Koppla lampa??

lisa412

Trådstartare
Nån som kan hjälpa mig och förklara hur jag ska kunna koppla ihop den här lampan (bild 1 o 2) med den här kontakten (bild 3)

1,2
IMG_0789_zps594a68df.jpg
IMG_0795_zpsda0d0ec8.jpg

3
IMG_0791_zps4a1b1d80.jpg

Nån som kan hjälpa mig och förklara hur jag ska kunna koppla ihop den här lampan (bild 1 o 2) med den här kontakten (bild 3)

1,2
IMG_0789_zps594a68df.jpg
IMG_0795_zpsda0d0ec8.jpg

3
IMG_0791_zps4a1b1d80.jpg

Du ska köpa antingen en jordad (för att uttaget är jordat) eller ojordad (för att lampan verkar ojordad?) lampkontakt på till exempel clas ohlson, ta bort den svarta fyrkantiga grejen och montera dit lampkontakten i stället. Sen ska du sätta i lampkontakten och förnöjt utropa "Tänt var det här!" :)

Tre sladdar = jordad.
Två sladdar = ojordad.

Jordad lampkontakt:

Champion_Lampkon_4af41b4d0848f.jpg

Ojordad lampkontakt:

koppla-lamppropp-med-kabel__44692_PE140440_S4.JPG

Du ska köpa antingen en jordad (för att uttaget är jordat) eller ojordad (för att lampan verkar ojordad?) lampkontakt på till exempel clas ohlson, ta bort den svarta fyrkantiga grejen och montera dit lampkontakten i stället. Sen ska du sätta i lampkontakten och förnöjt utropa "Tänt var det här!" :)

Tre sladdar = jordad.
Två sladdar = ojordad.

Nej. Grön/gul är alltid jord. I den där dosan är svart två sladdar (fas och nolla), och den gröngula jord.

Var extra noga med att den gröngula sitter fast ordentligt överallt, om de andra lossnar blir det mörkt, och jorden lossnar är lampan en säkerhetsrisk. (Och snälla, låt bli att skruva i el om ni inte är väldigt säkra på hur det ska göras. Det är inte svårt alls, men om det blir fel kan det blir väldigt fel...)

Ja det tror jag också. Men två jordade kablar på en vanlig lampa?

Om du tittar på bilden ser du att jordkabeln från brytaren går ner till armaturröret, och jordkabel nr två går från armaturröret till sockel mao en helt normal jordning.

Uttaget i taket är INTE jordat, utan det är ett uttag för två lampor/takfläkt med lampor.

Om jag hade haft en dylik kabeluppsättning med brytare, skulle jag klippt bort brytaren, skala bort 3cm av det svarta höljet så jag frilägger ledarna, och kopplat till en vanlig 2stift kontakt utan att använda jord. Evt kontaktat elektriker för att dra jord till uttaget i taket.

Senast ändrad:
Om du tittar på bilden ser du att jordkabeln från brytaren går ner till armaturröret, och jordkabel nr två går från armaturröret till sockel mao en helt normal jordning.

Uttaget i taket är INTE jordat, utan det är ett uttag för två lampor/takfläkt med lampor.
Gör den det? Jag tyckte det såg ut som om båda sladdarna gick till brytaren. Men i så fall är det okej.

Om jag hade haft en dylik kabeluppsättning med brytare, skulle jag klippt bort brytaren, skala bort 3cm av det svarta höljet så jag frilägger ledarna, och kopplat till en vanlig 2stift kontakt utan att använda jord. Evt kontaktat elektriker för att dra jord till uttaget i taket.

Precis så hade jag också gjort.

Liknande trådar

Hemmet Kommer uppdatera denna tråden när det är dags för nästa rum, men vi börjar med mitt sovrum. Det som sticker ut taket är två sladdar...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Nu står vi i startgroparna hoppas jag för att renovera vårt icke helt funktionsdugliga badrum från -80. Men jag tar gärna emot tips om...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 025
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 082
Senast: SaraXX
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 389
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar