Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nån som kan hjälpa mig och förklara hur jag ska kunna koppla ihop den här lampan (bild 1 o 2) med den här kontakten (bild 3)
1,2
3
Du ska köpa antingen en jordad (för att uttaget är jordat) eller ojordad (för att lampan verkar ojordad?) lampkontakt på till exempel clas ohlson, ta bort den svarta fyrkantiga grejen och montera dit lampkontakten i stället. Sen ska du sätta i lampkontakten och förnöjt utropa "Tänt var det här!"
Tre sladdar = jordad.
Två sladdar = ojordad.
Är det två grön/gula sladdar eller är det bara en som ser ur som om det var två sladdar?Nån som kan hjälpa mig och förklara hur jag ska kunna koppla ihop den här lampan (bild 1 o 2) med den här kontakten (bild 3)
1,2
3
Det är inte svårt alls, men om det blir fel kan det blir väldigt fel...)
"Det är inte alls svårt men gör du fel kan du DÖ!"
Kan det finnas två separata jordsladdar? Låter skumt. Är det något hemmabygge?@Tora Det är 2 grön/gula och en svart.
Kan det finnas två separata jordsladdar? Låter skumt. Är det något hemmabygge?
Ja det tror jag också. Men två jordade kablar på en vanlig lampa?Min tanke också, väldigt skumt. Jag misstänker dock att den svarta borde innehålla båda de andra två?
Ja det tror jag också. Men två jordade kablar på en vanlig lampa?
Gör den det? Jag tyckte det såg ut som om båda sladdarna gick till brytaren. Men i så fall är det okej.Om du tittar på bilden ser du att jordkabeln från brytaren går ner till armaturröret, och jordkabel nr två går från armaturröret till sockel mao en helt normal jordning.
Uttaget i taket är INTE jordat, utan det är ett uttag för två lampor/takfläkt med lampor.
Om du tittar på bilden ser du att jordkabeln från brytaren går ner till armaturröret, och jordkabel nr två går från armaturröret till sockel mao en helt normal jordning.
Uttaget i taket är INTE jordat, utan det är ett uttag för två lampor/takfläkt med lampor.
Om jag hade haft en dylik kabeluppsättning med brytare, skulle jag klippt bort brytaren, skala bort 3cm av det svarta höljet så jag frilägger ledarna, och kopplat till en vanlig 2stift kontakt utan att använda jord. Evt kontaktat elektriker för att dra jord till uttaget i taket.