köra in ridhäst

aglaonema

Trådstartare
Brukar ni köra in era 1-åriga halvblod som ska bli ridhästar? Eller är det bara onödigt då hästen enbart ska bli ridhäst? Är det vanligt att man kör in dom eller är det många som inte gör det? Funderar om jag ska köra in min häst eller om jag ska strunta i det. Blir i så fall att skicka henne långt bort till nån jag inte känner eftersom jag inte vet nån som kör in och det känns inte riktigt så bra. Kanske är det bara en onödig kostnad men jag vet inte.

Sv: köra in ridhäst

Inte för att jag har havlblod men min arabkorsning . Ska köras in för det blir lättare att rida in sedan och det är så roligt att köra i skogen :)

Varför är det lättare att rida in en inkörd häst? Är det bättre att den gått med kärra än att den bara är tömkörd?

Den blir inte bakrädd, den blir van med massa grejer. Se på travhästarna dem bryr sig inte när sadel och ryttare kommer upp på ryggen

Jag ville inte riskera att hästen blir rädd eller något och gör sig illa med vagn och allt efter så jag körde inte in min unghäst. Däremot körde jag in den gamla när hon var 15 år :D

Så jag ser inte att det är för sent, om man säger så. Oftast är de lite klokare när de kommit upp i åren och aningens mer stabila också.

Inte rekomendera att köra in en riden häst!! Visst gick det bra för dej, men många hästar är vana vid att kunna röra sej fritt i sidorna vilket dom inte kan framför en vang och få då panik! Och då slutar det oftast illa! Vana inkörare ger sej inte på äldre hästar (över 6 år) som är ridna, då risken för både häst och inkörare är grymt stor!
Tänk även på att man heller ej skall köra in för tidigt! Visst kan man tömköra men att köra en vagn bakom är ändå rätt ansträngande och kräver då att hästen är ganska "färdig" i utveckligen. Även om travhästar körs in som 2 åringar så betyder inte det att är så man skall göra! Vi rider ju inte in våra innan 3år (ev hösten innan 3 år) även om galoppfolket rider in sina redan vid 1,5-2 års ålder!

Jag vet MÅNGA hästar som blivit inkörda när dem varit ridhäst i många år. Har gått super med dem och dem har gillat variationen,Travhästarna körs in mellan 1-2 år , våran travsto kördes in när hon kom hem till oss som 1 åring,hon är 4 år nu och funakr jättefint och är helt frisk. Man kan börja tömköra tidigt men behöver inte sätta dem bakom vagn föränns dem är säkra i tömmarna.

Inte rekomendera att köra in en riden häst!! Visst gick det bra för dej, men många hästar är vana vid att kunna röra sej fritt i sidorna vilket dom inte kan framför en vang och få då panik! Och då slutar det oftast illa! Vana inkörare ger sej inte på äldre hästar (över 6 år) som är ridna, då risken för både häst och inkörare är grymt stor!
Tänk även på att man heller ej skall köra in för tidigt! Visst kan man tömköra men att köra en vagn bakom är ändå rätt ansträngande och kräver då att hästen är ganska "färdig" i utveckligen. Även om travhästar körs in som 2 åringar så betyder inte det att är så man skall göra! Vi rider ju inte in våra innan 3år (ev hösten innan 3 år) även om galoppfolket rider in sina redan vid 1,5-2 års ålder!

Men nu förstår jag inte riktigt :confused: En häst som varken är riden eller körd är väl också van att kunna "röra sig fritt i sidorna", eller? Varför skulle den få panik bara för att den har blivit riden innan?

Jag har tänkt köra in mitt 17 åriga sto, så snart jag har råd med ordentlig utrustning. Hon är körd, och visst tyckte hon det var lite läskigt med skaklarna i skarpa svängar. Men ingen panik där inte. "Backa, fram, backa fram" Dom säger att jag ska fram okej då, jag skyndar mig" Några snabba steg fram och sen "Puh, jag överlevde" Det är vad jag tror hon skulle sagt om hon kunnat prata :P

Tänker även köra in hennes avkomma, arabkorsning, när han blir större, han är bara 8 månader ännu.

Senast ändrad:

Om du har möjlighet att få tag på Anders Erikssons DVD "Hästens arbete i töm" så handlar den en hel del om att tömköra unghästar innan man rider in dem.
Hästarna får vänja sig vid tömmar som "slår emot" kropp och ben, de får vänja sig vid att ha utrustning på sig och de får vänja sig vid våra hjälper.
Personligen har jag svårt att se annat än fördelar med att börja tömköra dem innan man rider in dem. Sen kanske de inte ska dra vagnar eller göra några tyngre arbeten innan de växt till sig ordentligt.

På skolan körde vi in alla unghästar innan de reds in.
Smidigt tycker jag personligt för då bli de vana vid det mesta som kan ske.

Håller med dig till fullo här :bow: helt OT jag har också en arabkorsning på 8 månader ^^

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama