köpa westernsadel

L

lill_flesky

Går i funderingar om att köpa en westernsadel till mitt arabsto. Men jag har absolut ingen erfarnhet av den typen av sadlar. Jag vet hur man ser att engelsk sadel passar, men westernsadlar är en helt ny värld för mig. Har massor av frågor! :)

Vad ska man satsa på för modell? Har sett att det finns olika för olika grenar? Jag har ju inte börjat med westernridningen ännu så jag vill ju prova alla grenar, eller de flesta iaf.

Ny eller begagnad? Jag vill ha en bra sadel med bra kvalite på lädret och bommen, men samtidigt så är man ju inte stenrik direkt. Kan man få en vettig sadel för 10.000:-? Vilka märken är bra och vilka ska man undvika?

Hur bör man sitta i sadeln själv? Hur ska det kännas sas.

Vad för typ av sadel ska man leta efter till en arab med hyffsat kort rygg, inte jättekort men knappats lång heller. Mkt markerad ganska hög manke, ganska bred rygg samt mer en aning åt det raka hållet. Ska kolla vad hur många grader hon har. Just nu går hon med en hurbetus flexline, 17", om det hjälper ngt.

Finns det någon man kan kontakta när man vill ha hjälp med inpassning av en westernsadel, i Uppsalaområdet?

Sv: köpa westernsadel

Tackar! vilken bra länk. Fast jag vart inte alls klokare om vilken sadeltyp jag bör välja :D

putt putt. Ingen som har några bra tips eller förslag på saldar?

Inte för att jag är någon mästare på sadlar.. Men jag vågar mig på att säga att det låter som om du skulle leta efter en arabsadel eller annan kort sadel med semiquarter bom. Du kan hitta en riktigt fin begnad sadel för under 10.000:- Själv köpte jag i vintras en beg. handgjord Circle L sadel för 8.000:- och den är så där sliten, skön och snygg som bara en väl använd men välskött westernsadel kan bli. :) Min sadel är en semiquarter (allround) och den ligger perfekt på mitt engelska fullblod som också har en hög, väl markerad manke.

...Såg nu att du skrev att din häst har ganska bred rygg, men hur är det med bredden över bogbladen?

Jag har en Dakota Arabian till mitt travsto som är väldigt kort, bred och rätt rak i ryggen (inte mycket till manke dock) och den ligger kanonbra.Kostar ca 9000 kr ny men jag köpte min begagnad för 5500 kr. En enkelt utformad sadel, lite korgmönster och silverconchos på bara. Snygg rödbrun färg. Finns att köpa hos Tumbleweed.
13762.jpg

Tack för svaret!
Här är en bild på henne, lite missvisande eftersom hon vilar på ett bakben men man ser rygglinjen helt okej och hennes manke.

IMGP0014.jpg

Hmm, hon är ganska tunn precis över manken och bogbladen men ganska ordentligt bred över ländryggen och bakre delen av bröstryggen.

Semiquarter, är det bomstorlek eller modellen på sadel?

8000:- lät som en trevligt pris, så kan man köpa ett fint träns också ;)

Den såg jättesnygg ut, vad är det för modell?
Attans att tumbleweed har flyttat från Upplands väsby, annars hade man ju kunnat pratat med dom direkt. Någon som vet om man kan få hjälp med inpassningen från dom via mail/telefon?

Annars får ni gärna pm:a mig om personer som provar in westernsadlar.

Semiquarter är en mått på bomvidden och är den smalaste bommen som finns att få på en westernsadel, brukar passa fullblod och varmblod som normalt är lite smalare över bogarna än halvblodshästar. Mitt fullblod är åt det större hållet, +165cm och semiquartern ligger perfekt på honom.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Western Går i tankarna att köpa mig en westernsadel men har inte en jättestor budget så därför söker jag efter begagnade sadlar och vill hitta...
Svar
10
· Visningar
2 233
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 600
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar