Köra med släp i väggrenen?

Russin8

Trådstartare
När ni är ute och transporterar era hästar, kör ni på väggrenen för att låta andra bilar komma förbi?

Själv tycker jag det är otäckt att köra där. Man vet aldrig vad som står bakom krönet. Och man kan ju inte riktigt tvärnita och väja med häst i släpet. Sen tycker jag oftast att väggrenen är väldigt dålig, gropar och dylikt.

Hur resonerar ni?

MVH Russin8

Sv: Köra med släp i väggrenen?

Man ska aldrig köra ute på väggrenen om man inte har god sikt. Oavsätt släp eller inte.
Sen är väggrenen inte lika stabil som själva körbanan, det finns fall där väggrenen har gett med sig och bilen hamnat i diket.
Bilar bakom får helt enkelt vänta med omkörning tills det passar..;)

Man ska aldrig köra ute på väggrenen om man inte har god sikt. Oavsätt släp eller inte.
Sen är väggrenen inte lika stabil som själva körbanan, det finns fall där väggrenen har gett med sig och bilen hamnat i diket.
Bilar bakom får helt enkelt vänta med omkörning tills det passar..;)

Skönt att höra någon som tycker som jag:)
Det är ju inte bara en gång man fått fingret och liknande för att man inte flyttat på sig:cool:

Vi har aldrig behövt släppa fram någon genom att ställa oss i vägrenen, det har alltid varit de mötande som anser att vi har företräde och kör själva ner i vägrenen så vi slipper det.

Om det är en bred, jämn vägren och jag har bra sikt så går jag ut, men inte annars. Kör inte helt o hållet på vägrenen, utan bara ca 2/3 av ekipagets bredd, så slipper jag dels komma för nära kanten, dels är jag ju inne på vägbanan, vilket innebär att jag inte behöver lämna företräde åt dem bakom (men självklart kan jag inte preja dem hur som helst för det, har någon påbörjat omkörning så får de fortsätta, och jag ger ALLTID tecken innan jag flyttar mig, oavsett håll)

Ja det gör jag, hr aldrig haft några problem att flytta på mig så jag kan släppa förbi folk som kommer bakom.

Är det en smal/krokig väg och det blri ett par bilar bakom mig så stannar jag till här och var på pakeringsfickor och släpper förbi dem, det tar inte längre tid för mig och jag minimerar risken med att det kommer någon som tröttnar på mig till slut och gör en idiot omkörning.

Är vägrenen bred och det är bra sikt... då går jag ner i vägrenen för att släppa förbi bakomvarande trafik ja.... Det gör jag även när jag kör lastbil....

Jag går däremot INTE ut i vägrenen före en kurva eller före ett backkrön, eller om sikten är skymd av andra orsaker. Inte heller om det är korsningar en bit längre fram.

Jag använder mig inte heller av vägrenen under mörker... Det kan finnas gående i vägrenen som inte har reflex eller liknande på sig, eller mörklagda stillastående fordon och liknande.

Men är det dagsljus och sikten fri... då använder jag vägrenen....

Är det dagsljus, fri sikt och en stabil vägren så går jag ut om det behövs men ligger inte och kör där hela tiden.

De värsta syndarna på att försöka tränga ut en där brukar vara lastbilschaffisar - brukar sätta på varningsblinkersen när de går så nära att min häst får panik. En del chaufförer fattar direkt och håller avstånd, andra verkar ha lämnat hjärnan hemma eller så har de aldrig haft någon för de fortsätter att ligga på en meters avstånd typ:(

De värsta syndarna på att försöka tränga ut en där brukar vara lastbilschaffisar - brukar sätta på varningsblinkersen när de går så nära att min häst får panik. En del chaufförer fattar direkt och håller avstånd, andra verkar ha lämnat hjärnan hemma eller så har de aldrig haft någon för de fortsätter att ligga på en meters avstånd typ:(

Nu är jag inte lastbilschaufför till yrket... Men det händer att jag kör lastbil :angel:

Däremot upplever jag när jag kör hästtransport att det är lika illa från både lastbilar och personbilar när det kommer till att försöka tränga....

Enda skillnaden är att lastbilen är så mycket större att den märks betydligt mer när den kryper upp i rumpan på transporten...

Jag har faktiskt helt annan erfarenhet av lastbilar. Jag tycker oftast (ska jag tillägga) att dom visar mer hänsyn än vad "Rally Harry" i BMW eller "Svensson" i volvon gör!

MVH Russin8

Jag har faktiskt helt annan erfarenhet av lastbilar. Jag tycker oftast (ska jag tillägga) att dom visar mer hänsyn än vad "Rally Harry" i BMW eller "Svensson" i volvon gör!

MVH Russin8

Min erfarenhet överlag är att det inte är ett så stort bekymmer överhuvudtaget.... De flesta visar hänsyn....

Men av dem som inte gör det så är det ingen större skillnad på lastbilar eller personbilar....

Jag går ut ifall det är god sikt och bra väg, det alla måste komma ihåg är bara att har du gått ut så måste du vänta på tills du kan gå tillbaka utan att störa, man får ej trycka sig därifrån innan ett krön eller hinder. Det verkar inte alla veta tyvärr.

Eftersom vägrenskörning bara ska företas när det föreligger god sikt (oavsett släp eller ej) kör jag gärna ut och underlättar för övriga OM det är fri sikt.

Jag tycker man är skyldig att underlätta och försöka vara så smidig som möjligt i trafiken.

Kan nog tyvärr inte hålla med dig där, tycker att dom är bättre än bilarna dels så brukar inte lastbilen ligga så nära som det känns. Men alla träffar vi på olika i trafiken.

Hindrar jag trafiken bakom, dvs som jag gör på 90 väg och uppåt. Så kör jag ut i väggrenen när det är god sikt.

Kör jag på en väg utan väggren och det blir kö bakom mig så svänger jag in och stannar vid busshållplatser för att släppa förbi bilarna bakom.

Håller också med om att lastbilschufförer är mkt bättre i trafiken än vanliga personbilsförare. De tackar alltid och gör allt för att underlätta för övrig trafik.

Nog har jag blivit närapå nerblåst i diket flera gånger när långtradare med släp blåst förbi med några dm marginal. Dessutom körde jag ung 80!
Kör ut om jag tycker det är ok låter mig inte tvingas ut.
PL

Eftersom vägrenskörning bara ska företas när det föreligger god sikt (oavsett släp eller ej) kör jag gärna ut och underlättar för övriga OM det är fri sikt.

Jag tycker man är skyldig att underlätta och försöka vara så smidig som möjligt i trafiken.

:bow:
Det gör trafikmiljön SÅ mycket trevligare (och säkrare) om alla hjälps åt! (har för mig att man fick lära sig i körskolan att man SKA underlätta omkörningar osv så långt det är möjligt, dvs hålla höger på körbanan iaf. Vägrenskörning avgör man ju själv)

När ni är ute och transporterar era hästar, kör ni på väggrenen för att låta andra bilar komma förbi?

Själv tycker jag det är otäckt att köra där. Man vet aldrig vad som står bakom krönet. Och man kan ju inte riktigt tvärnita och väja med häst i släpet. Sen tycker jag oftast att väggrenen är väldigt dålig, gropar och dylikt.

Hur resonerar ni?

MVH Russin8

Jag gör alltid det, men så kör jag ofta längs de vägarna & vet exakt hur vägen ser ut.
Det är bra för alla parter att göra så, bilar slipper krypa bakom släpet & du slipper ha bilar med stressade förare bakom släpet som riskerar att åka in i er om ni måste bromsa hastigt.
Jag är extra noga med avstånden från bilar framför & bakom när jag har häst i släpet, men det hoppas jag alla är.

Nu är jag inte lastbilschaufför till yrket... Men det händer att jag kör lastbil :angel:

Däremot upplever jag när jag kör hästtransport att det är lika illa från både lastbilar och personbilar när det kommer till att försöka tränga....

Enda skillnaden är att lastbilen är så mycket större att den märks betydligt mer när den kryper upp i rumpan på transporten...

Ja det finns idioter inom alla kategorier, sist jag åkte på tävling för några veckor sedan så tog dubbelfiliga körfältet slut & då kommer en mindre lastbil bakom oss(b-kort) & trycker sig förbi mej-i MIN FIL.
Tur att det inte var en 70 väg iaf, då hade båda legat i diket:devil:
Kan jag tillägga att jag dessutom har rätt biffig bil oxå,(bredare än medelsvensson) förutom hästsläpet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 038
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar