Kör olycka

Sv: Kör olycka

Lika OT...

Det där låter faktiskt helt oseriöst. Visst kan försäkringsbolaget kräva polisrapport men då skall det gå lika bra att göra anmälan i efterhand. I många situationer kan ju inte försäkringstagaren anmäla skadan (jag handlägger ju bland annat överfall och när någon förs medvetslös till akuten kan man ju inte gärna kräva att de skall göra polisanmälan innan de tuppar av liksom) omedelbart av olika skäl...

Tråkigt att du har en så dålig erfarenhet av ditt försäkringsbolag! Så där ska det enligt mig i alla fall inte gå till!

Lika OT...

Det där låter faktiskt helt oseriöst. Visst kan försäkringsbolaget kräva polisrapport men då skall det gå lika bra att göra anmälan i efterhand. I många situationer kan ju inte försäkringstagaren anmäla skadan (jag handlägger ju bland annat överfall och när någon förs medvetslös till akuten kan man ju inte gärna kräva att de skall göra polisanmälan innan de tuppar av liksom) omedelbart av olika skäl...

Tråkigt att du har en så dålig erfarenhet av ditt försäkringsbolag! Så där ska det enligt mig i alla fall inte gå till!

Det var helt oseriöst och alla vi känner som håller på med försäkringar kliar sig i huvudet och ser frågande ut...
men jag bytte till ett bolag som känns riktigt bra och som har gett oss bra support...
La över försäkringarna till samma bolag som jag har företagsförsäkringarna i och fick en hel del rabatt t.o.m. Alla försäkringarna blev bra mycket billigare, blir ju en del försäkringar med 7 fyrbeningar och ett gäng sportbilar...
tilläggas kan att jag INTE raggar fler kunder åt det bolaget (ordnar försäkringar på bilarna vi säljer och vägrar täckna på det bolaget, de förlorar garanterat massor på det)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
har inte läst alla inlägg men jag arbetar FÖR polisen (obs ej polis), och har nyligen haft upp en grej angående bristande tillsyn av hund. Kan meddela att inte många poliser kan denna lag heller så BE dom LÄSA lagen om tillsyn av hundar (har kommit en ny nu).

Det jag kunde förstå gäller är att:
När en hundägare brister i sitt strikta ansvar ska Jourhavande polis skriva ett PM om händelsen vilken diarieförs i polisens allmänna diarie (alltså ingen brottsanmälan). Om det så inträffar igen att ägaren inte sköter sig kan man då utfärda ett föreläggande, alltså t.ex. att hunden måste ha munkort eller alltid koppel utomhus (även på privat mark). Men ett föreläggande måste alltså föregås av ett diariefört PM. om föreläggandet missköts kan polisen ta beslut om hundförbud eller andra saker t.ex. omhändertagande av hund.

Med detta vill jag säga att det är i första hand försäkringsbolaget som reglerar kostnaderna för olyckan, men att kontakta polisen är ju alltså inte fel ifall de missköter sig fler gånger.

Vid närmare eftertanke undrar jag om du kanske kan göra en trafikmålsanteckning hos polisen eftersom hästar är fordon. Detta är för försäkringsbolagen också, värt att kolla upp!

Du pratar i nattmössan kan jag säga - läs på bättre!

Nu är frågan, Eftersom det är allmänväg där. Så ska väl dom med hunden få betala skadorna på kärran + selen? Eftersom dom hade hunden lös?

Skönt att ni klarade er utan större skador!
Som hundägare har man strikt ansvar för sin hund så på frågan om hundägaren ska betala så är svaret: JA.

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 766
Senast: Milosari
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 322
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka