Koppla hunden!

nidron

Trådstartare
Så har det hänt igen, min hund blev i förrgår påhoppad av en lösspringande labrador. Hunden bet sig fast i min hunds hals och ville absolut inte släppa taget, varpå jag fruktade för att halspulsåldern skulle komma till skada. Ägaren verkade måttligt intresserad av att komma till undsättning men fick efter ett bra tag loss sin hunds käkar från min hunds hals.

Det hela resulterade i att mind hund fick ett 1,5cm djupt sår i nacken(labradorens tand i underkäken tog dock i halsbandet, tack och lov, som gick sönder) och att min mamma fick ett stort jack av ett bett i vaden när hon försökte ingripa, samt åtta timmar på djursjukhus och sjukhus. Veterinär- och medicinkostnader samt ersättning för förlorad lön(sjukskriven mamma) kommer antagligen kosta uppåt 8000:- .

Om hunden hade varit kopplad, eller slitit sig hade det varit en helt annan sak. Men att hunden var lös gör mig urförbannad.

Polisens åsikt: ”Hundar ska vara kopplade, såvida de inte OVILLKORLIGEN går fot.”
Så jag ber er: Koppla hunden och visa att ni tar ansvar för både er hund och er egen ekonomi.

Sv: Koppla hunden!

Det är inte du som skall betala vet räknignen utan ägaren till Labradoren. Va tråkigt för dig att sådant händer :( Jag vet att man ska ha hunden kopplad mellan 10 mars till nån gång i aug men inte att den behöver gå fot när den är lös utan det räcker att ägaren har så pass stor kontroll på sin hund att den inte sticker. Tråkigt nog hade inte denna hundägaren det och det är så trist när man råkar ut för sånt..

Självklart ska ägaren av labradoren stå för alla kostnader och gör han inte det så blir det polisanmälan direkt.

Det jag citerade om villkoren är, som sagt, polisens ord. Däremot kan man väl diskutera vad begreppet "fot" innebär, med tanke på det du säger. Jag såg dock idag en kvinna med en lös hund som sprang 30m framför henne och både jag och min vovve tyckte det var väldigt obehagligt och valde en annan väg. Bor man mitt ute i skogen går det väl bra att släppa vovven, men om man bor i ett samhälle med andra hundar förstår jag inte varför ett flexikoppel inte skulle gå lika bra.

nidron skrev:
Självklart ska ägaren av labradoren stå för alla kostnader och gör han inte det så blir det polisanmälan direkt.

Det jag citerade om villkoren är, som sagt, polisens ord. Däremot kan man väl diskutera vad begreppet "fot" innebär, med tanke på det du säger. Jag såg dock idag en kvinna med en lös hund som sprang 30m framför henne och både jag och min vovve tyckte det var väldigt obehagligt och valde en annan väg. Bor man mitt ute i skogen går det väl bra att släppa vovven, men om man bor i ett samhälle med andra hundar förstår jag inte varför ett flexikoppel inte skulle gå lika bra.

Ah va bra då...så du inte trodde att du skulle betala kostnaderna.
Njaa har man ordentlig pli på sin hund så ska man inte behöva ha den kopplad..Det är min åsikt :)

usch :3
hatar personer som inte har sina hundar kopplade. En sak skulle det vara om hunden verkligen lyssnar och lyder. Men annars ska man ha hunden kopplad. 'Min' hund gillar att vara lös, men det är sällan han är det p.g.a han lyssnar inte. Är han lös, så är det innanför grindar.

Sådant gör mig enormt irriterande.

Carat skrev:
usch :3
hatar personer som inte har sina hundar kopplade. En sak skulle det vara om hunden verkligen lyssnar och lyder. Men annars ska man ha hunden kopplad. 'Min' hund gillar att vara lös, men det är sällan han är det p.g.a han lyssnar inte. Är han lös, så är det innanför grindar.

Sådant gör mig enormt irriterande.

Hata är väl ett lite starkt ord kanske..Det finns ju de som tränar att ha sin hund lös och då kan såklart saker och ting hända men en sådan sak som att det blir så olyckligt som för TS det är ju en helt annan sak.

Jag håller med Flinisen om att man kan ha hunden lös om man har kontroll över den. Om man ropar på den ska den komma på direkten och inte 10 sekunder senare.. Om man inte vet om sin hund väljer att springa iväg till den andra hunden ska man heller inte ha hunden lös.. Då kan man hålla sig till inhängnade hagar, eller absolut hundfria ställen! Så att sådant inte sker.:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 335
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Där jag bor finns det 3 hundägare som älskar att träffas ute på gården och dricka kaffe medan deras hundar (modell medelstor - stor)...
2
Svar
35
· Visningar
4 357
Senast: Calazirya
·
P
Övr. Hund men jag har tyvärr spätt på ryktet om att dom är livsfarliga hundar:( Jag har en liten kille på 6 månader. Dom här senaste dagarna har...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
19 631
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar