Köra en islandshäst (gångartsfråga)

bettysmatte

Trådstartare
Detta hör möjligtvis hemma på körning, men det är "islandshästspecifikt" så jag provar min tråd här först! Min islänning är ung (7 år), men en sådan typ som tar allt med ro. Hon har varit mycket tömkörd hos uppfödaren, och även lite körd med rockard hos förre ägaren som bara ägde henne i ett år (skulle väl knappast tro att man kan kalla henne riktigt "inkörd" dock). Jag har köpt rockard och hon verkar stormtrivas med att köras, nästan mer än att ridas :) . MEN, hon är väldigt glad för att gå i pass i stället för att trava, även när man rider. Jag har fått hyfsad bukt med det vid ridning nu, förutom de dagar som hon har lite mer bråttom. Hur gör man när man kör för att hon ska välja trav i stället för pass?? Finns det något bättre att göra än att bara sitta och sakta av varje gång hon tar pass, och berömma när hon travar? Det känns tjatigt och tråkigt, och jag vill ju inte ta bort glädjen hon visar när hon drar vagn heller. Om ni har några bra tips, så tar jag tacksamt emot dem!!

Sv: Köra en islandshäst (gångartsfråga)

Inte så insatt i körning, men för att få en häst och trava istället för passa när man longerar/tömkör så brukar man spänna in dem. Kanske det hjälper vid körning också?
Ett annat alternativ som funkar vid ridning/tömkörning är att göra små serpentiner längs med vägen. Trava i lite uppförslut, men skritta i nedförslut.
Framför allt. Se till att det funkar klockrent vid ridning först innan du kräver att det ska funka vid körningen. Mycket longering och volter.
Det finns en gammal tråd här någonstans om just travträning, läs den oxå.
// Cicci

Jag skulle nog gjort samma sak som jag gör vid ridning av en passbunden häst; samla den i tölt och låta den jobba så berömma och låt den komma längre ner och sedan brukar de vilja trava som avslappning när de blir trötta i "töltmuskulaturen". Trava i uppförsbacke gör jag när jag rider men jag tror att vid körning får den i så fall inte vara lika brant. Man måste ju känna efter och observera hästen så den inte överansträngs. Tyngre skor fram under en-två perioder för att hjälpa den hitta takten, samt samtidigt lätta 6 mm travsko bak. Framtån kan få vara max 1 cm längre än vid normalverkad hov och bakhoven max 1 cm kortare. OBS! Det handlar om en begränsad tid för att underlätta för hästen att hitta takten. Därefter bör man stegvis återgå till nomalverkning och -skoning. Och man måste tänka på att skynda långsamt!

Senast ändrad av en moderator:

Har inte någon hjälp att ge men lånar tråden lite om det är OK?
Ni som kör era isisar vad har ni för vagn att rekommendera? Funderar på att köra in vår vallack och undrar över vagn? Rockard från Börjes? Häst eller ponnystorlek? Hur många orkar en medelstor häst dra? Någon som vet?

Beror lite på vad man är ute efter. För gångartsträning är en lätt vagn typ travsulky bra men en lätt rockard går också. Tänk bara på att ju tyngre vagnen är (och ju tyngre lass) ju mer framtung blir hästen då den skall dra. Dessutom är det ju tufft för hästen när den skall bromsa i nerförsbacke. Vagnen bör vara i ponnystorlek. Hur många en islandshäst orkar dra är högst individuellt och beror också på vagnen och terrängen. En rockard är inte så lämpligt att vara många i. Så fort man har en 2-hjulig vagn så behöver man balansera vikten hur man sitter så man varken tynger ner eller "lyfter" hästen. Vagnen i sig måste också vara balanserad. Tänk på att hästen gärna går mer åt traven till om den körs mycket. En travaktig 4-gångare kan bli mer travaktig eller tom tappa tölten om den inte också ridtränas mycket. På en passaktig häst som inte är lågställt byggd kan man få en positiv effekt, men påverkan är individuell, som alltid. Just nu har jag ingen islänning jag kör men de är annars mycket duktiga och starka dragdjur, även för skogskörning och jordbruk. Deras ringa storlek jämfört med tyngre arbetshästar, bedrar ofta. De kan mer än man tror och är oftast väldigt arbetsvilliga.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar! Har en passig häst som kanske kan förbättra sina gångarter?! Menar det framförallt som kul grej då han inte kommer få någon bra tölt men ändå är en alldeles underbar häst :love: Det låter som att en ponny-rockard skulle kunna vara något att satsa på då? Vet du något om dem från Börjes?

Jag kör ett sto med mycket starka passanlag och det går bra.
Hon travar av sig själv efter ett tag utan att jag gör något alls.
Och jag har en fjärdad storhästrockard från Börjes och är mycket nöjd med den.

Jag vill ha bilhjul och fjädring på den rockard som jag åker i.
Det känns bekvämast och mest robust så.

Jag vet att det var en tråd för ett tag sedan som handlade just om körning och hur det påverkar gångarterna. Försök söka den.
:-)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Körning Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon...
Svar
3
· Visningar
1 983
Senast: Sryoqwe
·
Körning Islänning. 4 år. inriden i april. inte mycket tiden sen dess. men hållt på att köra in vid sidan om. så idag så här han blivit körd...
Svar
5
· Visningar
1 702
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka