Köpa tillbaka häst man en gång sålt.

Halifaxen

Trådstartare
Jag har precis sålt min häst (ska leverera honom nästa vecka). Jag tycker att det är jätet jobbigt att göra sig av med honom nu men är man tvungen nu så är man. Jag undrar nu om det är okej att skriva in i kontraktet att jag vill köpa tillbaka honom om dem ska sälja honom sen.
Hur ska man skriva det?
Någonom som har köpt tillbaka sin "gamla" häst innan?

// HaLli

Sv: Köpa tillbaka häst man en gång sålt.

jag skrev det under övrigt när jag sålde min häst, men det är ju inget som de måste hålla, tyvärr utan det blir ju bara ett önskemål.

det finns en del trådar som handlar om detta redan. diskussionen brukar röra sig om ifall det är möjligt att göra detta eller inte, men som jag har förstått det så gäller inte ett sådant tillägg när hästen väl är såld.

mitt tips är att hålla bra kontakt med de nya ägarna, så löser det sig säkert ändå om de vill sälja någon gång!

Jag skriver i mina avtal att: "Säljaren skall kontaktas vid en eventuell vidare försäljning, och i sådant fall även ha förtur till köp. Sker inte så äger säljaren rätt till 30% av köpesumman vid den nya försäljningen"

M.a.o: Om den som köper din häst INTE meddelar och ger dig förtur till återköp, så ska de ge dig 30% av vad de sålt hästen för. Om man inte skriver in någon sådan påföljd så har du som säljare inte så mkt att komma med om de säljer vidare utan att kontakta dig. Visst, de har brutit avtalet, men eftersom det inte finns något som anger straffet för avtalsbrottet så händer inget mer...

har inte köpt tillbaka någon häst, men blivit erbjuden vid ett tillfälle (hade då inte tid med ytterligare en häst) och har vid 3 tillfällen erbjudits att låna tillbaka hästarna, vilket jag gjort i 2 fall...

Okej..

Men jag tror att jag kommer ha bra kontakt med den nya ägaren. Hon ville ha kontakten med mig med har hon sagt.

har detta blvit testat någon gång? dvs, har du någon gång krävt att få 30% eftersom avtalet har brutits? det vore intressant att veta hur det funkar, eftersom det råder så skilda uppfattningar huruvida det är möjligt eller inte.

Okej..
Det var ju ett bra sätt att skriva in de på...

Tackar för svaret :)

Det ska du inte lita på till 100procent!! jag vet av erfarenhet då jag sålt både hästar och hundvalpar och det är en på tio som har kontakt, eller i allafall hör av sig någon gång.

skriv in i kontraktet att du ska ha förköpsrätt.

Okej.
Hur kan man formulera de då så att det låter bra?

?? *tss* Det säger de alla i början och sedan efter en tid, så är den kontakten borta!
Låter vettigt det där med att få 30 % om de inte hör av sig, men annars är det nog ganska kört.
Men ska du skriva det i kontrakten så försök få in det under övrigt. Under övrigt kan oftast uppfattas som oviktiga saker.

har detta blvit testat någon gång? dvs, har du någon gång krävt att få 30% eftersom avtalet har brutits? det vore intressant att veta hur det funkar, eftersom det råder så skilda uppfattningar huruvida det är möjligt eller inte.

Inget avtal har brutits, så nej, jag har inte fått det testat. Självklart gäller ett skrivet avtal undertecknat av båda parter, så eftersom det finns med en "straffklausul" så innebär det att båda gått med på att denna ersättning ska utgå vid avtalsbrott på den punkten, så det går inte att komma ifrån. Undertecknade avtal gäller ALLTID!

Har ett kontrakt i datorn som jag använt, om du vill kika på det så kan du PM:a mig din mailadress.

Jag skulle skriva in i kontraktet att du ska ha förköpsrätt för samma pris som du begärt vid eventuell vidareförsäljande.

Okej..

Men jag tror att jag kommer ha bra kontakt med den nya ägaren. Hon ville ha kontakten med mig med har hon sagt.

jag hade bra kontakt med tjejen som hade min häst under tiden hon var fodervärd. När hon sen köpt hästen efter 1 år var hon som bortblåst. Hittade efter 4 månader hästen på nätet ut på foder för senare köp. Köpte efter mkt bråk tillbaka hästen, i ej brukbart skick. Det var i höstas & hästen går fortfarande efter div behandlingar ej att rida, så hon går till avel.

Undertecknade avtal gäller ALLTID!

Här skulle jag vilja kapa tråden lite ; om fodervärd säger upp häst nu som har kontrakt på hästen till Augusti, och man inte har någon uppsägningstid skriven i kontraktet, hur lång är då uppsägningstiden? Kan fodervärden "hålla" hästen till Augusti?

Jag skulle skriva in i kontraktet att du ska ha förköpsrätt för samma pris som du begärt vid eventuell vidareförsäljande.

Det är väl inte rimligt att begära att få samma pris som man själv begärt, nu vet jag inte vad just TS har för häst men köparen kanske vidareutbildar hästen så den är värd betydligt mer.

DET däremot kan vara lite svårt att få köparen att gå med på (ifall man vidareutbildar hästen och därigenom höjer värdet så är det ju inte så värst motiverat att sälja hästen till ett underpris...), och tvärtom så kan det ju vara så att hästen skadas, triangelmärks och sedan ska säljas, då kommer ju troligen det ursprungliga priset vara högre än vad som är rimligt...

Själv (den hästen som såldes vidare, som jag blev erbjuden att köpa tillbaka) så hade jag fått betala lika mkt som den nya spekulanten hade bjudit på hästen (spekulanten var informerad om att jag hade förtursrätt) om jag hade velat köpa tillbaka den. Ett fullt rimligt tillvägagångssätt anser jag, då det ju var hästens marknadsvärde vid den tidpunkten (nästan 3 ggr så mkt som jag hade sålt hästen för, men så var den ju mkt mer meriterad och utbildad vid vidareförsäljningen också...)

Senast ändrad:

Liknande hände mig med min gamla ponny, bara att pga dålig kontakt då än vad som var i början, så fick ponnyn kronisk fång måste avlivas. En welsh ponny som aldrig varit sjuk innan, hade gått på kort gräs. letat mer och nu hamnade i en hage på meter högt gräs. Klart som korvspad att det blir följder. :eek::mad: Tyvärr kunde jag då inte köpa tillbaka, men hur många gånger har jag inte gråtit eller varit arg över att jag "tvingades" sälja min ponny. Ingen riktigt backade upp mig då, min styvpappa var då odrägligt och gjorde så att jag tvingades sälja. :cry::mad::(
Idag önskar jag att vi verkligen hade skrivit något om att de verkligen måste meddela om något allvarligt händer osv. :cry:
Det enda positiva är att tjejen blev så skrämd efter avlivningen av ponnyn att hon sa till mig många år sedan att hon aldrig vill rida mer. Många gånger har jag tyckt synd om henne, men andra gånger även bra, då förstör hon inte fler ponnyer.:cool:

Här skulle jag vilja kapa tråden lite ; om fodervärd säger upp häst nu som har kontrakt på hästen till Augusti, och man inte har någon uppsägningstid skriven i kontraktet, hur lång är då uppsägningstiden? Kan fodervärden "hålla" hästen till Augusti?

Om det är fodervärden som sagt upp avtalet så javisst, avtalet löper ju till augusti. Om det däremot är ägaren som sagt upp kontraktet vet jag inte riktigt vad som gäller eftersom ingen uppsägningstid är avtalad.

Svårt att svara exakt på frågan då jag inte vet exakt vad som står i avtalet...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar