Köpare vill häva köp

Pillan90

Trådstartare
Hej!

Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har bockat en del vid ridning och är något parallelförskjuten fram. Köparen flög även av under provridningen. Vi gjorde en veterinärbesiktning samma dag som hästen hämtades enligt konstens alla regler. Besiktningen lämnade några annärkningar, bland annat 1,5 grad hälta höger bak, parallellförskjuten vänster fram och hovsprickor fram. Köparen valde trots detta att skriva på och gå vidare med köpet mot att vi gick ned i pris så hon kunde göra en undersökning på hästen. Nu ett halvår senare vill hon häva köpet då det visat sig att hästen har hovbensrotation på höger fram och veterinären säger att det funnits länge (innan köp). Hur går man tillväga i en sådan situation? Jag vill hästens bästa men det hör även till att hon flyttat land till Norge och jag själv inte har möjlighet till en till häst hemma i dagsläget… det är ett köp mellan privatperson och privatperson.

Tacksam för vänliga svar!
Med vänlig hälsning, Pernilla

Hej!

Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har bockat en del vid ridning och är något parallelförskjuten fram. Köparen flög även av under provridningen. Vi gjorde en veterinärbesiktning samma dag som hästen hämtades enligt konstens alla regler. Besiktningen lämnade några annärkningar, bland annat 1,5 grad hälta höger bak, parallellförskjuten vänster fram och hovsprickor fram. Köparen valde trots detta att skriva på och gå vidare med köpet mot att vi gick ned i pris så hon kunde göra en undersökning på hästen. Nu ett halvår senare vill hon häva köpet då det visat sig att hästen har hovbensrotation på höger fram och veterinären säger att det funnits länge (innan köp). Hur går man tillväga i en sådan situation? Jag vill hästens bästa men det hör även till att hon flyttat land till Norge och jag själv inte har möjlighet till en till häst hemma i dagsläget… det är ett köp mellan privatperson och privatperson.

Mitt bästa tips är att ta det lugnt, Väldigt många försöker hota och gå får folk panik. Skicka tillbaka att ni inte går med på att häva köpet och att hästen har problemer som dom visste om vid köp därav priset. Dom flesta har gratis juridisk rådgivning via sin hemförsäkring, så då kan dom kanske hjälpa till med hur ni skall juridisk formulera sig. Men lägg inte massa pengar på advokat/jurist utan ta det lugnt.

Desutssom var hästen halt vid köp, detta betyder köparen visste om felet även om den inte visste grundläggande orsak, så visste dom om hältan. Jag tror inte den personen har någon sak alls.

Precis som tidigare talare sagt, sitt bara lugnt i båten, säg att du inte godtar någon hävning och låt köparen driva på om de vill ta det vidare.

I kontraktet står även detta, men omformulerat till svenska i det påskrivna kontraktet. Detta skevs med då hon betalade deposition och skrev på kontrakt digitalt innan besiktning och hämtning av häst, så hon hade rätt att riva kontrakt och få tillbaka depositionen om hästen inte gick igenom. Är det något som kan tolkas åt hennes vinning i efterhand?😅

Bifogade filer

• IMG_0334.webp
    IMG_0334.webp
    58,5 KB · Visningar: 303
Köparen har inget att komma med. Hon köpte helt enkelt "grisen i säcken" och valde det självmant. Nu vet jag inte prissumman, men misstänker att hästen var billig redan från början och som du skriver blev ännu billigare iom en vetbesiktning som lämnat massor med frågetecken.

Hälsa skriftligen att du inte går med på hävning av köp då hen valt att köpa hästen utan att göra en utförligare besiktning och att priset var satt efter detta. Du ska under inga omständigheter inleda "diskussioner". Hästens bästa är numer inte din ensak utan nya ägaren får gå vidare från sin sida.

Precis som tidigare talare sagt, sitt bara lugnt i båten, säg att du inte godtar någon hävning och låt köparen driva på om de vill ta det vidare

Mitt bästa tips är att ta det lugnt, Väldigt många försöker hota och gå får folk panik. Skicka tillbaka att ni inte går med på att häva köpet och att hästen har problemer som dom visste om vid köp därav priset. Dom flesta har gratis juridisk rådgivning via sin hemförsäkring, så då kan dom kanske hjälpa till med hur ni skall juridisk formulera sig. Men lägg inte massa pengar på advokat/jurist utan ta det lugnt.

Desutssom var hästen halt vid köp, detta betyder köparen visste om felet även om den inte visste grundläggande orsak, så visste dom om hältan. Jag tror inte den personen har någon sak alls.
Tack snälla för ditt svar! Jag är en orolig själ just nu! Se gärna min bifogade bild jag la in i tråden med tillhörande text också 🙏🏼😊

I kontraktet står även detta, men omformulerat till svenska i det påskrivna kontraktet. Detta skevs med då hon betalade deposition och skrev på kontrakt digitalt innan besiktning och hämtning av häst, så hon hade rätt att riva kontrakt och få tillbaka depositionen om hästen inte gick igenom. Är det något som kan tolkas åt hennes vinning i efterhand?😅
Hästen gick ju inte igenom besiktningen MEN ni gick ner i pris och hen köpte hästen ändå, kan då inte häva köpet pga den klausulen ...

Tack snälla för ditt svar! Jag är en orolig själ just nu! Se gärna min bifogade bild jag la in i tråden med tillhörande text också 🙏🏼😊
Men hävning av köp gäller ju inte efter 6 månader... Hon har köpt en häst hon vet hade fel. Ja det är tråkigt men ett val hon gjorde. Ta det helt lugnt du. Vi har haft liknande saker härinne med köpare som hotar och allt möjligt som kostar dyrt men dom till slut inte drar det till rätten. Desutssom bor hon i Norge skall hon då ha en rättegång körande i Sverige?
Nej bara skriv tillbaka i juridiska term att såld är såld och att hästens fel visste dom om vid köp då köparen köper en häst som ej godkännes på besiktning. Dom problemen dom har nu syntes ju vid besiktningen då hästen var halt då och går inte under dold fel heller då köparen visste om detta problemet.

Nu ett halvår senare vill hon häva köpet då det visat sig att hästen har hovbensrotation på höger fram och veterinären säger att det funnits länge (innan köp). Hur går man tillväga i en sådan situation?
(Svarar bara på detta då du fått bra svar på annat).
Det är inget dolt fel då hon hade kunnat röntga hästen och upptäckt det före köpet. Köparen har undersökningsplikt. Hon visste att hästen var halt, hon valde att inte röntga innan köp = hennes problem.

Nej, hon genomförde ju köpet trots att hästen inte gick igenom besiktningen. Så hon har accepterat hästens skick.

Vilken stress, jag lider med dig!
Men hon valde att köpa en häst som inte gick igenom och som därför hade reducerat pris, hon får helt enkelt stå för det beslutet. Det rimliga om hon ville ha hästen hade varit att göra en ytterligare undersökning med röntgen av skadorna, för att kunna bedöma dess framtidsutsikter. Att hästen är parallellförskjuten måste ju köparen ha kunnat se själv när hon tittade på hästen.

Hon har varit slarvig och det kan inte du som säljare lastas för. Som alla andra skrivit har hon ingen rättslig rätt att häva köpet och kräva att du tar tillbaka den. Bli inte orolig om hon försöker stressa dig och påstå att hon har anlitat advokat för att hjälpa henne att häva köpet. Det finns många som blivit så stressade av det att de tagit tillbaka hästen fast de inte behövt. Man får inte glömma att advokater alltid får betalt oavsett om deras klient vinner eller förlorar målet, därför kan de driva fall som de saknar rimlig chans att vinna.

Hovbensrotation kan man dessutom ana från utsidan av hoven redan 1-2 månader efter anfallet, och en snabbväxande hov kan växa ut på typ ett halvår... Så det är väl inte så säkert att det går att hävda att rotationen fanns vid köp?

Hovbensrotation kan man dessutom ana från utsidan av hoven redan 1-2 månader efter anfallet, och en snabbväxande hov kan växa ut på typ ett halvår... Så det är väl inte så säkert att det går att hävda att rotationen fanns vid köp?
Precis min tanke också, har inte sett något konstigt med hennes hovar, har inte haft värme i dom tidigare heller. Har haft godkända hovslagare(en och samma i 2,5 år men bytte pga flytt till annat län) som är anmälda i jordbruksverket med bra utbildning och som inte märkt av något av detta heller. Även kollat igenom bilder men finns inget som antyder till en ”onormal” hov på något sett.. Jag har skrivit till henne i alla fall så får vi se var hon tar karusellen någonstans. Ska erkänna att jag är stressad av situationen men som ni säger, får försöka lugna ned mig och sitta lugnt i båten :)

STORT tack för alla era svar!!

Hej!

Du ska inte kommunicera med säljaren annat än att bestrida hävandet av köpet.

Varenda enstaka mening du skickar i övrigt kommer att nagelfaras av eventuella anlitade jurister och användas emot dig, ofta tagna helt ur sina sammanhang. Dessutom, eftersom det är mellan privatpersoner finns inga ojämna balanser vad gäller rättigheter.

Precis min tanke också, har inte sett något konstigt med hennes hovar, har inte haft värme i dom tidigare heller. Har haft godkända hovslagare(en och samma i 2,5 år men bytte pga flytt till annat län) som är anmälda i jordbruksverket med bra utbildning och som inte märkt av något av detta heller. Även kollat igenom bilder men finns inget som antyder till en ”onormal” hov på något sett.. Jag har skrivit till henne i alla fall så får vi se var hon tar karusellen någonstans. Ska erkänna att jag är stressad av situationen men som ni säger, får försöka lugna ned mig och sitta lugnt i båten :)

STORT tack för alla era svar!!
Blockera henne överallt, så slipper du tjafs.

Stackars häst.
Håller helt med och jag mår så dåligt över hela situationen med vetskapen att hon inte är bra… Det var ju inte såhär det hade tänkts att det skulle sluta.. Det är en fantastisk häst i lynnet som satt sina spår rejält i hjärtat!💔 Tycker även synd om tjejen som köpt henne då det blev ett dåligt köp för henne, men försöker lägga samvetet åt sidan i detta då hästen visade något på besiktning samt att det inte finns något som antyder på att hon skulle ha haft rotationen tidigare förutom en veterinärs tro i det hela i nuläget. Jag är alltid för snäll i allt, så detta kanske är en bra träning för samvetet..

Håller helt med och jag mår så dåligt över hela situationen med vetskapen att hon inte är bra… Det var ju inte såhär det hade tänkts att det skulle sluta.. Det är en fantastisk häst i lynnet som satt sina spår rejält i hjärtat!💔 Tycker även synd om tjejen som köpt henne då det blev ett dåligt köp för henne, men försöker lägga samvetet åt sidan i detta då hästen visade något på besiktning samt att det inte finns något som antyder på att hon skulle ha haft rotationen tidigare förutom en veterinärs tro i det hela i nuläget. Jag är alltid för snäll i allt, så detta kanske är en bra träning för samvetet..
Att vara snäll är rätt. Du ska fortsätta vara snäll men du ska kräva rättssäkerhet och korrekta villkor.

Din köpare verkar slarvig och försöker en rövare. Det kanske är en oerfaren person men många erfarna kan vara yngre människor än din köpare så det sättet att resonera fungerar inte. Stå på dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 053
Senast: Lavinia
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 791
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
4 023
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 256
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka