Köpa STOOOR häst! *bilder*

Sv: Köpa STOOOR häst! *bilder*

Min häst är 178 och han åker i en vanligt transport ibland ihop med en till. :)

ja du. höjden står inte i pappret och jag kommer inte ihåg. får mäta senare ;) men bredden är 2.90 och längden 3.60. fast det borde vara samma höjd om du har samma typ av skåp.

mitt heter valeryd HT 1300.

det fungerar hur bra som helst. vårt gamla släp hade samma höjd det och vi körde stora hästar upp till drygt 175 i det med. "förr" fanns inte så höga släp som finns idag, men det fanns riktigt stora hästar då med.

därimot bredkör vi dom större hästarna med bom bakom.

mamma hade ett halvblod på 178 som dom körde i vanlig transport. Fast han åkte brett.

tycker väl inte att det är speciellt stort, det enda du behöver tänka på är att hovslagaren är beredd på att han drar stora skor ev:)
Själv har jag en på 176 med täckesstrl 165 hemma och han åker runt i en Thule Exclusive, extra bred och extra hög barar för att han ska slippa känna sig inträngd:o
Lycka till med nya hästen!

min häst är ca 178cm. lång i kroppen och mkt högrest. provlastade honom i ett släp igår, då i ska iväg på tordag, han fick inte plats:crazy:
han hade hosen i väggen framtill, bogen i bommen fram öronen vikta åt sidorna, nacken i taket och rumpan en bra bit utanför. båda bakhovarna ute på lämen....

så jag ringde trailr uthyrning idag och bokade det största o längsta släpet dem hade...

all utrustning är liten... allt behövs beställas i x-full... och när han är pigg eller stark i ridingen å känns han riktigt j*kla stor...

man jag är själv nästan 180 med lååånga ben, så jag är inte liten på honom.

lycka till!!

jopp, omtypad till 2 ton och har en bil som får dra det. :)

Fast är det att räkna som en "vanlig" transport? Det är rätt ovanligt att släp är typade till 2000 kg, de flesta ligger på 1300-1500 kg....

jag har inte en aning. men för mig är detta en vanlig transport.

Fakta
Längd 330 cm
Höjd 228 cm
Bredd 165 cm

Totalv. max 2000 kg
Lastv. max 1160 kg
Egenvikt 840 kg

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är inte lönt att klyva hår, men den är nog inte så vanlig att det är vad vem som helst kan hyra på macken...

haha okej. men jag tycker att den är ganska normal. den är ju inte extra stor iaf :)

de är en Christ comet. :) ingen värsting men den dög för oss just när vi köpte den. men vi ska byta till en b korts boj troligen.

Varför skulle det inte vara lagligt att ha två hästar i en transport:confused:

I en "vanlig" transport räcker inte lastvikten till. Oftast inte körkortet heller så då riskerar man körkortet med olovlig körning.

för att en vanlig häst väger ca 600kg.
två väger då minst 1200kg ihop. plus sadlar, hö osv.
det fins inte så många vanliga transporter som lastvikt som klarar det.

Jag har hittat en underbar, snäll och lätthanterlig 6 årig valack. Men jag är 14 år (178 cm lång) och hästen är 175 cm i mankhöjd... Har redan provridit och är förälskad.... Men vad behöver man tänka på med en sån bjässe? Kan han åka i vanliga transporter?

Jag tycker inte du låter/ser särskilt liten ut. Dessutom växer du säkert lite till om du är 14 år. Jag rider en 6-åring i ungefär samma storlek, & jag är "bara" 1.67. Men jag hade inte tvekat en sekund att köpa hästen pga storleken. Det handlar ju mer om känslan när man rider dem, att de inte känns alltför stora och tunga. Jag har suttit på betydligt mindre hästar som känts som dubbelt så stora som den jag rider nu.. Ocg ang storlek på stall & transport så ska det säkert gå bra, 1.75 är inte extremt stort, & inte heller särskilt ovanligt idag.

Och det någon skrev angående att en stor häst lätt drar iväg med en, det är inte så stor skillnad. Vi människor har inte så mycket att säga till om rent viktmässigt mot en mindre häst heller, om hästen väl har bestämt sig för att sticka/dra..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 389
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 811
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 916
Senast: liiinnea
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 901
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama