag tyckte att sätta vagn bakom vore väldigt nice för min del :)

När jag köpte en unghäst så tränade jag för instruktör i tömkörning och körning med henne. Vi började när hon var två år och slutade att träna för instruktör när hon var runt 4 år. För då la jag ner energien på att förbereda samt tävla henne i hoppping.
Det jag ville ha ut från tömkörningen med henne var att stärka hon i kroppen och förbereda för en enkel inridning.

Nu flera år senare håller jag fortfarande på och tömkör henne, då jag tycker det är kanon kul, samt att hon är så mkt lättare att komma åt från marken, att få hon att jobba korrekt med sin kropp.
Jag tycker över huvud taget att tömkörning är väldigt nyttigt för hästar i alla åldrar och något som jag förespråkar mkt.

Jag tycker självklart att du ska ge dig på tömkörning, men se till att skaffa en instruktör som kan hjälpa dig att få rätt på saker och ting.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka