Köra in på nytt?!

fettso

Trådstartare
Har gjort ett liknande inlägg här för ngt år sedan, men har funderat och skulle vilja fråga igen.

Vi har en Shetlandsponny som vi köpt åt barnen för snart 2år sedan.
Vi föll för honom för att han är så himla charmig, han reagerar inte på att barnen studsar i traven och är världens snällaste i stallet.

Enligt dom som vi köpte honom av så var han inkörd och inte bara det, han var så lugn så det kvittar vad man gjorde han blev inte rädd.:crazy:
Dom berättade att dom bundit honom i en parkbänk vid ett tillfälle och att han då helt sonika gått hem med hela bänken släpandes utan att bli rädd.:confused:
Ja det var alltså ingenting som kunde skrämma honom.
Givetvis provkörde vi aldrig, men sulkyn följde med liksom selen.

Efter ett par veckor med ridning hemma tänkte jag att vi skulle prova det här med vagn.
Jag hade ju kört mkt själv med min ponny som liten, så jag mindes hur allting skulle sitta.
Första gången var min far med så då gick det ganska bra, han ville inte stå still när vi spände för men pappa höll honom hårt.
Jag började med att gå efter vagnen inne i paddocken, han var orolig och sneglade hela tiden bakåt, efter några varv vågade jag sätta mig i vagnen.
Han var uppenbart orolig men efterand lugnade han sig och så slutade vi för dagen.

En vecka senare fick jag den inte så lyckade iden att köra honom själv, hade dessutom mina två döttrar med, vid tidpunkten 3 och 1,5 år gamla.:crazy:
Jag spände för honom själv men hann aldrig få på sida nr två ordentlig innan han började skritta.
Jag försökte prata med honom och ta mig fram till huvudet, men strax var han i sken.
Äldsta dottern befann sig plötsligt i paddocken rakt framför vagnen, jag hann precis styra honom innanför och ta dottern och springa ut.
Oskar skenade varv på varv tills vagnen lossnade, sedan kunde jag ta honom genomsvettig.
Oskar klarade sig utan fysiska skador, vagnen däremot blev skrot och därmed också planerna på att kunna på köra hemma och gå på träningar i körning med honom.

Efter detta har han endast använts som ridhäst, men han är lite bakskygg.
Han blir rädd om det kommer plötsliga saker bakifrån, men vet han bara om att dom finns där går det bra.

Finns det någon chans att kunna köra honom igen?
Jag skulle vilja lämna honom på inkörning hos någon duktig person som har mkt tid och tålamod.
Antar att det skulle kosta skjortan.
Jag tömkör honom mkt och det är inga som helst problem, det roliga är att han vänder precis som att han hade en vagn efter.

Sv: Köra in på nytt?!

Hejsan!
Om ni känner att ni vill kunna köra honom - alltid en fördel med en shettis kan jag tycka, så även vuxna kan jobba med dem - så tycker jag absolut att ni ska göra ett försök!

Det blir till att börja om helt från början naturligtvis. Med medhjälpare med hela tiden så att inget osaligt inträffar. :)

Jag tror nog att det finns en hel del duktiga privatpersoner som kan hjälpa dig utan att det kostar skjortan om du hellre vill skicka iväg honom på inkörning.

Men som sagt, om ni vill kunna köra honom och tycker att det är värt att lägga ner det jobb som krävs så tycker jag inte att ni ska tveka! :bow:

Lycka till!
/Nixehen

Jag tycker det är jätteroligt att köra och det skulle vara kul att jobba honom på det sättet med.
Barnen rider mkt men han hande nog uppskattat omväxling också vill ju jag kunna arbeta honom också!!

Vart kan man hitta personer som sysslar med detta?

Det är bara att börja om igen med körningen,eftersom han redan är ok med tömkörningen så kan du ju börja med att ha släpa efter honom.
Enkelt att bygga själv och skulle den gå sönder så är det bara att göra en ny:D

Jag tror nog din vän kommer bli körbar igen, men det kommer ta tid och tålamod.

Jag håller själv på med mitt ena sto som varit med om något för många år sedan. När jag köpte henne darrade hon av skräck så fort hon hörde ljudet av lokselen. Nu har hon börjat vänja sig vid skaklar igen och det känns som hon kommer vara körbar snart igen.

Något som hjälpt mig mycket är att jag har en valack som är otroligt stabil framför vilken vagn som helst och tillräckligt stark för att hålla stoet när hon blivit nervös. Jag har alltså knytit fast stoet i valacken när jag varit ute och kört, då har hon vant sig vid ljudet av selen och vagnen och hon har vant sig vid att känna skakeln mot sidan av kroppen samtidigt som hon kunnat gå ifrån det läskiga en bit och haft en kompis som hela tiden visat henne hur ofarligt allt är.

Jag har hållt på ungefär en gång i månande med henne i genomsnitt så därför har detta projekt hittills tagit mig 4 år, men jag har inte bråttom utan tar det när det känns rätt för min egen del.
Har heller inte haft tillgång till medhjälpare så då tar det lite extra lång tid.

/M

Jag vill hellre lämna iväg honom till ngn kunnig person så det blir riktigt gjort.

Jag tycker att du kan testa att köra in honom igen.
Min pålle blev jätte rädd för isen i vintras men nu när vi har kört honom igen så har han inte alls varit rädd.(Han sprang skenande ut i skogen).
Han har dock blivit körd mycket innan.Så jag kan tänka mig att det beror lite på det.Sen förstår jag inte riktigt varför du gick ut från paddocken.

...hon va ju tvungen att ta ut sin dotter på 3 år så klart.

Ja jag tog ut min dotter, där fick hästen komma i andra hand faktiskt.

Jag skulle inte vilja köra den hästen.... så liten han är men skena kan han och lita på honom till körhäst åt dina barn är verkligen inte att rekommendera. Ha honom till ridning och tömkörning och vill ni köra så köp en annan häst och se till att provköra honom ordentligt innan köp. Det är inte värt tiden, pengarna, tålamodet och risken att ändå få en osäker häst som kan ställa till det ordentligt om det vill sig illa. Sorry.

jag måste faktiskt hålla med eufemia där även om det är tråkigt.. Det kräver jättelång tid och engagemang för att få honom säkert körbar igen.
Och absolut inte med barnen..
Jag vet! för jag sitter i samma sits som du..man ska inte underskatta en shettis..
mvh jag.

Tyvärr så håller även jag med där,
Låt bli att köra den igen. Jag har flera gånger fått såna hästar på träning och jag har kunnat köra dom. men av säkerhets skäl tvärt avrått ägaren från att använda hästen till annat än ridning. rätt vad det är flyger den iväg i sken igen, det kan gå månader till och med år, men med säkerhet så kommer den att skena igen, och då kanske ni inte har sån otrolig tur som ni hade förra gången. Det är inte bara er säkerhet det handlar om häller. en liten ponny med vagn plöjer ner vad som finns i dess väg om den sätter fart.
man måste inte till varje pris köra sin häst. och det blir väl ingen kul tur med barnen när man oroas av att ponnyn ska sätta i sken. jag får ont i magen bara jag hör det och då har jag ändå sysslat med inkörning i femton år och har suttit bakom skenande hästar ett fler tal gånger inklusive en gång med shettis och det gick lika smattrande fort det som en stor häst. dessutom har jag lärt mej av misstagen och kör alltid in en ny häst jag får hem oavsett hur välkörd den ska ha varit innan.

sätt er in i hästens situation också, han har ju faktiskt varit med om ett riktigt stort trauma. skulle du själv vilja göra något sådant igen då. har du tex blivit överfallen i en mörk gränd så sitter det på nät hinnan hela livet. Hästen förstår inte situationen så som vi gör. den ser och tänker allt i bilder. när vagnen hamnar i det läget då den har blivit skrämd och får samma bild på näthinnan så blixtrar flyktinstingten igång. vi kan dämpa genom träning men den där bilden kommer alltid finnas och förknippas med flykt.
Det är inte för inte som man talar om häst minne!

Jag tycker det är jätteroligt att köra och det skulle vara kul att jobba honom på det sättet med.
Barnen rider mkt men han hande nog uppskattat omväxling också vill ju jag kunna arbeta honom också!!

Vart kan man hitta personer som sysslar med detta?

Hejsan jag jobbar med inkörningar, i skogen med häst mm och med som du skriver mycke arbete o tålamod så kan det säkert gå att köra honom i gen. om du går in på "andra hästrelaterade tjenster på sidan 4 så hittar du min annons -Körkurser, innkörningar, problem med din häst mm. Hör av dig om det låter intresant / "Jessica"

Liknande trådar

Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 445
Senast: Cilva
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 379
Senast: Zarro
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka