Koppelträning

Donnorna

Trådstartare
Jag har en valp på 8 veckor som jag har provat gå lite i koppel med och det går väl sådär hon vill inte riktigt följa efter mig och kopplet, stannar bara och tittar på mig med en besvärad blick... jag låter henne ha halsbandet på inne så hon ska vänja sig vid det iaf...för det kliar ju så mycke :angel:

hur har ni gjort för att lära valparna att gå i koppel? nå bra tips?

Sv: Koppelträning

Valpar brukar (iaf vid 8v) vara ganska förarbundna. Då får man passa på att ta kontakt med dem och berömma dem över det. Det tror jag du fixar galant!

Själv fick jag min 4 månader gamal och extremt självständig, jag har fått legat i en del. . .

Har du prövat att låta henne vara lös istället. ? Så unga valpar brukar som "kopparbergsEmme" skrev vara mkt förarbundna, och följer efter en när du går. Ta vara på den korta tid som detta varar innan valpen kommer på att man inte behöver följa efter matte. ;o).

Jo jag har henne mycke lös och så typ hela tiden men hon måste ju lära sig koppel också, men det kanske man inte behöver ha så bråttom med? :confused:
och är väldigt duktig på att komma när vi ropar åt henne även om hon lämnar oss längre och längre sträckor...

Ta det kort intervaller, ofta.

Gå och prata med henne så hon har kontakt med er så ger ni beröm.

En valp orkar ju inte hur länge som helst ;)

ok... ungefär som jag gör nu, går med koppel kanske en gång om dagen när hon ska ut och kissa, alltså bara en liten stund. :)

Tänkte lite på inkallning och sånt, ska man ge godis till hon när hon kommer när man ropar? eller räcker det med beröm?

I början ger jag alltid godis, sedan börjar jag variera mellan godis och beröm.

När de sedan kommer upp i trots åldern eller om jag märker att de har en tendens att inte komma har jag lina på, bara för att kunna stanna dem.

Men lär man dem inkallning från valpben(barnsben) så brukar detta inte bli något problem..

Senast ändrad:

aha okej men då ska jag börja med det! mamma min sa även att man kan ha en pipleksak i fickan som hon verkligen älskar och om nånting skulle vara mer intressant så piper man bara och intresset riktas mot mig... jag ska lixom alltid vara det roligaste i valpens lilla värld! :idea:

Jag skulle på ett milt sätt "tvinga" valpen framåt med kopplet och när den följer med berömma i kombination med mycket kontaktövningar. Det brukar gå relativt fort och smidigt.

Lite samma princip som när man rider "ta och ge".

aha okej men då ska jag börja med det! mamma min sa även att man kan ha en pipleksak i fickan som hon verkligen älskar och om nånting skulle vara mer intressant så piper man bara och intresset riktas mot mig... jag ska lixom alltid vara det roligaste i valpens lilla värld! :idea:

Det där har jag inte tänkt på! :idea: Åh vad jag hoppas på att hitta en pipleksak som min blivande valpis älskar...

Du har väl precis fått hem valpen och mycket mer än ut och kissa är det väl knappast frågan om antar jag. Min erfarenhet är högst begränsad (min valp är 4 månader) men han var vid den åldern inte särskilt benägen att gå några rundor alls.

Mitt råd är att följa valpen nu, du kan styra den senare dit du vill gå. Världen är gigantisk för din valp nu, låt den gå dit den vill, följ mjukt efter och låt tiden visa er längre rundor efter din plan.

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 047
Senast: Pilot
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 467
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 678
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka