Koppeltvång?

Myzan87

Trådstartare
När måste man ha en hund kopplad?
Och när får den gå lös (givetvis att den kommer på inkallning och inte går allt för långt bort)?
Måste man ha den kopplad även på sin egen tomt trots att den stannar där eller om man är i närheten ute på tomten?

Vi fick utskällning idag när vi hade våra hundar lösa. De är lugna, lydiga och de jagar absolut inte vilt. Hjortarna kan gå i trädgården och min hund springer aldrig efter dom om jag skulle släppa ut henne (har hänt flera gånger av misstag). Gubben sa att man var tvungen att alltid ha dom kopplade men vi vet att han själv inte följer detta. Varken han eller frun kopplar sin egen hund trots att man ber dom om det när man möter dom :meh: Givetvis kopplade vi våra hundar innan vi mötte dom.

Är det någon ny lag om att man alltid måste ha koppel på dom?

Jag vill ha "kött på benen" på vad som gäller och inte gäller och Buke brukar vara bra att få rätsida på saker.

Sv: Koppeltvång?

Så här står det i vår kommun,

Den som har hand om en hund har skyldighet att följa vissa regler. Undantagen är ledarhund för synskadad person, räddningshund eller polishund i tjänst.
Hundar ska hållas kopplade inom följande områden och på följande tider:
Centrumfyrkanten i Umeå
På allmän badplats och i särskilt iordningställda skidbackar, slalombackar, kälkbackar, skidspår och motionsslingor.
Under tiden 1 maj till och med 15 september i park eller plantering.
Koppel
Tikar ska under löptid hållas kopplade inom hela kommunen, det behövs däremot inte inom inhägnade områden. När en hund inte hålls kopplad ska den ha halsband på sig med ägarens namn, adress och telefonnummer.
Hundar får inte vistas på begravningsplatser, lekplatser gallerior och innetorg. Föroreningar efter hundar ska plockas upp på badplatser, trottoarer, gång- och cykelvägar, i anlagda parker och på grönytor, det vill säga ytor där regelbunden gräsklippning sker.
Tillsyn regleras i lag
Tillsyn av hundar regleras i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter och i jaktlagen och jaktförordningen. Under tiden den 1 mars-20 augusti ska hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året ska hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt. I förordningen om miljöfarligverksamhet och hälsoskydd (1998:899) sägs att husdjur och andra djur som hålls i fångenskap ska förvaras och skötas så att olägenhet för människor inte uppstår.

Det här hittade jag om kommunen jag bor i. Dock var jag ute i skogen utanför stan och det är ingen motionsslinga.

Att ha hund i Ängelholms kommun
Våra stora och fria parkytor erbjuder många möjligheter till spring och lek för dig som hundägare såväl som för din hund. Men du som hundägare har också ett stort ansvar när du och din hund rör dig på stadens allmänna park- och gatuområden.

Foto: Ismar Zvirkic
Hur du och din hund blir bemött beror till stor del på hur du beter dig mot omgivningen. Därför är det självklart att du alltid håller du hund under uppsikt och kopplad när situationen så kräver det. Självklart plockar du också upp hundbajset efter din hund.
De lokala ordningsföreskrifterna om hundar gäller för hundägare eller den som tillfälligt har hand om hund. Undantagna är ledarhundar för synskadade eller för polishundar i tjänst.
Hundar ska hållas kopplade inom följande områden:
Hembygdsparken
Utmärkta motionsspår, till exempel i Kronoskogen
Alla idrottsplatser i kommunen
Alla kommunens lekplatser
Tikar som löper ska hållas kopplade inom hela kommunen, dock gäller inte detta inom inhägnade områden. När en hund inte hålls kopplad ska den ha halsband på sig med ägarens namn, adress och telefonnummer. Samma sak gäller när en hund vistas utomhus.
Hundar får inte vistas på:
Begravningsplatser
Allmänna badplatser (från Sibirien till och med badplats norr om piren, Magnarps badplats, från Vejby udde till hamnen samt Västersjön, nordvästra delen) under badsäsong (15 maj till 15 september).
Allmänna försäljningsplatser under en tid då torghandel pågår.
Mellan 1 mars - 20 augusti ska hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Även under resten av året ska hundar hållas under uppsyn så att de inte driver eller förföljer vilt, när det inte används vid jakt.
Om du träffar på lösspringande hundar ska du kontakta polisen.
Hundbad
Hundar får ej vistas på allmänna badplatser eller utomhusbad, med vissa undantag. Om hundar och badplatser kan du läsa under rubriken Stränder och badplatser i högerkolumnen.
Hundrastplatser
I Ängelholm finns det två inhängnade hundrastplatser. En i korsningen Industrigatan/Nybrovägen och en i korsningen Tordönsgatan/Västanvindsgatan.

När måste man ha en hund kopplad?
Och när får den gå lös (givetvis att den kommer på inkallning och inte går allt för långt bort)?
Måste man ha den kopplad även på sin egen tomt trots att den stannar där eller om man är i närheten ute på tomten?

Vi fick utskällning idag när vi hade våra hundar lösa. De är lugna, lydiga och de jagar absolut inte vilt. Hjortarna kan gå i trädgården och min hund springer aldrig efter dom om jag skulle släppa ut henne (har hänt flera gånger av misstag). Gubben sa att man var tvungen att alltid ha dom kopplade men vi vet att han själv inte följer detta. Varken han eller frun kopplar sin egen hund trots att man ber dom om det när man möter dom :meh: Givetvis kopplade vi våra hundar innan vi mötte dom.

Är det någon ny lag om att man alltid måste ha koppel på dom?

Jag vill ha "kött på benen" på vad som gäller och inte gäller och Buke brukar vara bra att få rätsida på saker.
Är väl klart du kan ha hunden lös på din egen tomt,skit i dom där och sköt era hundar bara:)

Du får väl egentligen alltid ha hunden lös (om inte kommunen har egna regler på vissa platser)? Koppeltvångslagen innebär inte att den måste ha ett fysiskt koppel, men den skall vara lika "kontrollerad" som en kopplad.

Nope, ingen ny lag. Det gamla 1mars-20aug gäller fortfarande, då din hund inte får störa vilt i skogen. Det gäller i och för sig året om.
Plus att varje kommun har sina egna regler vad det gäller hund.

I de flesta kommuner råder koppeltvång (fysiskt koppel) i tätbebyggda eller stadsplanerade områden, löptikar skall alltid vara kopplade. I nästan alla naturreservat skall hundar vara kopplade, i den mån de är tillåtna öht.

Hade en fundering under morgonpromenaden. Passerade ett område med radhus, där det bor folk med hund. I början av området står det "förbjudet att rasta hundar" , betyder det att min hund ej får gå på toa där och att jag i kortkoppel kan gena genom området, eller betyder det att jag inte alls får vistas med hund där? :) Tänkte på de som bor där måste ju ta sig in och ut med hunden

Dessa områden kan man naturligtvis gå igenom, då som transportsträcka, dvs kort koppel, ingen tidningsläsning o inget kissandes o bajsandes.

Hade en fundering under morgonpromenaden. Passerade ett område med radhus, där det bor folk med hund. I början av området står det "förbjudet att rasta hundar" , betyder det att min hund ej får gå på toa där och att jag i kortkoppel kan gena genom området, eller betyder det att jag inte alls får vistas med hund där? :) Tänkte på de som bor där måste ju ta sig in och ut med hunden

Har en sådan skylt på ett träd 10 m från min gräsmatta och altan. När jag skaffade hunden så frågade jag områdesansvarig vad exakt den innebar. Var rädd att valpen skulle hinna sätta sig där någon gång.

Fick förklaringen att då var det ju bara att plocka upp. Skylten mer hänvisade till att man inte skulle rasta hunden...dvs låta den kissa, bajsa, springa lös eller leka där med flit. Utan precis som Vallhund säger...man gör sitt bästa för att passera utan att störa eller lämna efter sig något. Just där går många med sina hundar upp till skogen. Innan hade de haft problem med hundskit på våra gräsmattor och lösa hundar som gick upp nära altanerna :)

Sen har nog olika områden sina tolkningar och gränser för dessa skyltar.

Senast ändrad av en moderator:

Kl och lite OT

Men körde förbi en kvinna idag som springer efter den nu ganska tungt trafikerade E14 straks ovanför Åre. Vägen har ingen trotoar och alla som varit i Åre, stockholmsveckan vet hur trafiken kan fungera (eller inte fungera rättaresagt). Kvinnan hade en hund helt lös som sprang mellan 50 och 75 m framför henne medans hon själv joggar med hörlurar. Jag som bilist blev riktigt nervös. Oavsett koppeltvång eller ej och oavsett lydnad så bör man väl ändå ha hunden inom rimligt avstånd och alla gånger in vid sidan i sådana situvationer? Vad vet jag som bilist vad denna människa har för lydnad på hunden eller hur säker hunden är vid sidan av vägen? Och för att klaga lite extra hade det heller inte skadat med någon typ av reflex på den svarta hunden trots dagsljuset.

Vad skulle hända om jag kört på hunden? Det måste ju ändå ansetts som hennes fel oavsett om hunden befunnit sig vid vägrenen eller ej?

nejfy. Hon kan inte ha varit speciellt rädd om sin hund. Jag har en lydig hund som vet att hålla till kanten och vad det betyder, absolut förbjudet att gå ut på vägen då jag säger kanten. Oavsett om jag vet att han är lydig 99% av fallen och inte går ut på vägen, hade jag ALDRIG vågat riskera den där 1%....

nejfy. Hon kan inte ha varit speciellt rädd om sin hund. Jag har en lydig hund som vet att hålla till kanten och vad det betyder, absolut förbjudet att gå ut på vägen då jag säger kanten. Oavsett om jag vet att han är lydig 99% av fallen och inte går ut på vägen, hade jag ALDRIG vågat riskera den där 1%....

Precis min tanke, min tik som jag hade var stensäker på "sidan" vilket innebar just vägkanten men jag skulle trots det aldrig riskerat att ha hunden så pass långt före i den situvationen, även om hunden är säker så är ju omgivningen allt annat än säker och vad som helst kan hända. Vist kan vad som helst hända oavsett men både som hundägare och bilist hade jag personligen tyckt att det känns bättre att ha hunden invid en när man möte trafik.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 924
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 456
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2
  • Autistisk bror