A

Alazan

Var iväg på en ko clinic i helgen, var premiär för mig och min andalusier :) Var skoj att äntligen få arbeta med dem, och hästen var lugn och snäll. Är det någon annan här som brukar arbeta med kor? Vad brukar ni öva på? Hur ofta? Det föddes lite nyfikenhet kring det här, skulle vara kul att höra andras erfarenheter och tips :rofl:

Sv: Kor

Hej,

Nja i Sverige är det inte många som ARBETAR med kor dagligdax eller nästintill. Dom är ganska lätt räknade, typ.
Dock finns det ju idag ganska många intresserade som med jämna intervaller rider på Clinics, kompisgäng som tränar ihop och "tränar" varandra etc etc.
Mycket beror ju på var man bor. Där jag bor (i Storstan) finns det ju av naturliga skäl inte direkt närhet till att träna på att rida på kor. Jag får åka 8-10 mil enkel resa till det närmaste stället.
En del bönder kan vara lite "tjuriga" på att man lånar deras kor oxå så det gäller att hitta på någon bonde som har förtroende för en.

Fast viktigast av allt är att man själv har gott omdöme. Annars har man kossor överallt.

Ett bra sätt att lära sig mera om kor och att driva dem är att gå på clinics. Har man inte råd att ta med häst alla gånger så kan det vara god ide att bara sitta på läktaren och titta på. Man lär sig mycket genom att lyssna och iaktaga.

Efter ett tag så brukar det ge sig och man kan hitta alternativa sätt att kunna driva kor. Typ lika barn leka bäst.... Man brukar hitta dom med liknande intressen bara man är lite ihärdig.

RHA är en rikstäckande klubb som särskilt ivrar för koklasser och timed events. Där kan du få hjälp att komma vidare.

mvh Eva

glömde...

Något som kan vara bra att tänka på inför "kovallning" är att hästen är mycket lydig och välriden.
Vidare att rollbacks flyter på bra och att hästen håller ner huvudet och inte kastar när du gör dem.

mvh Eva

Min granne har kor, och han sagt att jag får testa lite på hans kor. Sån tur har jag :) Det var skönt att hästen skötte sig så snällt, jobbigt med de hästarna som blir agressiva och stegrar sig på korna, sparkar och bits. :crazy:
Nä, här i Sverige är det väl inte många som verkligen arbetar med boskapen, men det finns ju en del som har ett brinnande intresse för det. Tyvärr så får många åka långt för att få chansen att prova. Att kolla när andra rider är ju som du säger super! Har läst och sett en massa program och filmer om detta, så lite har man väl snappat upp. Men sen är det ju precis som med allt annat, alla har sina åsikter och sitt sätt att arbeta på.
har du tränat mycket med kor själv?

Hej

Vi har en fäbo i Dalarna som vi driva med hästar bl a.. Första år had vi bara hästar men korna lärde rätt så fort att ta sig till myr. Då kom in fyrhjulingen/bil/på fot/ och en hink med foder:D . Men i våras så köpt vi en Cattledog valp och i år hoppas vi att med hjälp av honom så kan vi använder bara hästar igen. Korna är lös Mitten på maj till bete är slut (sept/okt). Vi har Gps på de så vi ser vart de tar vägen och det brukar vara dagligen att de ta sig från fäbodet. Så det är bara slänga hästarna i transportet och åker till badblatsen var det var (för de) jätte fint med gräss och vatten. :crazy: Tur att fäbodet är nära till våra gård så det är lätt att komma till de. Vi har mil på mil av skogs vägar att ridar på och det är sälan att vi träffa bil trafik. Det är faktis mysigt att att hålla på så här och avslapande (stavning?). På vinter är korna på lösdrift och vi förbreda oss med hunden at fössa korna runt i deras hage. Tyvär är hästarna oskod på vinter så vi har inte inkopplat dem än.

I usa så tävlade jag mycket med team penning men har inte börjat med detta här i sverige. Det är bara nu som jag ser att jag har chansen att göra så. Vi ser om vi kan skapa en team här i dalarna!

Låter härligt! Hoppas ni får ihop ett dala-team! :D Håller tummarna för er!

I Julita inte så långt ifrån Katrineholm projekteras det just nu för en stor anläggning med inriktning på ko clinics /träning/ tävling på kor. Förhoppningsvis blir projektet genomfört och anläggning byggd inom något/några år. Själv tycket jag att om man intresserad av att jobba kor med häst så ska man börja med att jobba / flytta korna till fots på backen så att man själv får en känlsa hur kor beter sig och reagerar på tryck innan man sätter sig i sadeln. Vore kul att få veta om din Andalusier (PRE ?) visade någon vallningsinstinkt/cowsense, långt ifrån alla Quarterhästar gör det.

bonefish skrev:
I Julita inte så långt ifrån Katrineholm projekteras det just nu för en stor anläggning med inriktning på ko clinics /träning/ tävling på kor. Förhoppningsvis blir projektet genomfört och anläggning byggd inom något/några år. Själv tycket jag att om man intresserad av att jobba kor med häst så ska man börja med att jobba / flytta korna till fots på backen så att man själv får en känlsa hur kor beter sig och reagerar på tryck innan man sätter sig i sadeln. Vore kul att få veta om din Andalusier (PRE ?) visade någon vallningsinstinkt/cowsense, långt ifrån alla Quarterhästar gör det.

Vad kul! Hoppas att det blir av! :) Jag har själv jobbat med kor lite förut, så man vet ju lite hur de reagerar och uppför sig, och det håller jag med dig om att det är en bra idé. Märkte också hur viktigt det var sen att fokusera på kon så att man verkligen läser av den. Tittar man på annat så tappar man den ganska snabbt.
Själv var jag ganska nöjd med min häst, vi är ju långt ifrån proffs, var ju första gången. När korna släpptes in i ridhuset spetsade han öronen och ville fram till dem. Alla andra utom en backade och ville därifrån. Sen var han snäll mot korna, många hästar stegrade sig över korna och bet dem. Min var kanske lite för snäll, men å andra sidan så var han väldigt lugn, många hästar är hetsiga och då blir det en väldig röra i flocken och det är lätt att man tappar flera kor. Men det här är mina åsikter och jag är ju nybörjare, så jag vet inte riktigt vad som anses bra av en domare. Tränaren sa tyvärr inte så mycket om något ekipage...:crazy: Skulle gärna vilja lära mig mer.

Well done ! Låter som din häst skötte sig jättebra, just så ska det gå till , stilla och lugnt utan att störa korna. I Cutting skall en häst premieras för sin förmåga att lugnt gå in i hjorden utan att störa hjorden eller det djur som skiljs ur. Både i Cutting och Working Cowhorse blir det poängavdrag om hästen biter eller sparkar en ko, i Cutting också poängavdrag för häst som springer in i hjorden och sprider den. Lycka till i fortsättningen !

bonefish skrev:
Well done ! Låter som din häst skötte sig jättebra, just så ska det gå till , stilla och lugnt utan att störa korna. I Cutting skall en häst premieras för sin förmåga att lugnt gå in i hjorden utan att störa hjorden eller det djur som skiljs ur. Både i Cutting och Working Cowhorse blir det poängavdrag om hästen biter eller sparkar en ko, i Cutting också poängavdrag för häst som springer in i hjorden och sprider den. Lycka till i fortsättningen !

Tack! :) :bow: Nu blev jag lite nyfiken också, antar att du också arbetar med kor? Bor du i Närheten av Katrineholm? Tänkte eftersom du visste om den där blivande anläggningen....

Jo jag håller på lite med kor ! Nej jag bor inte i närheten av Julita eller Katrineholm men vi är en ganska liten grupp som håller på med koklasser i Sverige så inte alltför svårt att hålla sig underrättad av vad som är på gång..

bonefish skrev:
Jo jag håller på lite med kor ! Nej jag bor inte i närheten av Julita eller Katrineholm men vi är en ganska liten grupp som håller på med koklasser i Sverige så inte alltför svårt att hålla sig underrättad av vad som är på gång..

Nä, det är sant ;) Får hoppas att det blir något i Julita :rofl:

Kul med fler ryttare som är sugna på ko-träningar.

Kolla på rha.nu och klicka på t ex Övriga träningar så får du upp en hel del träningar. Under vintern har bla jag arrangerat träningar en gång i månaden för Per Larsson på Hanaskede i Axvall (mellan Skara och Skövde). Träningarna kommer att fortsätta utomhus med trolig start i slutet på maj.

Det är lite lurigare att få tag på kor att träna på under tidig vår. Korna ska ut på bete och man vill gärna att de ska vara ute ungefär en månad innan man börjar träna på dem.

En sak som är mycket viktig är att ha ett riktigt bra staket och då menar jag inte eltråd eller taggtråd. Det ska vara ett riktigt staket som korna varken kan gå igenom eller hoppa över. Sedan är underlaget mycket viktigt för att hästen inte ska tappa fästet och halka eller ramla.

Jag var med min stallägare på ko-träning för Per Larsson för tre eller fyra veckor sedan och då väcktes även mitt intresse.
Min nuvarande häst skulle inte fixa det men kanske min andra.

Ni som håller på med teampenning,,,ska ni vara med på Greva eller HC?

Vi åker till Greva nu i slutet på april då ovanstående ska vara med och tävla och även på HC.

Åh, måste nog flytta till Dalarna...Det låter så härligt och jag skulle ju så gärna vilja vara med i ditt team... Tyvärr finns det väl inga jobb där för mig så jag får leta vidare här, har en bekant som ordnar clinics med kor så vi kanske kan hänga med där sen...

Skoj! :D Jag blev erbjuden en plats på en veckas lång clinic för honom i sommar, men jag var tvungen att tacka nej :crazy: Men nästa år kanske! :idea: Hoppas att det går bra när din kompis tävlar!

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 753
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
26 257
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka