Köpa valp vad tänka på?

Taxilock

Trådstartare
Jag och min sambo ska skaffa våran första hundvalp! Det känns så otroligt spännande. Vi har pratat om att skaffa hund i ett år och började planera på allvar i höstas. Nu har vi hittat en uppfödare som vi tycker verkar bra och ska dit i helgen och hälsa på. Dom har även en kull med två st otingade valpar så om vi gillar någon av dom när vi träffar dem så tingar vi den.

Vad är bra att tänka på när man skaffar hund? Vi har redan löst den praktiska biten med tid, någon av oss kommer alltid vara hemma med valpen de första månaderna.

Jag har haft hund för men aldrig valp, så tar gärna emot tips om vad som är bra att tänka på när man får hem en valp, hur man tex "valpsäkrar" hemmet, vad som är bra att ha köpt innan valpen kommer osv :D
vi har läst på massor men det finns alltid något man missar!

Sv: Köpa valp vad tänka på?

Glöm inte att kolla upp att föräldrarna är hälsotestade osv.
Vad är det för ras?

Bra saker att ha hemma är skålar, koppel, halsband, bädd, ev. täcke beroende på ras och när ni får hem den, lite leksaker, mat (kolla upp vad uppfödaren ger och ge samma), tuggben, godis. Klosax, ev. tandborste+tandkräm, borstar etc om det behövs för rasen. Kolla upp valpkurs så tidigt som möjligt kan vara bra också. Kanske även någon kompostgallerhage eller liknande för valpen att sova i? Ättika är bra att ta bort lukt efter olyckor och för att hindra valpen att bita på saker. Och fixa försäkring!

Se också till att ha regler klara för er innan ni tar hem valpen! Får den vara i soffan? Sängen? Tigga vid matbordet? Ska den vänta på varsågod innan den börjar äta/går ut genom dörren? Osv...

Ang. att valpsäkra hemmet så är det bra att undvika lösa sladdar hemma, inte ha småsaker lättåtkomliga. Vi flyttade en vecka innan valpen kom hem så vi såg till att inte lägga ut några mattor och liknande. Fördel för då är det mer lättstädat efter olyckor =)

Tack för ditt svar :)
Det är en dansk/svensk gårdshund och båda föräldrarna är höftledsröntgade men inte mentalbeskrivna men å andra sidan så finns båda föräldrarna som jag förstått det hemma hos uppfödaren (mamma finns ju självklart där med valparna).

Frågan är ju om man köper täcke direkt till valpen eller avvaktar och ser om den fryser, finns det täcken för så små valpar? En DSG har ju inte så mycket päls så risken finns väl att den kommer frysa på vintern.

Försäkringen håller vi på att fundera för fullt på, kan inte bestämma oss för om vi ska ha agria eller if!?
Brukshundsklubben som är aktuell har en valpkurs i mars för valpar som är tre månader och det skulle nog passa bra om det skulle bli en valp från den här klubben.

Det där med regler var ett bra tips, vi har redan bestämt att den kommer få sova i sängen och vara i soffan. För vi vet att det ändå kommer sluta med att vi tar upp den i sängen när vi ska sova och i soffan när det är kvällsmys framför tv:n. (om valpen vill upp vill säga).

Anmäl er till valpkurs så fort ni vet om det blir hund tills dess eller inte. På många ställen har de en tendens att bli fulla rätt fort.

Ang. täcke så visst lär det finnas, finns ju gott om täcken etc till små chihuahuor. Däremot är det ju onödigt om det inte behövs, så visst kan man vänta. Eller sy själv om man märker att det behövs.

Försäkringen får ni fundera på vad ni vill ha. Vi gick mkt efter vad uppfödaren hade men det är väl inget måste. If har ju fast självrisk men lite dyrare för "småsaker". Agrias är rörlig. Kan hända att villkoren skiljer sig en del också, precis som premien.

Vilka jättebra råd du tar upp, det här ska vi diskutera igenom innan vi köper valp. :bow:

Vi har också tänkt ordna bilarna så att de är hund och människosäkra innan valpen kommer.

Jenka: Tack för dina råd dom är som Amk säger jättebra!

Halvt kl.
Det där med bilen har vi också funderat lite på. Just nu har vi en ganska liten bur så när valpen blir tillräckligt stor får hon åka med ett hundbälte (givetvis ett bra). Men när valpen är liten kan man väl inte gärna spänna fast den i ett sånt? Jag läste att valpen ska åka i knä när den är liten? Hur åker man säkrast med en liten valp?

Jag har en dansk/svensk gårdshund, välkomna in i klubben :love:

Ni har en fantastisk tid framför er! Min tik var oerhört okomplicerad som valp, från första dagen väckte hon mig om hon ville kissa på natten, det hände i princip inga olyckor alls. Att ni planerar att ha valpen i säng/soffa kommer mottas med glädje, helst vill den antagligen ligga nära, nära och under ett täcke eller filt ;) Gäller iaf alla gårdshundar jag träffat.

Täcke kan ni såklart vänta med tills ni ser vad den behöver, man går ju inga långpromenader i början ändå och valparna växer fort! Men det är en frusen hundras, min fryser så fort det är under 5 grader om hon inte hålls i rörelse. När vi gick valpkurs i september månad var jag tvungen att köpa regntäcke för hon vägrade göra någonting de tillfällen det regnade, satt bara vid min sida och skakade och såg ledsen ut. Jag hade aldrig innan haft en tanke på att ha täcke till min hund, men där fick jag tänka om.

Lycka till!!!

+Amk

Ja bil glömde jag (kan ju bero på att jag inte ha nån ;))
Krocksäker bur är det bästa. Hundbälte funkar det också men som du säger skulle jag nog tro att bur är bäst för en liten valp.
Att ha hunden i knät är inte så säkert. Min uppfödare rekommenderade att ha valpen i knät på väg hem första gången då allt är så nytt (trygghet) men aldrig annars.

Tack! Det verkar vara en helt underbar ras, det har i alla fall dom vi träffar varit :love: Jag är så glad att vi hittat en hund som verkar passa oss perfekt. Har läst att dom gärna vill sova under täcket så vi kände att vi aldrig skulle ha hjärta att neka hunden närhet om den vill ha det :)

Jenka: Kanske var jag som missförstod det jag läste om att ha valpen i knäet för jag läste det på en uppfödares hemsida. Dom menade säkert att det var när man tog hem hunden som man skulle ha den i knäet.
Vi har just nu ingen kombi men planerar att köpa en ordentlig bil när sambon får helttidsjobb efter studierna.

Men det måste väl finnas någon form av bur som man kan ha i en liten bil? Har hittat någon slags "väska" som man fäster i bältet men jag vet inte om det är så säkert? Där verkar ju hunden kunna hoppa ur om den vill.

Men det måste väl finnas någon form av bur som man kan ha i en liten bil? Har hittat någon slags "väska" som man fäster i bältet men jag vet inte om det är så säkert? Där verkar ju hunden kunna hoppa ur om den vill.

Jag använder hundbälte när jag åker i små bilar :)

Okej, även när hunden är valp? Visste inte om man kunde göra det men min första tanke var att det inte skulle gå med en liten valp?

Vad roligt att ni fastnat för den lilla gårdshunden, vår underbara "råttehund". :bump:

Jag har själv en tik på snart 4 år, en otroligt tillgiven vän i alla väder. Kommer aldrig ha ngn annan ras tror jag. satsar på en till inom kort. :d
Som valp var min Nila väldigt livlig men ändå väldigt lättsam. Sov gärna i knä o älskade (o gör fortfarande) närhet. De är så lättlärda o känsliga på röst o kroppsspråk.. otroligt lättsamma valpar. :love:

Får man fråga vilken uppfödare ni valt? Känner till de flesta o deras hundar. Är dessutom väääldigt nyfiken? ;):D

Lycka till med den lille!!!

Det verkar verkligen vara en jättehärlig ras! Verkar vara en hund som hänger med på mycket också? Jag tänkte träna agility med vår lilla hund när den är stor nog, förutsatt att hunden kommer gilla det lika mkt som jag förstås! :love:

Skickar ett PM till dig om vilken uppföder :)

Grattis till valpen! Ni har valt en underbar ras!!

Vi har en hane som precis fyllt ett och det är helt klart den trevligaste (och sötaste :))hund, alla kategorier, jag någonsin träffat. Han är snäll, vänlig och glad. Lugn när det behövs, full fart när det passar, gosig, lättlärd, lyhörd och följsam.

Han var en väldigt enkel valp som från det att han kom till oss 8 veckor gammal sov hela nätterna (under vårt täcke så klart). Han har aldrig tuggat sönder något eller ställt till med något annat tok. Han har varit så otroligt enkel att ha att göra med. Han funkar med alla hundar vi hittills träffat, stora som små och har blivit bästis med våra katter. Han charmar helt enkelt alla han möter, både två- och fyrbenta. :)

Samtidigt är det en tuff liten hund som hänger med i stallet, gräver fram sorkbon och fångar möss, sorkar och råttor lätt som en plätt.

Ja det blev visst inga valpråd det här, bara en stor lovsång till den dansk/svenska gårdshunden. :laugh: Ni kommer att få mycket skoj med er DSG det är ett som är säkert!

Mina bästa vänner när vi fick hem vår valp var:
Kompostgaller, och Ajax rengöringsdukar...
Perfekt att slippa dra fram golvmoppen efter varje liten olycka...
Gör rastningsrutiner, jag tror att det hjälpte oss att få en hund som väldigt snabbt blev rumsren.
Vi har alltid haft bur till vår hund i bilen, tryggast för både henne och passagerare, och praktiskt att de är vana vid att bli "instängda" ibland.

Njuuut, mys och killa valpmage!;)

Hmm det visste jag inte, man vill ju så klart att hunden ska överleva krocken också :crazy:
Förstår dock inte om man kan ha den där i en bil som inte har en backlucka eller inte? Klart våran bil har en baklucka men det är ingen kombi. Ny bil ska inhandlas inom några månader och då vill jag ha en ordentlig ur i bakluckan till hunden.

Snostjerna: Hade ni alltså fasta tider då nig tog ut valpen för rastning? :idea:
Kompost galler måste nog införskaffas! Att jag inte tänkt på det!

utte: Det är bara jätteroligt att andra dansk/svenska gårdshundsägare skriver hur fantastisk denna lilla ras är :love: Gör bara att vi blir ännu säkrare på att vi valt rätt!

Snostjerna: Hade ni alltså fasta tider då nig tog ut valpen för rastning? :idea:
Kompost galler måste nog införskaffas! Att jag inte tänkt på det!

utte: Det är bara jätteroligt att andra dansk/svenska gårdshundsägare skriver hur fantastisk denna lilla ras är :love: Gör bara att vi blir ännu säkrare på att vi valt rätt!

Råder dig till att vänta med kompostgallret tills ni vet hur de haft det hos uppfödaren. Många dsg-valpar klättrar över med risk att fastna. Min egen tjej gjorde det på en gång när jag tog hem henne. Risk för skador när de är på toppen o hoppar/ramlar ner.

Prata med uppfödaren om de varit i sånt o i så fall om er valp finner sig i det. Annars var väldigt noga att övervaka första tiden. Har hört om valpar som hängt sig då huvudet går igenom vissa galler, finns tydligen olika modeller.

Jag tror inte att "fasta tider" är något att satsa på när det gäller valp. De kan inte riktigt hålla sig "i väntan på rätt tid". Däremot brukar de flesta som har valp (även jag gjorde så) att valpen får komma ut direkt när den vaknar, när den har ätit och efter att den har lekt och självfallet någon gång utöver det om man ser på den att den behöver ut.

Vad ingen verkar ha skrivit om, men som är nog så viktigt att ha klart är vad ni gör OM du och din sambo skulle bryta ert förhållande. Ingen rolig sak att tänka på och inget som behöver inträffa, men många hundar omplaceras just för att ett förhållande tagit slut. Har ni klart det redan innan så blir det mindre risk för trassel om förhållandet skulle ta slut "med buller och brak".

Råder dig till att vänta med kompostgallret tills ni vet hur de haft det hos uppfödaren. Många dsg-valpar klättrar över med risk att fastna. Min egen tjej gjorde det på en gång när jag tog hem henne. Risk för skador när de är på toppen o hoppar/ramlar ner.

Prata med uppfödaren om de varit i sånt o i så fall om er valp finner sig i det. Annars var väldigt noga att övervaka första tiden. Har hört om valpar som hängt sig då huvudet går igenom vissa galler, finns tydligen olika modeller.

Citerar mig själv o lägger till en film. Från FB så hoppas den fungerar.
http://www.facebook.com/annuls#!/video/video.php?v=1400892064228

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 635
Senast: Lisen82
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 759
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka