Köpeavtal eller fodervärdsavtal?

K

Kira2002

Jag måste tyvärr sälja min travarkille pga olika omständigheter och då han är en tämligen speciell kille har jag specifika krav som inte alla kan eller vill leva upp till.
Har så hittat en tjej som verkar vettig och som jag kan tänka mig att sälja till men så kom frågan om betalningen upp... Hon har inte möjlighet att betala honom nu utan vill ha på foder för senare köp. Det är inga stora summor det rör sig om egentligen men jag vill ändå ta betalt och inte ge bort honom...

Jag hade inte alls tänkt lämna honom på foder pga att jag inte vill stå med allt ansvar och alla problem om hon en dag skulle bestämma sig för att lämna tillbaka honom pga skada eller annat.
Hur gör man, hittar annan köpare?

Kan man skriva ett köpeavtal som innebär att hästen är säljarens egendom men köparens ansvar tills dess att hästen är fullbetald? Kan köparen backa ur ett sådant avtal på något vis...? Om hästen blir skadad? Sjuk? Dör? Vad gäller?

Kan man skriva ett fodervärdsavtal som "tvingar" fodervärden till köp inom t.ex. ett år?

Jag vill inte riskera att få hem en häst hastigt och mindre lustigt då jag inte kommer ha möjlighet att fixa det praktiskt. Den här tjejen känns jättebra men jag tvekar lite på att låna ut hästen / agera bank för nån annan....:confused:

Vad säger ni? Nån som har erfarenhet av sånthär?

Sv: Köpeavtal eller fodervärdsavtal?

Jag har ingen egen erfarenhet av detta. Men jag håller med dig om att det känns "jobbigt" att behöva stå med ansvaret när man bestämt sig för att man inte vill ha hästen längre.

Går det att lösa med nån form av avbetalning? Och fixa på nåt sätt så att köparen binder sig till en väldigt låg summa varje månad, men att hela hästen ska vara betald inom ett år.

Ex. Hästen kostar 20.000:-. Köparen får betala t.ex. 300 kr/månaden jan-nov = 3.300 kr, men måste betala resterande 16.700 kr i dec.

Som sagt har jag ingen egen erfarenhet av det här. Man måste skriva in i kontraktet vad som händer om hästen skadar sig under tiden, om köparen helt plötsligt inte vill fullfölja köpet osv.

Men jag hade iaf varit villig att försöka hitta en lösning om hästen är speciell och du haft turen att hitta en tjej som vill ha honom.

Jag skulle dra öronen åt mig direkt. Bra motivering till foder för ev. senare köp är att man vill kolla att man verkligen passar ihop (speciellt om hästen är "speciell").

"Jag har inte råd att köpa hästen nu, så jag vill låna den gratis ett tag tills jag ev. har råd" är en USEL motivering.

Travare brukar väl inte vara så dyra? Har hon inte råd att köpa den så har hon inte råd att ha den, enligt mig.

Lite så jag tänker med....
En köpare får naturligtvis provrida och bilda sig en uppfattning, men jag skulle inte sälja på "öppet köp" eller så. Har man foderhäst kan man ju göra lite som man vill och sen backa ur helt och hållet...

Dessutom blir man ju lite orolig... Om hästen skulle skada sig då? Får han veterinärvård då om pengarna inte räcker att ens lägga en vettig handpeng? Vi pratar köpesumma på knappa 15.000 kr.... (inkl utrustning och allt...) vilket ju inte är några mängder med pengar i sammanhanget.

Har du specifika krav som du kräver att den nya ägaren efterlever är fodervärdsavtal ett betydligt säkrare alternativ. Däremot kan du mycket väl riskera att få hem hästen när tjejen väl tröttnat. Att lämna ut den på foder för ev senare köp kan vara ett alternativ, men gör då hellre så att personen får skramla ihop hela summan under 6 månader istället för att vänta på avbetalningarna.

Avbetalning från privatperson är jag mycket tveksam till då det kan bli besvärligt om betalningarna slutar komma in. Skulle hellre se att personen tar ett lån från banken eller anhörig. För att försäkra sig om att ekipaget passar kan en tidsbestämd prövotid vara skälig. Öppet köp eller fodervärd under ex.vis en vecka/en månads tid kan vara ok om man vill det. Viktigt är att det ska stå i kontrakt att hästen skall återlämnas i det skick den hämtades, och VAD straffsatsen blir om hästen återlämnas i annat skick blir - ex.vis en summa som köparen blir skadeståndsskyldig. Veterinärbesiktiga alltid.

Ett alternativ kan ju vara sk. hyrköp, hon får betala ett visst belopp i månaden fram till dess hästen är betald,du har kvar försäkringen men hon får stå för kostnaden.Sen ett "bra" kontrakt ,där hästen är besiktad innan hon får den samt om hon skulle backa ur så ska en ny besiktning se om den ej är ua är hon skyldig att antingen köpa loss hästen eller ha kvar den tills den är frisk.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 100
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar