Sv: Koppel vs lös ?
Jag tycker nog att de flesta kopplade hundar är mer eller mindre problematiska att kontrollera på olika sätt. Men samtidigt, har man en hudn som går att kontrollera så kanske man också väljer att ha den lös istället för att ta ha den kopplad.
Min personliga åsikt är att man ska jobba med hunden lös redan som valp - ffa som valp! Eller rättare sagt hela livet, hela tiden. Detta för att bygga en relation baserat på förtroende och förståelse från båda håll, med sig själv som trygg ledare. Att man skapar en sorts naturlig kommunikation sins imellan så att det blir självklart för hunden att det är så det fungerar. Detta för att hunden ska vara trygg och må bra, men också för att underlätta för sin omgivning. Det är inte kul för andra hundägare att behöva gå åt sidan vid hundmöten för att den andre hundägaren måste kämpa med att hålla sin hund borta från den mötande. Eller som jag, som fick min hund påhoppad av en stor rottis för att ägaren, trots att det var en karl, inte hade en chans att hålla emot när hunden gav sig på min.
Sålänge djuren mår bra och ingen i omgivningen behöver lida i onödan (en del saker får man förstås stå ut med, vi lever trots allt under samma himmel), så tycker jag att det är upp till var och en. Jag kopplar min hund i folkmassor och jag tar honom intill mig vid hund och människomöten av ren respekt. Men jag har honom lös i största möjliga mån. Jag har ingen lust att hoppa runt i skogen, klättra på stenar och köra fullt race i galopp hela promenaderna, så jag tycker inte att jag har rätt att hålla honom kopplad. Varför promenera om hunden bara får traska på i sakta mak på plan mark?