Köpa westerntränad häst...

Burza

Trådstartare
Jag kommer att använda hästen till skogsridning & rider bara engelsk ridning. Ska jag fråga någonting som kan vara bra att veta? Vad jag förstår är western olika "grenar".
Det finns westernsadel att köpa till, men så vågad är jag inte, eller...?

Sv: Köpa westerntränad häst...

Beror väl på vad du själv vill! En westernsadel är inte dum att rida ut i, speciellt "vågat" tycker jag väl inte att det är att köpa den också om du skulle vilja det. Det är inte på utrustningen det hänger vilken inriktning (engelsk, western) man har.

Jag tycker du ska fråga det du tycker är bra att veta, det är ju du som ska ha hästen. Och är du inte intresserad av westernridning så är det ju inte så intressant att fråga om saker som en westernryttare skulle vilja veta...

...varför köper man en westerntränad häst om man inte vill rida western...?

Jag tycker inte att det är fel att skola om till någon ridstil, men då det nu finns så få westernutbildade hästar till salu, och så många engelsk-ridna, varför kan då inte westernhästarna få förbli westernridna...?

Håller med Lina. Synd att inte använda hästens utbildning. Dessutom borde du nog lära lite western själv. Börjar du rida honom/henne på "vanligt" engelskt vis kan det bli en konflikt. Rätt utbildade w-hästar är vana att gå i balans utan eller med MYCKET lätt stöd på tygeln. Börjar man "ta" för starkt och hålla stöd hela tiden känns det nog tråkigt för hästen.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
704
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
617
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix