Kör problem

_moa_

Trådstartare
Jag har en shetlandsponny som jag kör. Hon har nu kommit in i en av hennes jobbiga perioder, som kan komma ibland. Hon har nu fått för sig att det är extremt onödigt att röra sig framåt. Det spelar ingen roll vilket håll vi går på, från stallet eller mot stallet. Hon stegrar och när jag river fram henne blir hon sur och backar, står det ett träd så backar hon helt enkelt in i det. Jag vet inte hur många gånger vi varit inne i träd den senaste veckan. När jag kör i paddocken går hon bra, utom att hon drar heeeela tiden, men mot slutet när hon har sprungit i typ 30 minuter kan hon skritta lite och träna.

Jag börjar tycka detta är ett problem nu. Vill kunna köra henne ute utan att hon ska bråka som en galning. Hon gör likadant om jag tömkör eller går med henne, men då kan jag bråka med henne på ett annat sätt än vad jag kan med vagn. När vi väl kommer framåt ute så får jag inte stopp på henne. Hon springer tills det passar henne att stanna. Jag har prövat ett pelham till henne, men det funkar inte alls så jag kör på mitt tredelade.

I paddocken svara hon ganska bra på hjälperna, hon svänger när hon ska i alla fall, men även där är det ett problem att få stopp utan att behöva dra som en idiot. Jag är så van att rida så jag vill gärna ställa henne och jobba henne i form, men det kanske inte går på samma sätt i körningen som i ridningen? I kurvorna vill hon gärna ställa sig utåt. Tyvärr har jag ingen tränare eftersom jag inte hittat någon här inärheten:cry:

Alla tips är uppskattade!:bow:

Sv: Kör problem

Det måste finnas tränare i Borås trakten, kolla på kuskringens hemsida under tränare.
I övrigt så låter det som du har en häst som behöver lära sig veta hut (om den nu inte är rädd för vagnen, vilket den inte borde vara om den är lika dan med tömkörning)
En häst som körs skall jobbas på samma sätt som med ridningen, och en körhäst skall alltid arbeta i rätt form på tygeln. Skilnad är att det är mycket svårare för en orutinerad kusk att komma åt hästen när den är i vagn.
Jag brukar alltid säga att jag började med körning för att det var så jädra enkelt att rida!:banana:
/M

miamiamia skrev:
Det måste finnas tränare i Borås trakten, kolla på kuskringens hemsida under tränare.
I övrigt så låter det som du har en häst som behöver lära sig veta hut (om den nu inte är rädd för vagnen, vilket den inte borde vara om den är lika dan med tömkörning)
En häst som körs skall jobbas på samma sätt som med ridningen, och en körhäst skall alltid arbeta i rätt form på tygeln. Skilnad är att det är mycket svårare för en orutinerad kusk att komma åt hästen när den är i vagn.
Jag brukar alltid säga att jag började med körning för att det var så jädra enkelt att rida!:banana:
/M

Jo, veta hut skulle hon verkligen behöva. Folk måste ju tro att jag slår ihjäl min häst när vi är ute och tömkör. Tror det kan låta en del eftersom jag slår spöt i marken när hon försöker vända, dom tror säkert jag står och drar till henne:o

Det är jääätte jääätte svårt att komma åt henne! Så fort man petar med spöt för att få henne och jobba med bakbenen drar hon iväg:crazy: Det är ju kul att hon gillar att köra, men hon behöver inte tycka att det är sååå kul:angel:

Ska kolla in på kuskringen:)
Tack för ditt svar!

miamiamia skrev:
Kanske vore det bättre om du gjorde det:idea:

Jo, kanske. Hon blir bara så förbannad och jag är rädd att jag inte kan klara av situationen.

Jag älskar körning och ibland funderar jag på att skola om min islandshäst till körhäst också;) I början tyckte jag att det var as lätt att köra, men nu när jag börjat ha lite mer krav på mig och hästen har det blivit jätte svårt!! Men det är sååå kul:)
Nä nu ska jag inte svamla mera, nu ska jag upp till stallet och slå ihjäl min häst:angel:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 905
Senast: Ajda
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar