Ja, det är intressant!En grej jag funderar över som alltid kommer upp i såna här trådar: folk frågar Men varför är alkohol ETT MÅSTE? Varför är det så VIKTIGT att man inte kan avstå? - och jag förstår inte riktigt de frågorna. Jag förstår inte varför alkohol görs till en fråga om 0 eller 1. Det låter precis som om att avstå är det rätta, om man inte avstår så måste man förklara varför alkohol har blivit så viktigt att man inte kan låta bli den.
Om jag äter sill till midsommar och skinka till jul så är det inte för att det är MÅSTE och VIKTIGT utan för att det är en trevlig tradition. Jag tycker om något sött till efterrätt men det är varken MÅSTE eller VIKTIGT. Och även om jag nästan bara dricker när jag reser, hemma har jag alltid för ont i huvudet för att det ska smaka gott, så förstår jag inte varför folk som problemfritt dricker vin till maten skulle behöva förklara varför de inte avstår.
Man behöver aldrig förklara varför man måste ha sill till midsommar. Inte ens veganer brukar tolka mina sillvanor som att jag MÅSTE ha sill. Jag har aldrig frågat, men jag gissar att de tänker att jag är del av ett kulturarv där sill ingår i midsommarfirandet, i den mån de alls tänker på det.
Jag MÅSTE inte ha alkohol. Eller sill. Eller mörk choklad. Men jag vill gärna ha det ibland.
Motsvarande är ju när man skriver att alkohol kan hjälpa relationer framåt, kan göra att vi pratar på andra sätt och det kan vara bra. Då frågar folk varför man MÅSTE ha alkohol för att kunna prata.
Och så att det då är tragiskt att man MÅSTE.
Jag får mest lust att svara: Jamen då är jag väl tragisk då! Jag har väl människovärde ändå?!?!