Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lovisaleonora menar du att jag ska fråga om klinik besiktning och betala den själv då oavsett om det är UA eller ej? Vad kan den gå på? att det blir säkrast så?Beror helt på vad man kommer överens om.
Själv tar jag aldrig i hela livet säljarens besiktning, vilket det blir om säljaren står för besiktningen. Möjligen kan man göra en överenskommelse vad som händer med kostnaden vid köp.
Som köpare enligt köplagen har du en långtgående undersökningsplikt, och där hade jag i så fall inte tummat på besiktningsförhållanden. Antingen klinik eller ingen alls.
Jag tror praxis brukar vara att säljaren står för kostnaden motsvarande en gårdsbesiktning, och vill man göra en klinikbesiktning brukar säljaren stå för den kostnaden som överstiger den första, plus för en eventuell röntgen då. Det är iallafall så vi har gjort när vi har besiktigat hästar det senaste året (4 stycken).
Ett annat alternativ är att klinikbesiktning görs där säljaren betalar om hästen inte går igenom, och köparen betalar om den gör det, det fallet har vi också varit med om.
Hej! vad räknas som äldre?Det verkar som om det görs väldigt olika.
Både som säljare och köpare vill jag att köparen betalar besiktning. Om jag säljer en äldre häst så är den besiktigad innan den kommer ut på marknaden, men jag vill ändå att köparen besiktigar
Okej, hittat en häst men då säger säljaren att jag får stå för besiktning.....kan kanske presentera ditt förslag att jag betalar om hästen går igenom och hon om den har anmärkningar?
Riden. Så från 2.5 och uppåt.Hej! vad räknas som äldre?
Som säljare utgår jag från att hästen är UA, jag hade sålt den som defekt annars. Alltså får köparen själv ombesörja de undersökningar denne vill göra. Jag kan vara behjälplig med att skjutsa hästen om det är inom rimligt avstånd.Lovisaleonora menar du att jag ska fråga om klinik besiktning och betala den själv då oavsett om det är UA eller ej? Vad kan den gå på? att det blir säkrast så?
Beror lite på vad säljaren har för juridisk status d v s om du köper av en privatperson eller en näringsidkare.Hejsan!
Är det rätt att köparen står för besiktningen? Tänker att det blir väldigt dyrt om jag ska titta på fler hästar och göra fler besiktningar? Har ni stått för besiktning och vad har den kostat?
Tack för svar
Vill köparen besikta så står köparen för det, rent rättsligt så hjälper inte besiktningen köparen om det är på säljarens besiktningen är gjord om det blir problem efter köpet.Hejsan!
Är det rätt att köparen står för besiktningen? Tänker att det blir väldigt dyrt om jag ska titta på fler hästar och göra fler besiktningar? Har ni stått för besiktning och vad har den kostat?
Tack för svar
Oj! Vet du på rak arm vad man missar på en gårdsbesiktning som man får fram på klinik?Som säljare utgår jag från att hästen är UA, jag hade sålt den som defekt annars. Alltså får köparen själv ombesörja de undersökningar denne vill göra. Jag kan vara behjälplig med att skjutsa hästen om det är inom rimligt avstånd.
Ja, det är ju sällan säljaren är beredd att betala klinikbesiktning säljaren inte bett om, så det står jag för själv. Jag vill kunna fördjupa undersökningen om det framkommer något vid besiktningen, därav klinik. Gårdsbesiktning tycker jag är värdelöst om det inte är föl. Bortkastade pengar.
Klinikbesiktning kostar väldigt olika, min klinik tar 2250 kr, medan en annan i närheten tar strax över 5000 kr. Edit: ser nu att distriktsveterinärerna tar 2040 kr plus resa för gårdsbesiktning, vilket alltså blir en del dyrare än klinikbesiktning för min del.
Oj! Vet du på rak arm vad man missar på en gårdsbesiktning som man får fram på klinik?
Det är du som köpare som har störst intresse av att veta vad du köper. Det är inget krav att vet-besiktiga.Hejsan!
Tack för svar