Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker att det är galet att sätta ut trehjulingar och leksaker och sånt, för när det väl står ett barn där vid sin trehjuling som har stått där i flera månader så kanske jag inte reagerar eftersom att jag är så van vid att se den där trehjulingen eller cykelflaggan varje gång jag åker förbi.
Visst det funkar absolut den första tiden men människan är ett vanedjur. Och jag tror att det är farligt att göra så där, för som sagt, när barnet väl står där kanske jag inte reagerar bara för att den "alltid stått där"...
En tanke bara
Just blomlådor tycker jag iofs är en av de sämre varianterna, inte minst eftersom de kan motverka sitt syfte genom att skymma lekande barn. Hellre asfaltbulor/-strängar i så fall, även om jag inte är förtjust i sådant heller. Dessutom behöver man komma ihåg att det inte bara är att placera ut hinder på eget bevåg, eftersom man då får problem med Trafikförordningen 2:10:Nja jag tycker det är smartare att sätta ut väghinder/farthinder som ex dom där lådorna man kan sätta upp.
Men vad händer om bilisten regerar med att svänga, rent impulsivt och utan att tänka?
Nja jag skulle tänka både en och två ggr innan jag skulle göra något dylikt, dessutom känns det inte speciellt lagligt att med flit orsaka trafikfara?
Hur bra som helst om man vill orsaka trafikolyckor. Har man lite hjärna låter man bli att slänga ut föremål i vägbanan. Fortkörare ska hanteras av berörd myndighet och inte av självutnämnda trafikpoliser.
Barn ska inte leka på vägar eller gator. Väljer man att bosätta sig vid en väg får man se till att hålla barnen från vägen.
Det är dock inte lagligt, men det vet du säkert om.
Vi tänker olika på den är punkten helt klart, dvs om risken med att kasta ut föremål framför bil.
Du kan ju missa ett litet djur ( ex katt ), nu spekulerar jag som du förstår och jag håller fast vid att det för mig är ett dåligt råd att bryta lagen..
Nu ska du inte dra hela poliskåren över samma kam tycker jag, att en polis säger åt dig att bryta lagen betyder inte att poliskåren står bakom det.
Om du blir anmäld, tror du den polisen står upp för det han sagt då?
Att kommunen vägrar sponsra till lådor gör mig dock riktigt matt, jag menar det enda dom behöver göra är att bistå med material och ett godkännande. Att bygga ihop och håll koll står den som begär lådorna för.
Visst,det är olagligt,men då märker man vad polisen tycker om dessa hastigheter i bostadsområden..
Sådär resonerar jag också - VAD är det för skillnad på om det är jag som med berått mod sparkar ut en boll på vägen jämfört med om ett barn får till en snedträff?Först och främst så behöver man ju inte kasta ut bollen om det är andra bilar/människor i närheten(det kan man nog tänka ut själv,man behöver inte skriva allt med bruksanvisning...)
Men..
Om bilisten svänger och något händer,då har han åkt för fort och klarar inte av situationen,helt uppenbart!
Och då tackar jag min lyckliga stjärna för att det var en gammal boll och inte mitt barn som han mejade ner i panik för att han kom för fort och ej kunde reda ut situationen!
Och kan föraren tänka sen..så kanske han inte gör om det..jag räddade ett oskyldigt barns liv från en vårdslös bilförare!
Uppsåt. ..Sådär resonerar jag också - VAD är det för skillnad på om det är jag som med berått mod sparkar ut en boll på vägen jämfört med om ett barn får till en snedträff?
Vi bor på en kulle kan man säga, och krönet är precis vid vår infart.
Dessutom är det bra om man ger råd att man samtidigt förstår att man uppmanar till olaglig handling och kanske också förklarar det.