Men det upplever inte jag att vi gör. Och inte att vår kultur, vilken den nu än är och hur den än avgränsas, är unikt inriktad på alkohol. Det finns teorier inom arkeologin, som visar hur det skulle kunna vara förutsättningarna för att framställa rusdrycker som drev på utvecklingen mot bofast jordbruk. Alla folk vi känner till, har berusat sig på det ena eller andra viset. En del vilda djur söker upp jäst frukt vid rätta årstiden, och berusar sig.
Alkohol är förvisso en guldkant i livet för många av oss, men jag menar nog att vi har väldigt många guldkanter. Även om inte alla har alla. Själv har jag tex tyvärr inte lyckats lära mig att uppskatta fotboll, som ju annars är en källa till nöje för väldigt många människor.
Vad gäller de droger som håller mig gående, så skulle jag lätt avstå alkohol framför att avstå från kaffe, om jag tvingades välja. Utan kaffe får jag plågsam huvudvärk, och dessutom är det socialt obekvämt att inte dricka kaffe.
Alkohol är ju dessutom ett glädjeämne där vi parallellt möter mängder av varningar. Vi blir bakfulla, vi ser folk bli för fulla, vi ser a-lagare sitta på parkbänkar. Alltså, om något, så är väl alkohol som gjort för att lära oss vikten av måttfullhet samtidigt som vi roar oss.