Köpenhamn

cherie

Trådstartare
Ska till Köpenhamn över nyår och vill ha tips på vad man kan göra och se i staden! Vill jättegärna ha tips om restauranger också, kanske särskilt till nyårsafton... Inget för fint bara, då känner jag och sambon oss lite malplacerade ;)

Sv: Köpenhamn

Uppepå radio och telemuseet 5 våningar upp finns en jätte härlig resturang/fik där man har världens utstikt över hela Kphn. God mat!

Resturanger så försök att gå en gata ifrån Ströget så hittar man lite guldkorn. Bufféer finns det i massor, och oftast väldigt gott.

Beroende på var ni bor tycker jag ni ska ta er ner till fisketorvet (köpcentrum), mysigt och fina butiker. Sen är Tivoli, Nyhavn m.m. helt klart mysigt med.

Jag tipsar alltid om Glyptoteket :) Fint stället och caféet drivs av kvinnan som har serien Det söta livet på SVT :) Angående restaurang så vet jag att mamma tog med mig på ett trevligt stället på Christianshavn som ägs av familjen som driver Castello. Ska fråga henne om den sen om jag minns. Inne på Christiania finns det också trevliga restauranger och det är trevligt att promenera där. Favoritstället inne på Tivoli är La vecchia signorina som är en fancy pizzeria typ, med mycket god mat!

Tack för tipset! Sambon är intresserad av utsikter så det var ett bra tips! Där får vi äta någon dag!

Vi bor på Nørre Søgade men vi kan nog ta oss runt lite varstans. Skriver upp dina tips. Tack!

Är det ett konstmuseum Glyptoteket? Ingen av oss är särskilt konstintresserade, men det är ganska något särskilt med just Glyptoteket?

Du får gärna fråga din mamma om restaurangen. Saken är ju den att vi egentligen borde boka bord för någon restaurang på nyårsafton så vi blir glada för mer specifika tips, men såklart jättebra med tips om områden där bra restauranger finns (för de andra dagarna) :)

Passar på att putta upp tråden och höra om det finns någon mer med tips :)

Mamma kom ihåg restaurangen, och den ligger visst på Nyhavn :D http://www.zeleste.dk/ Om ni vill köpa gott fikabröd eller vanligt bröd så rekommenderar jag http://www.lagkagehuset.dk/ (ligger nära Metro-stationgen på Christianshavn), deras thebirkes är urgoda!

Glyptoteket är ett konstmuseum ja, och jag tycker själv att hela atmosfären där är urtrevlig, men om man inte är konstintresserad alls blir det nog inte så kul.

Om ni gillar shopping av småsaker, typ som från TGR så gå till Söstrerne Grene på Ströget. De har typ allt och lite till :D http://www.grenes.dk/

finns något som heter Rundetornet (eller liknande) att gå upp i med. Ligger mitt i smeten typ :)

Jopp det gör det, och där får man gå och gå och gå :p Det är inga trappsteg utan är byggt för häst och vagn så det är en lång spiralsluttning liksom :)

Besök Tivoli!
Belive it or not är ganska kul, och så finns Tussauds vaxmuseum..
Hard Rock café och en mängd mysiga gator och fik på vägen! :)

Vilka bra tips ni kommer med!! Skriver upp vartenda ett :)

Någon som har några smultronställen vad gäller caféer eller andra saker också?

Jag firade nyår i Köpenhamn för ett par år sedan. Kommer inte ihåg vad restaurangen vi åt på hette, men vill varna lite för Rådhusplatsen. Jättevackert med fyrverkerierna vid tolvslaget, men när vi var där var det kaosartat. Fyrverkerier sköts upp hur som helst vilket slutade med att jag och en kompis blev träffade av en raket och fick tillbringa större delen av nyårsdagen på Rigshospitalet.

Någon som har några smultronställen vad gäller caféer eller andra saker också?

Det är ut utanför centrum som gäller för att hitta icke-turistiga smultronställen ;).

Tjili pop! Blandning mellan pub/bar och café och suuupermysigt :).
http://www.tjili.dk/

På Værnedamsvej finns det en massa mysiga caféer och resturanger. Till Granola går alla kändisar till exempel.

Om ni vill på bar eller klubba lite så är Kødbyen det bästa stället, massor av ställen att välja på. Det finns också många fräcka restauranger där.

Världens mysigaste jazzbar ligger dock faktiskt rätt centralt. Ett måste är att prova deras specialitet: Gin och tonic med gurka och svartpeppar :d.
http://www.lafontaine.dk/

Och självklart måste ni till Christiania. Världens mysigaste lilla oas! Det finns en supermysig liten restaurang som serverar ekologisk och vegetarisk mat till en spottstyver i ett litet vitkalkat hus, "Morgenstedet" heter den. Kan vara svår att finna, men fråga er fram.

Åh vad många tips, tack! :) Jättemysigt med jazzbar också.

Vad innebär "utanför centrum" för dig? Jag tänker att i så väl Stockholm som alla andra stora städer finns det ju massor med smultronställen centralt, men väldigt sällan i de allra mest centrala delarna/gatorna. Jag har ju inga problem alls att röra mig mellan stadsdelar i mer centrala Köpenhamn men åker nog helst inte ut 20-30 min till förorterna. Men förmodar att det inte var så du menade heller? :)

Och jag ska tänka på det där med fyrverkerierna och befinna mig på en säker plats vid tolvslaget. Vi brukar åka utomlands över nyår och har redan blivit avskräckta av raketerna i Berlin, det var också helt galet. Sedan dess håller vi oss helst inomhus eller utanför stan på någon utsiktsplats. Har ni några tips kring ev ställen att spendera tolvslaget på förresten?

Jag menar typ utanför Strøget-området :).

Tjili-pop ligger på Nørrebro, Værnedamsvej och Kødbyen på Vesterbro och Christiania på Christianshavn, men det är fortfarande inne i stan :).

Kom i tanke om att ni ju måste äta smørrebrød också! Tivolihallen ligger centralt, är ett av de äldsta ställena som serverar smørrebrød och ska vara riktigt bra också. Mindre turistigt (läs: svindyrt) än många andra, typ dem i Nyhavn. Nyhavn är jättefint att strosa i, men jag undviker helst själv resturangerna, då de vet hur man lurar folk prismässigt.
www.tivolihallen.dk

Funderar lite på tolvslaget och återkommer!

Kommer inte riktigt på någon bra lösning med tolvslaget, annat än att gå ett par gator väck från rådhuset (det skjuts bara tätt på Rådhusplatsen), så slipper ni få dem i fejan men kan ändå se :). Ner mot hamnen är det nog lugnast. Inne i Tivoli är det ju också första parkett.

Annars tror jag det brukar skjutas runt søerne (sjöarna) också.

Jag vill helst röra mig utanför Strøget-området så var inte alls orolig över sådana tips! Kikade lite på en karta nu och det ser toppen ut. Ekologisk, liten mysig vegetarisk restaurang kommer låta som musik i sambons öron, den måste vi pröva :) Både hamnen och sjöarna låter ju mysigt att vara på nyår, vi gillar vatten och det är ju extra fint med allt glitter på himlen :) Tiovoli kanske också skulle vara bra (där inne får man inte skjuta förmodar jag?).

Liknande trådar

Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 948
Senast: Myrten
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 991
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
339
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
774
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar