Köra på fält?

Zqathan

Trådstartare
Jag har inte så bra körvägar tyvärr…:cry:
Men nu har grann gården ”höstat” eller vad det heter (jag är ingen lantbrukare och har ingen jord, pållan är inackorderad så jag är inte så bra på vad det heter)
så jag frågade om jag fick köra på hans fält innan han plöjer upp den, och det var helt OK!:banana:

Var en mäktig känsla när vi stod där ute helt ensamma Pållan och jag med ett jättelikt fält och himlen över oss, inte ens bil ljud hördes, helt fantastik underbart!
Då slogs jag av en tokig tanke…
Det finns ju fler fält lite koll visade att jag till och med skulle kunna packa kaffekorgen och köra på ett par timmars lång tur över fält!:idea:
Men! Problemet är ju att veta vilka som äger resp fält och ha tur att få tag på ägarna och fråga om det är OK..
Så är det någon som vet om man får köra på fält som är ”höstade” enligt allemansrätten eller man måste fråga varje enskild bonde….

Sv: Köra på fält?

Vad jag vet är det endast förbjudet om marken kan ta skada ("tagande av olovlig väg"), men mellan skörd och plöjning torde någon risk för att skada marken knappast föreligga.

Mer information finns här: Hästen och allemansrätten

Man bör tänka på att fältet kan vara "insått", alltså att det inte ska plöjas utan att det kommer att växa upp annat där under våren. I såna fall tar marken skada och det kan vara svårt att se om det är insått. Fråga markägarna är nog säkrast. (stallägaren kanske vet vem som äger fälten).

Fast en del tar ju en andra skörd, men det kanske dom redan har hunnit med söderöver? :o:D
Sen "stubbåkrar" kan ju vara insådda med höfrö för att få hö på året efter.
Så säkrast är nog att prata med markägarna, om inte annat för att inte stöta sig med folk. Hästar kan vara ett rätt infekterat ämne.
Han du pratade med har nog hyffsad koll på vilka som öger andra marker där ikring med. ;)

Prata alltid med markägaren innan. Du vet inte vad som kan finnas på åkrarna. Är det en åker med gräs så har de troligtvis inte tagit andraskörden ännu.
En stubbåker kan det finnas andra grödor dolda i.
Det är svårt för dig som inte kan jordbruket att veta om marken kommer att ta skada eller ej. Så för din och "grannsämjans" skull så prata med markägaren först.

OK! Får rita upp en karta på hur jag tänkt mig, och visa runt förhoppningsvis vet dom markägare/tel numer och att jag får tag i dom också....men det låter som det vore det bästa vill ju inte bli jagad av ilskna bönder med högaflar i högsta hugg:eek:

:banana: fick tag på bonden på fälten bredvid han som jag redan har fått OK av och han i sin tur hade tel numret till nästa!
Och båda sa att det gick bra att jag körde på ders fält:bump:
Så nu har vi mycket att köra på, lite försiktigt räknat kan jag nog köra minst en hel dag utan att vara på sama ställe en ända gång!

Så nu ska vi ut på långtur jag och hästen i helgen:banana:
Vd ska jag packa ner i korgarna förutom fika, en varm tröja och regn jacka några äpplen/morötter och grimma till Pållan förstås?
Bil telefon i fickan har jag alltid + en kniv, något mer?

kommer att köra enbart på stora fält, ingen trafik och inga hemska diken att hamna i.
Däremot vacker natur och mycket fåglar, harar, rådjur och annat spännande:love:
Tips på övningar vi kan göra förutom att köra rakt fram...

Hur länge kan jag köra innan vi behöver pausa?
Jag tänkte mig 2 - 2,5 timmar sedan kaffe paus, är det lagom eller för länge?
tänkte behålla selen på men ta av vagnen och tränset sätta på grimma, vid pausen och låta Pållan beta minst en halvtimme eller nåt när jag driker kaffe och sedan vända och köra hem så att vi totalt är ute ca 5- 6 timmar, (beronde på hur länge vi pausar)
vad tycker ni om det? Är det för länge?
Beror ju lite på vädret också förstås..

Har aldrig någonsin varit på lång tur med vagnen, ska bli så roligt:banana:
Någon som har kört långtur och kan tipsa om praktiska tips?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan på folk. Halmjagandet i år har gått uselt. Vi behöver ju småbalar pga av att vi inte har någonstans att lagra storbalar. Hittade...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 440
Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur