Köpa unghäst

K

krista

Skall nu bege mig in i ett nytt hästköp och har varit och
tittat på lite olika hästar.

Det är en häst som jag är lite extra intresserad
av men jag är vet inte om det är så klokt hästköp.

Det är en 4 åring och egentligen är jag väl medveten om själv
att jag skulle behöva "lite mer kött på benen" innan jag köper
unghäst.

Har fått lite olika åsikter. En del tycker att det är bra, då man kan
utvecklas tillsammans med en bra tränare till hjälp, andra tycker att jag borde köpa mig en lite äldre häst som är mer utbildad.

Själv är jag kluven, är fullt medveten om att det är mer jobb med en yngre häst.

Vad anser du? Yngre eller äldre? :confused:

Sv: Köpa unghäst

Om du har möjlighet till mycket hjälp ifrån någon kunnig person, inte behöver stressa med att få hästen utbildad utan kan låta det ta tid för både dig och hästen, och du är mycket intresserad och beredd att "lära dig allt" tror jag att det skulle kunna vara intressant att satsa på en unghäst.

Problemet är dock att man köper lite av grisen i säcken när man köper en unghäst, man kan tro att hästen ska utvecklas på ett visst sätt och förhoppningsvis kommer den också att göra det men det kan även bli tvärtom. Så ett annat kriterie innan du köper unghäst är att endera du själv är rätt säker på hur hästen kan utvecklas eller att du har någon med dig som har erfarenhet av detta.

När man själv är ovan är det större chans att det misslyckas. Det finns visserligen en del fall då det har gått bra för en "nybörjare" att köpa unghäst men det finns även många där det gått på tok.

Själv personligen skulle jag nog har köpt en äldre häst och sedan försökt att på något vis komma i kontakt med folk som håller på med unghästhantering och få "prova på". Eftersom det inte är ens egen häst behöver man inte ta "allt på en gång" utan man kan få lära sig att hålla på med unghästar steg för steg i sitt eget tempo. Ju mer erfarenhet man får med unghästar desto mindre är risken att man "misslyckas" när man sedan tar steget att köpa en egen unghäst.

Hoppas att jag kunde hjälpa något!

/Sara

Sv: Köpa unghäst

Jag själv har 6 stycken hästar som jag de flesta köpt när de varit unghästar. Och varje gång har jag sagt: ALDRIG MER en unghäst. Det är mycket jobb med det, visst är det. Fast nu 6 hästar senare och massor av erfarenheter rikare säger jag att blir det fler hästar så kommer det självklart att bli en unghäst. För man utvecklas enormt själv med det. Jag har sett så många kompisar som köpt äldre hästar som dem har tyckt varit svårt, för hur det än är så har de flesta äldre hästar mycket med sig i bagaget. Man vet många gånger inte så mycket om hästens bakgrund, som i viss hantering kan vara viktigt för att ha förståelse för varför just den hästen beter sig på ett visst sätt. Och även om man tittar på en snäll och trevlig häst som man provrider, så många gånger så kommer hästen inte att bete sig på samma sätt när den sen kommer till sitt nya hem. Den börjar att testa ägaren. Och även här kan det vara tufft att visa hästen vem som bör vara ledaren, speciellt om man har en häst som har mycket egen vilja.

De hästar jag har haft lättast med i hantering och allt annat är de två som var 4 månader resp 7 månader när jag köpte dom. Dom hade så gott som inte haft så många egna erfarenheter och har därför inte haft massa oförklariga beteenden som man inte vet vad de kommer ifrån.

Så oavsett vad du väljer så finnd det risk att det ska bli mycket jobb innan ni lärt känna varandra. SÅ fundera noga vad du själv skulle vilja få ut av det och överväg för och nackdelar med de olika hästar som du vill välja mellan.
Lycka till.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 877
Senast: Tualma
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar