Koppar farligt?

C

Chough

Vet inte riktigt om tråden ligger rätt men..

Fick världens påhopp idag av en i stallet då hon reagerade över att jag hade ett bett med koppar i. (har ett tredelat d-ringsbett med kopparrulle)

Hon sa "Du vet väl att koppar är förbjudet i människomunnar eftersom det är giftigt".

Jaha, men varför fins det då kopparjärn som man fodrar med?
En annan i stallet använder till och med det.

Jag ser inget behov i att ge extra koppartillskott till min häst. Har läst tidigare att någon tandläkare uttalat sig om att för mycket koppar är giftigt för hästen.

Men ett bett där en liten del består av koppar, som hästen har i munnen kanske 3 timmar per vecka (rider inte alltid på det bettet) kan väl ändå inte göra så att hästen blir förgiftad av koppar? Och hur ska kopparn lossna från bettet? Jag kan förstå att det kanske kan åka av lite om hästen biter väldigt mycket på kulan. Men det är inga större mängder vi pratar om.
Att det dessutom finns som fodermedel betyder väl att en viss mängd koppar är nödvändigt i kroppen och om jag då inte ger någon extra koppar till min häst borde det väl vara bra att han kanske får i sig lite, lite koppar genom bettet?

:confused: :confused: Någon som kan reda ut detta för mig?

Är så trött på denna människa i stallet för hon skall jämt lägga sig i allting och börja predrika om vad hon vet osv osv... :crazy:

Hästar är väldigt okänsliga för kopparöverskott. Max toleransgräns anges till 2400 mg per 100 kg o dygn, dvs 12 g per 500 kg häst o dygn. För att komma upp i den dosen får hästen tugga i sig koppardelen i rask takt.
PL

Vad jag har hört och läst av experter så är väl kopparbett ett bra alternativ om hästen t ex inte accepterar bettet, eftersom det bland annat främjar salivproduktionen... eller kommer jag ihåg fel? :confused:

Jag vet att människor kan få diaréer med mera ifall det är mycket koppar i t ex dricksvattnet (har man nydragna vattenledningar i koppar kan man få poblem med det) men att hästar inte skulle kunna ha kopparbett låter väldigt överdrivet!

Njä...jag har aldrig hört något sånt, fick höra av veterinären på jobbet att man bla. la ett kopparmynt i vattenkoppen till ston som hade svårt att gå i brunst (sas väl att de var bla. kopparbrist som kunde bero på att som inte gick i brunst)...& jag antar att de är ofarligt i och med att hon sa så!!

Okej tack för svaren! :) då behöver jag inte oroa mig för det. Alltså kanske bara positivt om han får i sig lite koppar..

Då är det denna personen i stallet som som vanligt utger sig för att veta allting bäst.. :smirk:

Stämmer att koppar kan öka produktionen av saliv, det man kan avråda ifrån är att använda bett helt tillverkade i koppar men att en liten del är i koppar spelar faktiskt ingen roll.

Bett som tillverkade helt i koppar, kan ge hästar munsår. Dock långt ifrån alla reagerar med detta, men det är som sagt inte ovanligt.

Jo, jag tänkte närmast på sådana här bett som är gjorda i "vanlig" metall, men har två "kopparrullar". Ett bett helt gjort i koppar har jag nog aldrig sett! :) Mässing däremot.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist