Köpare saknar hyfs, respekt och vett

H

hästig

Vad är det för fel på många köpare, för många är ju inte riktigt kloka. Hur kan det vara att så många köpare saknar valigt folk vett och har ingen aning om vad vanlig hederlig respekt är. Tror köpare att dom kan behandla säljarna hur som helst? Efter att mina 2 hästar jag har till salu äntligen blir sålda ska jag ALDRIG försöka mig på att sälja hästar igen.

Jag har haft annons på mina 2 hästar som är till SALU och inget annat. Jag vill inte låna ut dem, jag vill inte att någon ska ha dem på avbetalning etc. och det står klart och tydligt i annonsen så varför ringer då 20-talet och frågar. Många vill ha video av dem. Så man filmar dem, för över på VHS band och totala kostnaden för varje utskick blir ca 60:-. Sen hör kanske en av sig, en skickar möjligtvis tillbaka videon och 90% hör aldrig av sig. Är det inte fräckt??? Ni kan väl i alla fall ringa och säga ja eller nej och erbjuda att skicka tillbaka videon.

Idag blev jag totalt knäckt. En köpare ringde och sa att hon vill köpa hästen och i tisdags bokade hon veterinär besiktningen till nu på måndag. Idag (lördag) ringer hon och säger att hon inte har några pengar för hon inte har fått försäkringspengarna för sin förra häst. Det visste hon ju redan i tisdags så varför bokade hon besiktningen. Om hon inte hade pengarna i tisdags hade hon väl fått ringa och fråga var dom var och nu säger hon att veterinären inte har skickat in papperna till försäkringsbolaget ens. Jag har slutat förvåna mig för folk är inte kloka. Nu vill hon ge en handpenning etc. för att betala sen. Det blir nog bara mer problem i framtiden för om hon inte ens kan klara av och ha pengarna redo innan hon säger att hon vill köpa häst så är hon nog inte och lita på. Är det bara jag som råkar ut för alla idio...ter?

En ledsen och arg säljare.

Sv: Köpare saknar hyfs, respekt och vett

Jag har läsat flera trådar om samma sak. Många sk. "Köpare" är verkligen lata och "bortskämda". Det bästa är att vara klar och tydlig som säljare. Och med videon kan man ju göra ett "avtal" att dom måste skicka tillbaka den sen, om dom då säger nej, vill inte ha en video, då vet man att dom inte är så intresserade egentligen.
Men var BESTÄMT och TYDLIG när du får tel. samtal från intresserade, så DU vet var DOM står. Det är mitt tips..

Har haft många som varit och tittat och sen inte hört av sig. Jag tycker att man ska ringa även om man inte vill ha hästen. Annars har jag haft väldigt trevliga människor som verkligen vet vad de är ute efter och är hästen inte det så säger de det på en gång alt ringer.

Om folk vill ha video på hästen, be dem skicka ett oinspelat band som du skickar tillbaka inspelat istället, så slipper du köpa en massa band som du aldrig får tillbaka. :idea:

Jadu, man blir knappt förvånad längre av vad det finns för folk. Jag tycker personligen att man gott kan kosta på sig ett samtal oavsett om man är fortsatt intresserad eller ej.
Jag sålde en häst förra året på "avbetalning" men det gör jag aldrig om, hon betalade handpenning och fick en månads uppskov på resten (inskrivet i kontraktet) för att hon skulle få betalt för sin tidigare häst då men när det började närma sig betalning ville hon börja pruta men jag sa då helt käckt att passar inte hästen så kommer jag o hämtar honom imorgon (50 mil bort) och då kom pengarna minsann in fortare än kvickt.. Till saken hör att hon redan fått ett bra pris på honom, men tyvärr är dom aldrig nöjda utan ska helst ha gratis.
Jag fick oxå en massa samtal/mail/sms om prövotid och fodervärd osv. Ville även ha video men det löste jag med att filma med digitalkamera och maila över så då förlorar man ju inga pengar på porto och videoband.. Annars var ju tipset om att intressenterna kan skicka band som säljaren kan spela in på mycket bra! :)
En annan häst som jag hade på annons fick jag oxå många samtal om, nån bokade bes.tid för att sedan inte höra av sig igen, nån skickade sms från nordligaste delen av landet o ville att jag skulle besiktiga hästen och sen sätta honom på en lastbil dit upp så att dom kunde ha honom på prov i 1 månad :eek: så jag blir definitivt inte förvånad längre.. :smirk:
Själv är jag rakt på sak när jag tittar på häst, är det intressant så säger jag det meddetsamma och inte en massa velande. Säger jag att jag ska höra av mig imorgon så gör jag oxå det oavsett vilket så att säljaren vet om den ska låta andra intressenter komma och titta eller inte. Har jag sagt att jag vill köpa så blir det oxå så OM det är så att allting är ok (vet.bes) och om man inte kommer på säljaren att h*n nog inte berättat hela sanningen, för tyvärr finns det nog lika många oseriösa säljare som köpare :crazy:

Lycka till! Och hoppas att du hittar trevliga och seriösa köpare till dina pållar ;)

Senast ändrad:

Åh, låt köparen lägga handpenning. Samtidigt skriver ni ett köpekontrakt, där det framgår att handpenning är lagd den XX/X. Där ska också stå att handpenningen är förverkad, om inte full betalning erlagts den XX/X.
Har hon inte betalt hästen då, behåller du handpenningen, som ska vara på minst 10% av köpesumman.

Videoband skickar jag till dem som skickar ett tomt band med frankerat svarskuvert till mig. Inga andra.
Maila digitalkamerafilm var ju också smart!

Jag har varit i precis samma situation som dig. Nu åkte min häst igår och handpening är lagd. Men ibland tror jag folk bara åker ut och provrider för att få rida. Ringer inte tillbaka och utav 6 filmer jag skickat ut så har jag fått tillbaka 1!

Kram Favina :bump:

Så fortsätter sagan. Igår efter att köparen sa att hon inte hade pengar ringde jag tillbaka en tjej som också hade ringt och var intresserad. Jovisst hon ville ju se hästen och frågade om hon kunde se hästen löshoppad när hon kom. Jag lyckades hitta ett ställe som hade löshoppning på söndagar och fick tid och ringde tillbaks tjejen och vi kom överens om att träffas där. 2 timmar innan bestämd tid ringer hon och säger att hon inte kommer att hinna i tid kan vi göra det senare. Nej, det kunde vi inte för vi hade sista tiden för dagen. Så nu har jag slösat hela söndags eftermiddagen på ännu en knäpp köpare. Jag hade ju inte tänkt lasta hästen och köra 7 mil tur och retur för att löshoppa hästen idag. Jag kunde ju inte avboka löshoppningen i sista stund för då hade jag ju varit lika knäpp som många köpare. Tar detta slut någon gång?

Vad var det för knäppt när hon ringer i förväg och säger att hon inte kommer hinna, utan frågar om det möjligen går att ta det lite senare samma dag? :confused: Om det är sånt du kallar för att vara knäpp så kommer du aldrig hitta en köpare! :angel:

Du har bara varit med om toppen pa ett isberg. Det varsta jag varit med om ar personer som kom hela vagen fran Sverige for att titta pa en oinriden 3-aring jag hade!!
Jag hade e-mailat massor med bilder, samt aven skickat over en video pa hasten nar den loshoppades och hanterades i allmanhet (duschades, borstades, verkades, lastades etc). Hur som helst sa kom de till Irland, tittade pa hasten i 5 minuter, bestamde sej for att kopa hasten.
Nar de akte hem dagen efter ordnade jag med transportbolag och veterinar besiktningar, for att ett par dagar senare fa ett telefonsamtal dar de kraver att jag ska lamna hasten pa foder ett tag, sa de kan lara kanna hasten innan de koper honom.
De har alltsa kommit hela vagn till Irland for att titta pa en hast de ska ha pa foder.

Jag sager i alla fall att jag vagrar att skicka hasten till Sverige pa foder, da kan jag lika garna rida in hasten och salja den pa Irland. Da blir personen sur pa mej och menar att jag inte ar en tillmotesgaende saljare och undrar hur andra manniskor kan kopa hast av mej nar jag ar totalt omedgorlig.

Jag sager i alla fall glatt att hasten ar eran om ni betalar for honom, men inte innan dess. Personen blir annu mera irreterad och undrar vad som hander om hon int tycker om hasten efter ett tag. Jag sager da att da far hon salja den vidare, eller byta in den mot nagonting annat jag har. Jag sager da att hon far sta for bade den gamla hastens transport fran Sverige och den nya hastens transport fran Irland, sa det ar nog lampligast att salja hasten i Sverige.
Hon slanger luren i orat pa mej och jag rycker lite pa axlarna och undrar hur mcyket tid manniskor egentligen har over om de kan tanka sa mycket pa saker och ting.

2 timmar senare ringer hennes sambo, som ocksa var med pa Irland i 10 minuter och tittade pa hasten, och ber om forlatelse for sin sambos vagnar och sager att de ska kopa hasten, men vill ha inskrivet i kontraktet att hasten ska kunnas lamnas tillbaka pa saljarens bekostnad och att de fritt kan byta hast. Alltsa skulle JAG fa betala for transporter over hela Europa for att de inte gillade hasten de skulle kopa.
Nej, tack sa jag, jag saljer hasten till nagon annan....vilket jag faktiskt gjorde!!

Du har salt 2 stycken hastar....ge inte upp annu....de kommer blir varre!! :)

Till Mia_R. Du får väl hålla med att om jag spenderar halva Lördags eftermiddagen för att hitta löshoppning för att någon vill komma och titta på hästen, och hon ville absolut se den löshoppad när hon kom. Och vi bestämmer en tid som sa till mig skulle gå bra, är det inte konstigt att hon inte planerar sin tid bättre så att man verkligen är där i tid. Tycker du att det är schysst att jag ska behöva köra 7 mil tur och retur helt i onödan för att någon bett mig göra det för att sen själva inte komma dit. Jag hade faktiskt andra planer som jag ändrade för hennes skull.

Det kan alltid hända något som gör att ens planer spricker. Nu var hon ju schysst och ringde två timmar innan avtalad tid att hon inte skulle hinna, utan frågade om det gick att skjuta på det till en senare tid samma dag. Jag tolkar det som att hon var/är ärligt intresserad och förstår inte vad som är så knäppt med det? :confused: Det hade väl varit värre om du redan varit där och hon lämnat återbud eller inte ringt alls. Nu valde du själv att åka ändå och det kan du ju faktiskt inte skylla på spekulanten för. Du hade kunnat avbokat tiden istället.

Du menar alltså att om man ska titta på en häst/ponny hos dig är man oseriös om man får förhinder och meddelar det i god tid? Så om du istället fått förhinder och meddelat spekulanten så hade du varit den som var oseriös? Jag får inte ekvationen att gå ihop, men det är intressant att någon resonerar på det viset så vet man vad folk går för.

Kan faktiskt hålla med dig. Vi vet ju inte riktigt orsaken till att hon inte kunde komma, men hon ringde ju faktiskt.
Däremot så kan jag även förstå säljaren som kanske råkat ut för många oseriösa spekulanter och lagt ner en massa tid på dem helt i onödan. Då kanske man inte är så tålmodig och ödmjuk längre och så får en stackars "oskyldig" ta all skit när bägaren rinner över.....

Oxxx skrev:
Jag har läsat flera trådar om samma sak. Många sk. "Köpare" är verkligen lata och "bortskämda". Det bästa är att vara klar och tydlig som säljare. Och med videon kan man ju göra ett "avtal" att dom måste skicka tillbaka den sen, om dom då säger nej, vill inte ha en video, då vet man att dom inte är så intresserade egentligen.
Men var BESTÄMT och TYDLIG när du får tel. samtal från intresserade, så DU vet var DOM står. Det är mitt tips..

Många konstiga människor finns det, och det gäller både säljare och köpare! Men ibland kan man undra om folk ens läser annonsen/ hör vad man säger i telefon. Hjälper till att sälja en STOR hblval. I annonsen finns tydligt angivet mankhöjd,170++, att han har riktigt stor gång osv, samt en bild där han är korrekt uppställd, tagen från sidan. Tillsammmans med ytterligare tydlig info på telefon borde göra att man förstår att detta är ingen ponny!

Ändå kommer folk långväga och tittar och talar om att han är (för) stor! Jag vill inte tro att man avsätter en hel dag för att åka mellan 20 och 40 mil och titta på en häst bara för att man är nyfiken?

Samtliga hittills har verkat väldigt vettiga på telefon, men har de verkligen lyssnat på vad jag sagt? För någonstans har informationen gått dem förbi! Och det är ju trist för bägge parter, för vi hade ju kunnat använt den tiden till något bättre.

Ja det finns ju folk till allt.
Tyckte det räckte när ja skulle skicka ut min häst på foder.. :smirk:
Tex så skrev jag klart och tydligt i annonsen att hästen måste ridas varje dag, då on är väldigt känslig för korsförlamning..
Sen så kom det några o kollade på henne o sa att dom skulle motionsrida henne 3-5dgr i veckan.. :crazy:
ajja...

Kockan har nog helt rätt i det hon skrev. När man har haft så mycket oseriöst folk som har ringt och kommit och tittat så till slut har man nog inte samma tålamod som man hade med den första spekulanten. Någonstans på vägen tar tålamodet slut. Och det är ju verkligen synd för den seriöse spekulanten.

Jag svarar lite generellt i tråden... :)

Jag förstår att man som säljare blir less och irriterad om man har många spekulanter som tittar, men ingen som nappar...

Men - jag kan inte låta bli att undra vad en seriös köpare är? Är man bara seriös om man till slut köper hästen? Det tycker inte jag. De som åker runt och tittar på många hästar innan de slår till är väldigt seriösa, tycker jag och säkert många fler. Dock måste många säljare ha tyckt att de varit väldigt oseriösa på vägen, då.

Man ska komma ihåg att hästköpet är en stor investering för de allra flesta människor. Och det är viktigt att häst och människa trivs ihop, hästen ska vara frisk, passa för ens ändamål m.m. Så särskilt lätt att hitta rätt är det inte.

Jag tycker egentligen inte att köparen är skyldig att meddela att de inte är intresserade, heller, om de ringt eller tittat på hästen. Såvida inget blivit bestämt vid det tillfället, alltså. Har något gjorts upp mellan parterna, ska det naturligtvis hållas. Har man däremot tittat, eller ringt, och sagt att man ska fundera och ev återkomma så tycker inte jag att köparen är oseriös om h*n inte ringer upp. Men jag förstår att man som säljare vill veta. Så det är lite kluvet. Men egentligen så är väl det intressanta om köparen vill köpa? Alltså att när någon är seriöst intresserad så meddelar man det?

Däremot är det en annan sak med alla som inte kan betala osv... de är oseriösa! Eller fräcka!

Norrland

Ne, många har tyvärr ingen hyfs alls. Men jag var ute för en komisk grej för några år sedan. Jag skulle köpa en ny ganska dyr häst. När jag kom dit och tittade i avtalad tid så ville säljaren ha BETALT för att jag skulle få provrida. Skamligt tyckte jag och lämnade gården. Snacka om fräckhet.Hon skulle dra av pengarna för provturen på köpesumman sa hon..

Antagligen har h*n råkat ut för många s.k. Gratis ridare

åke skrev:
Ne, många har tyvärr ingen hyfs alls. Men jag var ute för en komisk grej för några år sedan. Jag skulle köpa en ny ganska dyr häst. När jag kom dit och tittade i avtalad tid så ville säljaren ha BETALT för att jag skulle få provrida. Skamligt tyckte jag och lämnade gården. Snacka om fräckhet.Hon skulle dra av pengarna för provturen på köpesumman sa hon..

helt ok tycker jag.
alla dessa gratis ridare ger: slitage på både häst/utrustning och tålamod.
Det värsta jag vet är att tillbringa onödig tid med en oseriös spekulant

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar